خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته‌ برای آن که مرتکب “قتل آنی” نشویم

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با یادآوری اینکه به یاد داشته باشید مرتکبین “قتل آنی” به هیچ وجه انسان‌هایی متفاوت از ما نیستند و به شکل بالقوه همه ما در معرض ارتکاب به جنایت‌هایی از این دست هستیم،‌ توصیه‌هایی را در زمینه کنترل خشم و جلوگیری از اتفاق افتادن قتل‌های آنی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سرتیپ دوم، علیرضا لطفی در این‌باره اظهار کرد: بدون شک همه ما بارها اصطلاح قتل‌های آنی را شنیده‌ایم. ماجرای انسان های غریبه‌ای که بدون کوچکترین شناخت و انگیزه قبلی بر سر مسائل ساده و پیش پا افتاده‌ای مانند جای پارک، چشم در چشم شدن و یا تصادفات رانندگی رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند و در یک آن تبدیل به قاتل و مقتول می شوند. افرادی که در لحظه ارتکاب جرم خود را محق می دانند تا هرگونه صدمه و آسیبی را متوجه طرف مقابل سازند، اما پس از دستگیری عنوان می‌دارند که اگر به گذشته برگردند هرگز دست به چنین رفتاری نخواهند زد.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید مرتکبین قتلهای آنی به هیچ وجه انسان هایی متفاوت از ما نیستند و به شکل بالقوه همه ما در معرض ارتکاب به جنایتهایی از این دست هستیم مگر اینکه از ویژگی خاصی برخوردار باشیم که اکثر مجرمین برخوردار نیستند و این ویژگی به جز مهارت کنترل خشم نیست. آگاهی از تکنیک های کنترل خشم یکی از مهارت‌های ارزشمند زندگی است که آموزش و فراگیری آن از ملزومات زندگی پر دغدغه انسان امروزی است. دو ساختمان را در نظر بگیرید که در یک زمان و در یک مکان با زلزله‌ای مشابه روبه‌رو می شوند و پس از پایان زلزله یکی از آنها همچنان پابرجا می ماند و دیگری با همان لرزه های اول فرو می ریزد، پس می‌توان نتیجه گرفت استحکام بخشی و خاصیت مقاوم سازی شده ساختمان اول همانند مهارت کنترل خشم است که از فرو ریختن روانی یک فرد در موقعیت تنش زا پیشگیری می کند در حالی که فردی دیگر در برابر همین موقعیت فروریخته و دست به اقدامات جبران ناپذیری برای خود و اطرافیان می زند.

وی با بیان اینکه نکاتی هستند که مهارت کنترل خشم را تقویت کرده و باعث جلوگیری از انجام قتل‌های آنی می‌شود گفت: تنفس عمیق یکی از راهکارهایی است که باعث کنترل خشم می‌شود، یک نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید و اجازه دهید تا بازدم‌تان بیرون بیاید، یعنی به صورت آهسته نفستان را بیرون دهید، این توصیه دلیل فیزیکی دارد، زیرا دیافراگم به بدن دستور می‌دهد که آرام بگیرد،. همچنین در زمان‌های خشمگین شدن اجازه دهید زمان کمی بگذرد، از موقعیتی که شما را عصبانی کرده است دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت و مشغولتان کند، می‌توانید کمی راه بروید تا کمی آرام شوید و چشم‌اندازی را در ذهن خود تصور کنید، از موقعیت کنونی خود فاصله بگیرید و با خود فکر کنید که فردا یا هفته بعد یا سال بعد چه خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمان خشمگین شدن مراقب کلام خود نیز باشید، تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید، در ادامه هم خود را آرام کنید، روش‌هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است، ریلکسیشن یا همان آرام سازی نیز یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش خشم و اضطراب است.

وی با اشاره به اینکه گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست گفت: گذشت کنید زیرا گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است، گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است، نه نشانه ضعف. در این مواقع از عذرخواهی نیز نترسید و اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت طرف مقابل شده است، عذرخواهی کنید، این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است.

سرتیپ دوم لطفی با بیان اینکه در آن زمان فکر کنید که آیا واقعاً اهمیت دارد؟ گفت: قبل از این که بحثی را شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع مورد اختلاف واقعاً ارزش دارد که شما را عصبانی کند، یا می‌توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید،‌به این ترتیب می‌توانید شدت خشم خود را کاهش داده و منطقی تر فکر کنید.همچنین خشم نشانه‌هایی دارد که در هنگام خشم ابتدا نشانه‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند و با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد، تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم است.

وی با اشاره به اینکه در زمان خشمگین شدن باید به دنبال توضیح دیگری گشت توضیح داد: وقتی که کسی از ما انتقاد می‌کند یا به گونه‌ای عمل می‌کند که به هنجارها یا انتظارات ما بی حرمتی می‌شود، این امکان وجود دارد که حواسش پرت باشد یا دچار فشار عصبی روحی باشد، مثلاً راننده‌ای که به سرعت رانندگی می‌کند ممکن است بیماری بد حال در بیمارستان داشته باشد.

وی ادامه داد: شوخی کردن خشم را کاهش می‌دهد، زیرا شوخی با خشم مغایرت دارد، یاد گرفتن اینکه به واکنش‌هایمان بخندیم نه تنها به ما کمک می‌کند که خشم خود را کاهش دهیم، بلکه به ما کمک می‌کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم و نشان دهیم که نسبت به نامناسب بودن واکنش‌هایمان آگاهیم. همچنین بسیاری از مردم در این مواقع با خود گفت‌وگو می‌کنند، گفت‌وگو با خود موجب کاهش خشم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بپذیرید که زندگی همیشه منصفانه نیست و خشمگین شدن در این زمان‌ها یک انتخاب است اظهار کرد: تا وقتی که نپذیریم جهان بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می‌شویم؛ با برخورد بی ادبانه‌ای روبه رو شده‌ایم، به یک میهمانی دعوت نشده‌ایم یا لاستیک ماشین پنچر است، اینکه خشمگین بشویم یا نشویم می‌تواند یک تصمیم باشد که می‌توانیم آن را آگاهانه یا ناآگاهانه یاد بگیریم. بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می‌توانیم برای هنر ظریف سازش، در مقام وسیله‌ای برای داشتن زندگی ساده‌تر، ارزش قائل شویم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به اینکه وسایل خطرناک را همراه خود نداشته باشید، گفت: اشیاء برنده مانند چاقو می‌تواند وسوسه استفاده از آن را ایجاد کند، بنابراین به همراه نداشتن وسایل اینچنینی می‌تواند به عنوان راهی بازدارنده باشد.

وی افزود: به یاد داشته باشید پلیس به عنوان نهاد مقابله کننده با جرم و پلیس آگاهی تهران بزرگ با وظیفه تعریف شده کشف جرم تاکنون عملکرد درخشانی در کشف جرائم خصوصا جرائم جنائی ارائه کرده است و تجربه نشان می‌دهد هرگونه واقعه تلخی از جمله قتل های آنی در نهایت منجر به دستگیری قاتل می‌شود، اما لذت واقعی و احساس موفقیت و پیروزی عمیق برای امنیت سازان یک جامعه زمانی است که بتوانیم با آموزش شهروندان مانع از ارتکاب جرم شویم پس بهتر است خود را از همین امروز ملزم کنیم تا نکات ساده، کلیدی و کاربردی روانشناسی را مطالعه و به دقایق و اتفاقات و تصمیمات مختلف زندگی خود وارد کنیم  و هرگاه با اتفاقی ناخوشایند و یا ناکام کننده روبه‌رو شدیم قبل از آنکه تسلیم خشم آنی و زودگذر خود شویم به یکی از تکنیک های کنترل خشم از جمله شمارش ساده اعداد بپردازیم و این نکته طلایی را در ذهن خود مرور کنیم که شاید یک شمارش ساده از یک تا ده هدیه دوباره زندگی به خود یا طرف مقابل باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا