خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهم مدیریت زنان در شهرداری بیشتر می‌شود؟

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: مهدی افروزمنش، خبرنگار، با انتشار اطلاعاتی در توییتر خود درباره‌ی حضور زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری، با اشاره به اینکه آمار حضور زنان نسبت به دوره‌های قبل سیر نزولی داشته است نوشته است که از بین 462 پست مدیریتی شهرداری 31 پست به زنان تعلق دارد؛ از 122 پست شهرداری مناطق مختلف تهران زنان در 5 ناحیه سهم دارند. او همچنی آمار و اطلاعات دیگری نیز دراین مورد در صفحه‌ی توییتر خود آورده است که از آن میان می‌توان به این اشاره کرد که یکی از آمارهای افزایش یافته بنابر توییت افروزمنش تعداد معاونان در این دوره است.

انصاف نیوز در مورد چرایی کم بودن تعداد زنان در پست‌های شهرداری با زهرا نژادبهرام، معاون فرماندار وعضو شورای شهر تهران، محمود میرلوحی  رییس کمیته اقتصاد وتنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران، زهرا صدراعظمی نوری  عضو شورای شهر و فائزه دولتی معاون امور فرهنگی اجتماعی منطقه هفت تهران گفت‌وگوهایی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

نژادبهرام: رویکرد حناچی به افزایش زنان در شهرداری مثبت است

زهرا نژادبهرام  معاون فرماندار و عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت پست‌های مدیریتی زنان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «همین حالا هم یکی از معاونین شهرداری خانم است و رویکرد شهردار به افزایش فعالیت زنان در پست‌های مدیریتی مثبت  است، اما در حال حاضر آقای حناچی سرپرست هستند، ولی بعد از آنکه شهردار شوند از ایشان می‌خواهیم تا موضوع افزایش پست‌های مدیریتی زنان را پیگیری کنند.»

وجود تعداد خانم‌ها در شورای شهر نشان از تمایل جامعه  به فعالیت زنان در جامعه است که  نژادبهرام با تایید این حرف در مورد تبعیض‌های جنسیتی در شهرداری گفت: «تبعیض‌های جنسیتی در شهرداری وت مام ساختارهای کشور وجود دارد و ما در صدد هستیم این را برطرف کنیم که اگر این تیعیض‌ها نبود ما تلاش نمی‌کردیم آن را برطرف کنیم.

در بحث توانمندسازی به زنان آموزش‌هایی داده می‌شود تا ظرفیت زنان بالا برود. دوهفته پیش جلسه‌ی مشترکی بین اعضای هیات مدیره‌ها تشکیل شد تا با آموزش‌های بیشتر وظایف بیشتری را به زنان اختصاص بدهند. حتی آقای افشانی هم در تلاش بودند در هر ناحیه یک شهردار زن باشد، رویکرد آقای حناچی هم به موضوع فعالیت زنان مثبت است و همین حالا  یکی از مدیرانشان را از خانم‌ها گذاشتند.»

میرلوحی: رشد فعالیت زنان آنطور که انتظار داشتیم نبود

 

سیدمحمود میرلوحی  رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد به اینکه روند رشد فعالیت زنان در شهرداری آن طور که انتطار داشتیم نبوده اما با این حال رشد داشته است، گفت: «روند آنطور که ما انتظار داریم و روی آن تاکید داریم نبوده، حتی مصوبه‌ای داریم که در آن پنچاه درصد افراد باید خانم‌ها و جوان‌ها باشند، یعنی 25 درصد خانم‌ها و 25 درصد جوان‌ها. مسر هستیم تا اتفاقی که در انتخابات شورای شهر افتاد امسال هم در سطح پست‌های شهرداری رخ دهد و سهم زنان و حضورشان پررنگ‌تر شود.»

این عضو شورای شهر در مورد وضعیت زنان در شهرداری افزود: «من از طرفداران پروپا قرص سهمیه‌بندی در شرایط کنونی بودم، خودم هم در مجلس دهم تمام تلاشم را کردم که این اتفاق بیافتد. در مجلس هشتصد نفر کاندید بودند که فقط حدود سی نفر خانم در لیست امید بودند که حالا اگر بخواهیم ده نفر از سی نفر و بیست نفر از هشتصد نفر انتخاب کنیم کار بسیار سختی است، در انتخابات شورا هم این اتفاق افتاد اما ما پایداری کردیم.»

میرلوحی از انتقادهای وارد شده به سهمیه بندی فعالیت زنان گفت: «بسیاری بر این باورند که سهمیه‌بندی‌ها اصلا کار درستی نیست و به نوعی این تلقی را می‌کند که مگر زن‌ها ضعفی دارند که سهمیه‌بندی کنیم و باید بر اساس شایستگی و توانایی‌ها انتخاب شوند، اما چه کنیم؟ وقتی افراد برای روی کار آمدن باید رزومه‌ای داشته باشند، در صورتی که خانم‌ها به دلیل اینکه فعالیتی نداشته‌اند رزومه‌ای هم ندارند، باید چه کنیم؟!

دراین چهل سال فقط یک خانم وزیر، یک خانم در خبرگان، و چند خانم در معاونت‌های رییس جمهوری بوده‌اند و حتی در آموزش و پرورش که تعداد خانم‌ها بیشتر است باز هم این اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که خانم‌ها از نظر توانمندی و دانش از آقایان جلو زدند و 67 درصد قبولی دانشگاه برای خانم‌ها است.»

روح شهر را به خانم‌ها بسپاریم

میرلوحی با تاکید بر اینکه روح شهر را زنان باید اداره کنند، گفت: «بسیاری می‌گویند شهر یک جسم دارد و یک روح که جسم آن ساختمان‌ها هستند و روح  آن باید آرامش‌بخش و امید بخش باشد. مهر و عاطفه، وفاداری، مدارای باهم بودن ترویج کنیم، دوستدار کودک باشیم، نسبت به معلولین مسوول باشیم. با این اوصاف مشخص است اگر خانم‌ها برای مدیریت شهر مسوول شوند بهتر است و شهر به زنان نیاز دارد.»

تخلفات زنان کمتر است

رییس کمیته اقتصاد شورای شهر در ادامه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «شورا تاکید دارد فعالیت خانم‌ها بیشتر شود و امیدواریم سهم خانم‌ها در سازمان‌ها  هم بیشتر شود و جالب آنکه سهم زنان در تخلفات سازمانی بسیار کمتر از آقایان است و در این موضوع سرآمد هستند.»

سلسله کاهلی‌ها مانع فعالیت زنان می‌شود

میرلوحی در جواب این سوال که چه تفکر‌اتی مانع فعالیت زنان در شهرداری می‌شود، گفت: «اگر تفکر باشد که باید تشویق کند، باید بگوییم یک سلسله کاهلی‌ها و ضعف دیده‌ها و نگاه‌های سنتی و عدم توجه به اقتضای زمان وجود دارد. با این حال اما گاهی خود خانم‌ها هم دراین مشکل سهیم هستند، مثلا در نامزدی انتخابات تعدادشان کم تر است و در پست‌های ریاستی انگیزه‌ی کمتری دارند.»

صدراعظم نوری: 30 درصد پست‌های مدیریتی باید به زنان اختصاص داده شود

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر با اشاره به تعداد برابر زنان و مردان در جامعه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «با توجه به اینکه پنچاه درصد جامعه متعلق به زنان است، پس باید حضورشان در پست‌های مختلف و در سطوح مختلف متناسب با ظرفیتی باشد که در جامعه وجود دارد. در سازمان‌ها، واحدهای دولتی، نهاد‌های عمومی و مجموعه‌هایی مانند شهرداری‌ها و مدیریت شهری، باتوجه به بخشنامه‌ای که توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام گرفته سی درصد از پست‌های مدیریتی باید به زنان اختصاص پیدا کند و دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند که در بازه زمانی کم به آن برسند.»

نوری در ادامه بیان کرد: «در شهرداری تهران باتوجه به نسبت تعداد زنان به آقایان، فقط سیزده یا پانزده درصد مدیریت‌ها به زنان تعلق دارد، که این درصد بالایی نیست. از زمانی که شورای پنچم آمده، مدیریت شهری تغییر پیدا کرده است. تاکید بر آن بوده که پست‌ها در سطوح عالی، میانی و پایین باید به زنان اختصاص پیدا کند و اقدامات خوبی انجام گرفته. ما در سطح مدیران عالی چندین زن در پست‌های مدیریتی داریم که در گذشته این‌طور نبوده است.»

این عضو شورا در ادامه بیان کرد: «طی دوازده سال مدیریت گذشته فقط یک زن به پست شهرداری منصوب شد و زنان عملا هیچ سهمی در این موضوع نداشتند و در یک سال آخر فقط یک پست مدیریتی شهردار منطقه به زنان اختصاص پیدا کرد.»

زهرا نوری ادامه داد: «باید تعداد زنان بیشتر شود زیرا هرچه مسوولیت به زنان داده می‌شود آنها با سلامت و دقت بیشتر و همچنین با صبر و حوصله‌ی بهتر کار را انجام می‌دهند.»

این عضو شورای شهر در ادامه از آینده‌ی زنان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «آینده‌ی زنان بسیار خوب است زیرا در سطوح پایین، ما شاهد حضور زنان هستیم و به تدریج که این‌ها تجربه پیدا می‌کنند و دارای توانمندی بیشتر می‌شوند وبه سطوح بالاتر دست پیدا می‌کنند پس در آینده شاهد آن خواهیم بود که زنان در پست‌های عالی شهرداری بیشتر دیده خواهند شد.

نوع نگاه‌ها بر میزان فعالیت زنان اثرگذار خواهد بود، در جامعه ی ما به عنوان یک جامعه‌ی دینی افراط ها و تفریط‌هایی وجود دارد، اما روندی که جامعه طی می‌کند با حضور جدی زنان و دختران ما در عرصه‌های فرهنگی، علمی و سیاسی باعث شده نوع نگاه‌ها تغییر کند. همانطور که در شعارهای یونسکو و بین‌الملل می‌گویند آینده برای زنان است.»

فائزه دولتی: امیدواریم مدیریت زنان در سطح شهری افزایش یابد

فائزه دولتی معاون امور فرهنگی اجتماعی منطقه هفت تهران در مورد سیاست‌گذاری‌های جدید شهرداری به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «هرمعاونی خودش زیر مجموعه‌هایش را انتخاب می‌کند و به این صورت نیست که از ستاد کسی زیرمجموعه‌های معاونان را تعیین کند.»

دولتی در مورد علت کم بودن آمار زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری گفت: «ابتدا شهرداری برای رسیدگی به خدمات شهری ایجاد شد، برای کارهای سطح پایین و میدانی و جنس این کار بیشتر مردانه بوده تا زنانه، اما در ده سال اخیر رویکرد شهرداری تغییر کرده است، حتی در برنامه‌ی پنچ ساله‌ی دوم تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی را داریم که در برنامه‌ی پنچ سال سوم هم این برنامه  قرار است انجام شود. حالا شهردار منطقه هفت و ده خانم هستند، همین باعث می‌شود که خانم‌ها دیده شوند و از توانایی آنها استفاده شود. اما ابتدا باید توانایی‌ها را شناخت و زمینه‌ی ایجاد توانایی را برای دیگران ایجاد کرد که اگر قرار است در میدان‌های مدیریتی خانم‌ها حضور داشته باشند باید حضور فعال و متخصصی باشد و نه فقط به صرف اینکه خانم هستند.»

وی در پایان ادامه داد: «بنظر من اگر یک جایگاه مدیریتی باشد که یک خانم و یک آقا همزمان کاندید باشند و از لحاظ رزومه برابری کنند، با یک مقدار تشویق باید خانم انتخاب شود تا تعادل در سطح شهر حفظ شود، ما امیدواریم مدیریت زنان در سطح شهری افزایش یابد.»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا