خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح رئیس دانشکده ادبیات درباره‌ی وضعیت مصباحیان و حساسیت دانشجویان: آماده‌ی گفت‌وگویم

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران درباره‌ی وضعیت تدریس حسین مصباحیان در این دانشکده، ضمن اشاره به روند طی شده، درباره‌ی نامه‌ی اخیر انتقادی دکتر مصباحیان گفت: سوال بنده این است چه مدت از سال‌هایی که ایشان به آنها اشاره می‌کند، به من مربوط است؟ شاید فقط چند ماه.

عبدالرضا سیف در گفت‌وگو با انصاف نیوز، در عین حال گفت که «در مورد ملاقات حضوری هم حتی بعد از این نامه، من پیغام دادم آماده دیدار با ایشان هستم».

او همچنین درباره‌ی حساست‌هایی که در میان بخشی از دانشجویان این دانشکده نسبت به خودش وجود دارد، ضمن اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با دانشجویان منتقد، اما گفت: «با تأسف می‌گویم در تمام این انتقاداتی که از بنده شد اگر یک انتقاد صحیح که وارد باشد، راجع به وضعیت علمی پیدا کردید، جایزه دارید».

متن کامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

انصاف نیوز: چرا اینقدر حساسیت در مورد شما وجود دارد آقای سیف؟ چه کاری برای رفع این حساسیت‌ها انجام داده‌اید؟

سیف: کسانی که در دانشگاه دنبال تحول هستند و می‌خواهند دانشگاه از ایستایی و روزمرگی خارج شود و به سمت تکامل و در راستای نیازهای جامعه حرکت کند، حساسیت روی آن‌ها به وجود می‌آید. مولانا بیت زیبایی دارد: «ای برادر تو همه اندیشه‌ای/مابقی خود استخوان و ریشه‌ای»، دانشکدهٔ ما، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی، بر مبنای فکر و اندیشه است و این مبنا باید در وهلهٔ اول در دانشگاه و سپس در جامعه نمود پیدا کند. حالا اگر سال‌های سال بگذرد و فقط نام ادبیات و علوم انسانی بر این دانشکده مانده باشد که حتی برخی در خود دانشکده هم قائل به این نام نباشند، دیگر چه فایده‌ای دارد؟! اگر در این دانشکده که مظهر ادب و اندیشه است، پذیرش و تحمل شخصی که دنبال تحول است، وجود نداشته باشد، این خوب نیست.

آقای دکتر شفیعی کدکنی یک وقت گفتند رساله‌های دکتری این دانشکده که اینقدر پول صرف آن‌ها می‌شود و بعد جز کاغذشان به کار دیگری نمی‌آید، به چه دردی می‌خورد؟ این حرف درستی است. شما چند رساله می‌نویسید؛ چقدر هم درس می‌دهید؛ خب نتیجه‌اش چیست؟

انصاف نیوز: آقای سیف برای رفع این حساسیت‌ها چه کردید؟

سیف: بنده با مخاطبانم گفتگو کرده‌ام. من در چند ماهی که بوده‌ام حداقل سه یا چهار جلسهٔ مستقیم با همهٔ اعضای هیئت علمی داشته‌ام. با دانشجوها هم همینطور؛ هم جلسهٔ عمومی و هم جلسهٔ خصوصی داشته‌ام. با دانشجوهای ورودی هم در مراسم ویژه ورودی‌ها دیدار دارم.

انصاف نیوز: منظور دانشجوهای ورودی نیست؛ منظورم دوستانی است که پیش‌تر هم در دانشگاه حضور داشته‌اند.

سیف: بنده با همه دانشجویان جلسه داشته‌ام؛ صحبت کرده‌ام و از آن‌ها راهبرد و راهکار خواسته‌ام. از دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی انتظار دیگری می‌رود؛ انتظار می‌رود محل اندیشمندان و متفکران باشد؛ یعنی آن‌هایی که می‌خواهند از لحاظ اندیشه و فرهنگ در جامعه اثرگذار باشند؛ نه اینکه محل بروز نفسانیات باشد. سعدی در گلستان بیت زیبایی دارد: «کند هر آینه غیبت حسود کوته دست/که در مقابله، گنگش بود زبان مقال» کسی که هنر گفتگو ندارد، می‌رود تخریب می‌کند و دروغ می‌گوید. آن فرد دانشگاهی که قبل از اینکه حرفش را با دانشگاه بزند، در رسانه‌ها دروغ می‌گوید، بعد برای ما نامه‌ای متفاوت می‌فرستد، خلاف روح دانشکده ادبیات عمل کرده است.

انصاف نیوز: آقای سیف بنظرم کنایه شما به آقای مصباحیان است. با خود ایشان هم حرف زده‌اید؟ چه چیزهایی گفتید یا شنیدید؟

سیف: من از طریق مدیر گروه فلسفه، با ایشان در ارتباط بودم. ببینید آقای مصباحیان پیش مدیر گروه فلسفه آمده‌اند و ایشان توضیح داده‌اند که دو هفته قبل از اینکه این نامه را بنویسید ما در مورد شما نامه زده‌ایم که این مشکل اداری شما درست شود. مشکل اداری ایشان هم مربوط به زمان کوتاه مدیریت ما نمی‌شود. آقای دکتر مصباحیان به قول خودش سال 85 آمده‌ و سال 89 ترک خدمت داشته‌. بر اساس مقررات وزارت علوم هر استاد پیمانی که ترک خدمت کند، منفصل می‌شود. ایشان سال 89 رفته و سال 96 برگشته. طبیعی است این مدت غیبت آنهم از سوی یک استاد پیمانی باعث انفصال از خدمت می‌شود. ایشان بعد از آنکه برگشته نرفته مراحل اداری را طی کند تا مجددا روند استخدامش دنبال شود و به صورت حق‌التدریس مشغول شده و دنبال احیای استخدام قبلی بوده؛ درحالیکه از نگاه مقررات اداری، ایشان چون پیمانی بوده و بعد از آن سالها غیبت داشته، باید مجدداً در فراخوان جذب اعضای هیات علمی شرکت می‌کرده و روند استخدامی خود را پیگیری می‌کرده؛ این کار را نکرده. این مقررات مربوط به ما یا حتی دانشگاه تهران هم نیست؛ این نظر وزارت علوم بوده که به دانشگاه منعکس کرده است. دانشگاه هم اصرار کرده که ایشان قبلاً حضور داشته‌؛ اما نپذیرفته‌اند. من از دی ماه 1400 که آمدم اتفاقاً اولین دیدارم با ایشان درباره این موضوع، همانموقع بود. ایشان به من گفتند چند سالی است که در این دانشکده هستند؛ اما کار استخدامشان انجام نشده. بنده به ایشان گفتم پیگیری می‌کنم. بعد هم نامه‌نگاری کردم؛ منتهی جوابی که به ما دادند همان جواب گذشته بود که ایشان باید در فراخوان جذب اعضای هیات علمی شرکت کنند. من هم موضوع را به ایشان منتقل کردم و گفتم شما چرا در فراخوان شرکت نمی‌کنید، گفتند من یکبار اینجا هیئت علمی بوده‌ام. در پاسخ به ایشان توضیح دادم که وزارتخانه بدلیل آن غیبت چند ساله‌ای که اتفاق افتاده، قبول نمی‌کنند و این دست من یا دانشگاه نیست؛ وزارت علوم باید جواب دهد که می‌گوید باید در فراخوان شرکت کنید.

حسین مصباحیان
حسین مصباحیان

انصاف نیوز: بنابراین بعد از انتشار یادداشت ایشان در رسانه‌ها شما گفتگوی مستقیمی با ایشان نداشته‌اید؟

سیف: خیر؛ از طریق مدیر گروه با ایشان در ارتباط بوده‌ام. مدیر گروه با ایشان صحبت کرده و ایشان هم نامه‌ای نوشته‌اند. نامهٔ دومی که به مدیرگروه داده‌اند، منتشر شده است. در این نامه عین این مطالب را آورده که من دنبال استخدام هستم؛ یعنی به نوعی خواستند موضوعات حاشیه‌ای نامه را رفع و رجوع کنند که چیزی متوجه ایشان نباشد. من به ایشان می‌گویم شما گفته‌اید که من سه کار برای شما نکرده‌ام: یکی تبدیل قرارداد که توضیح دادم این کار مشکل اداری داشته؛ دیگر اینکه گفتید ارتقاء شما را پیگیری نکردم که عرض می‌کنم شما اول برادری‌ات را ثابت کن، بعد طلب ارث کن و بعد هم درخواست تغییر وضعیت را مطرح کرده. در مورد تغییر وضعیت هم نامه ایشان به مدیر گروه فلسفه الان پیش روی بنده است؛ نوشته‌اند «… از مورخهٔ ۵/۹/۱۴۰۰ طی نامه‌ای خطاب به دانشگاه ضمن ابراز گلایه از متوقف شدن طولانی پروندهٔ تغییر وضعیت بنده از استادیاری به دانشیاری که در مهر ۱۳۹۹ (یعنی یک سال قبل از اینکه من در این جایگاه قرار بگیرم) در کمیتهٔ دانشکده به دانشگاه ارجاع شده و پرونده تغییر وضعیتی که در ۱۴۰۰ در سامانهٔ نور رضوی ثبت شده و به مرکز جذب وزارت علوم ارجاع داده شده و پروندهٔ تمدید قرارداد در ۲۷ تیر ۱۴۰۱ (ببینید این تاریخ به ما مربوط است و نامه نگاری هم کرده‌ایم) کناره‌گیری ناگزیر خود را اعلام می‌کنم…». این نامه که ایشان بعد از نامه رسانه‌ای خطاب به مدیر گروه نوشته، طوری نوشته شده که چیزی را متوجه ما نکرده ولی آن نامه را که به رسانه‌ها داده، خلاف این است. ایشان در این نامه که به مدیر گروه داده، حتی از پیگیری‌های ما تشکر هم کرده و نوشته: «ضمن سپاسگزاری از پیگیری‌های دلسوزانهٔ شما (منظور آقای غفاری است که ایشان منصوب بنده است) اعلام می‌کنم چنانچه (جالب است که شرط هم گذاشته) هر سه پرونده تأیید شوند در نیمسال آینده در خدمت دانشکده خواهم بود در غیر اینصورت کمترین توانی برای ادامهٔ روال سابق و نه این و نه آن ندارم…». سوال بنده این است چه مدت از سال‌هایی که ایشان به آنها اشاره می‌کند، به من مربوط است؟ شاید فقط چند ماه. در مورد ملاقات حضوری هم حتی بعد از این نامه هم من پیغام دادم آماده دیدار با ایشان هستم.

انصاف نیوز: آقای سیف شما حاضرید گفتگوی رودررویی با دانشجویان منتقد و معترض خودتان داشته باشید؟ آیا بنظر شما همهٔ این انتقادات ناصحیح است؟

سیف: بله؛ همه دانشجویان فرزندان ما هستند. همه بچه‌های ما هستند. چه در این اتاق چه در هر گروهی این آمادگی را دارم که با عزیزان دانشجو صحبت کنم. البته بنده پیش از این هم این گفتگوها را انجام داده‌ام و باز هم انجام خواهم داد. اعتقاد بنده این است که هیچکس بی‌خطا نیست؛ ما نسبت به کاری که انجام می‌دهیم، باید پاسخگو باشیم؛ اما بعضی ایرادها را که وارد می‌کنند، من ایراد اداری می‌دانم. آیا رئیس دانشکده‌ای اگر مدیر گروه را عوض کند، این خلاف است؟ خیر. این اساساً یکی از وظایف ماست. مدیر گروه دورهٔ دوساله‌اش تمام شده وظیفهٔ کیست که او را عوض کند؟ رئیس دانشکده. برخی می‌گویند چرا عوض کردید؟

انصاف نیوز: از نظر اداری دانشجویان دخیل هستند در این انتخاب؟

سیف: از منظر روابط اداری، خیر.

انصاف نیوز: اگر راضی نباشند می‌توانند شکایت کنند؟

سیف: بله؛ اما مدیرگروه با نظرسنجی از اعضای گروه انتخاب می‌شود. من نظر قطعی را نمی‌دهم. جدا از این من انتظار دارم دانشجویان از کیفیت کلاس، سطح علمی آموزش‌ها و اینطور موارد به بنده مطالبی بگویند نه اینکه تاکیدشان را روی بوفه بگذارند؛ خب بوفه در حال بازسازی و مقاوم‌سازی است. اگر بوفه را باز کنیم کلی گرد و خاک هست و می‌گویند بهداشتی نیست. هنوز یک نفر نیامده بگوید فلان کلاس سطح علمی‌اش در حد مورد انتظار منِ دانشجو نیست؛ یا اینکه فلان استاد من را تشویق به کار علمی می‌کند یا خیر. با تأسف می‌گویم در تمام این انتقاداتی که از بنده شد اگر یک انتقاد صحیح که وارد باشد، راجع به وضعیت علمی پیدا کردید، جایزه دارید.

انصاف نیوز: پس شما همهٔ قضاوت‌ها را اشتباه می‌دانید؟

سیف: خیر؛ اشتباه نمی‌دانم؛ اما انتظارم این است نوع انتقادات طور دیگری و راجع به فضای علمی دانشکده باشد.

انصاف نیوز: یک سری عکس از اعتراض دانشجویان در گروه فلسفه منتشر شد که راجع به استعفای آقای مصباحیان معترض بودند. کسی از مدیریت دانشکده با این دانشجویان صحبت کرده؟ چه چیزهایی گفته شد در این گفتگوها؟

سیف: آقای دکتر غفاری با ایشان صحبت کرده؛ ایشان جلوی گروه فلسفه بوده‌اند. حدود 10 یا 15 نفر بوده‌اند با مدیر گروه می‌خواستند حرف بزنند. دانشجویان به مدیر گروه گفتند که چرا دکتر مصباحیان را اخراج کردید، اقای غفاری توضیح داده‌اند که اصلاً اخراجی در کار نیست. بچه‌ها پرسیده‌اند پس چه مشکلی هست؟ آقای غفاری همهٔ این مواردی که گفتم را به بچه‌ها توضیح داده‌اند که ایشان باید دوباره در فراخوان شرکت کنند.

انصاف نیوز: شما نمی‌توانستید در این مورد کاری کنید طوری که نیاز نباشد ایشان در فراخوان شرکت کنند؟

سیف: خیر؛ این قانون است که اگر شخصی استخدام دانشکده می‌شود ابتدا با او پیمان می‌بندند که باید ظرف سه سال ‌آزمایشی باشد و اگر نشود خودبه‌خود قرارداد لغو می‌شود. در مورد دکتر مصباحیان هم ایشان سال 85 به دانشکده آمده‌اند بعد به کانادا رفته‌اند و این وقفه ایجاد شده. بعدتر سال 96 دوباره می‌آیند درحالیکه قراردادی نداشته‌اند و به صورت حق‌التدریس درس می‌دهند. می‌گویند به استناد گذشته درخواست داشته‌اند که استخدام شوند؛ دانشگاه از وزارت علوم استعلام می‌کند و وزارت علوم هم پاسخ می‌دهد که خیر ایشان باید دوباره در فراخوان جذب شرکت کنند. سال 97 به جای اینکه در فراخوان شرکت کنند، می‌گویند که من سابقه‌ام از بین می‌رود و می‌خواهم باشم. از سال 96 تا سال 99 سه بار با وزارت علوم مکاتبه می‌شود و هر سه بار وزارتخانه همان پاسخ را می‌دهد. 1400 هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بعد هم که بنده آمدم اولین دیدارم بعنوان رئیس دانشکده با ایشان بود که مشکلشان را مطرح کردند و من هم گفتم پیگیری می‌کنم. نامه‌نگاری کردم و همان جواب را به من هم دادند. به ایشان گفتم چرا در فراخوان شرکت نمی‌کنید؟ گفتم که اگر از همان سال 96 اقدام می‌کردید الان 5 سال سابقه داشتید. اصرار داشتند که آن چند سال برای ایشان در تبدیل وضعیت و ارتقاء مؤثر باشد. بنده حتی به ایشان گفتم آن سوابق هم از بین نمی‌رود. گفتند که نه.

انصاف نیوز: چه مدت از تدریس آقای مصباحیان در دوره شما بوده؟

سیف: نه ماه که در این مدت دو بار من برای حل مشکل ایشان مکاتبه داشته‌ام و مدارکش هم موجود است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا