خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازتاب اظهارات روحانی درباره‌ی “دفاع از مردم عربستان” در رسانه‌های عربی

رئیس جمهور روحانی در سی ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در رسانه های عربی بازتاب گسترده ای یافت اما تاکید حسن روحانی بر آمادگی تهران برای دفاع از ریاض را بطور قطع باید بارزترین بخش ازنگاه این رسانه ها دانست.

به گزارش ایرنا، اظهارات روز شنبه رئیس جمهوری ایران توسط اکثر رسانه های دیداری و شنیداری عربی منطقه بازتاب یافت البته هر کدام از رسانه ها بنابر سیاست های کلی خود بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین روحانی را برجسته کردند.

** قطر شبکه الجزیره:

رسانه های قطری به ویژه شبکه الجزیره سخنرانی رئیس جمهوری را به صورت کامل و مستقیم پوشش و با انتخاب عنوان «ما بدون هیچ چشمداشتی از عربستان حمایت می کنیم»، گزارش داد: رئیس جمهوری ایران از مسلمانان جهان خواست به جای پهن کردن فرش قرمز برای جنایتکاران، علیه آمریکا متحد شوند.

این رسانه قطری افزود: روحانی با اشاره به این که سر تسلیم فرود آوردن در برابر غرب به رهبری آمریکا خیانت به دین و نسل های آینده این منطقه است، یادآور شد: ما باید یکی از این دو راه را انتخاب کنیم، یا فرش های قرمز برای جنایتکاران پهن کنیم یا با تمام قدرت در برابر ظلم بایستیم و همچنان به پیامبر، قرآن و اسلام پایبند باشیم.

الجزیره به نقل از روحانی ادامه داد: ما آماده دفاع از منافع ملت عربستان در مقابله با تروریسم، تجاوزگری و ابرقدرت ها هستیم و در مقابل این اقدام هم 450 میلیارد دلار از آنان نمی خواهیم.

این رسانه قطری آورد: روحانی خطاب به عربستان گفته است که شما 450 میلیارد دلار به عنوان هدیه به آمریکا دادید تا امنیت شما را تضمین کند. 110 میلیارد دلار هم اسلحه خریدید تا امنیت شما تامین شود، همان فردی که اینها را از شما به یغما برد، گفت شیر این گاو شیرده را خواهیم دوشید.

الجزیره در بخش دوم، به مساله قتل خاشقچی پرداخت و به نقل از روحانی افزود: ما واقعا از این موضوع متاثر و متاسف هستیم؛ نمی خواستیم که مسلمانی دست به چنین جنایتی بزند؛ این لکه ننگی برای تمامی مسلمانان است.

**رسانه های یمنی:

رسانه های یمنی با پوشش دادن موضوع یمن و مشکلات این کشور درنتیجه تجاوزگری، سخنان روحانی را بازتاب دادند. تارنمای شبکه تلویزیونی المسیره با انتخاب عنوان «روحانی: یمن مظلوم و ویران شده به دست جنایتکاران و با سلاح غرب ایستادگی می کند» گزارش داد: رئیس جمهوری ایران شرایط منطقه از فلسطین گرفته تا لیبی، سوریه و یمن را دشوار و ناگوار توصیف و تاکید کرد که باید در برابر غرب و در رأس آنها آمریکا مقابله کرد.

المسیره پس از موضوع یمن به بخشی از سخنان رئیس جمهوری اشاره می کند که در آن آمریکا و قدرت های استکباری را مخاطب قرار می دهد و می افزاید: از نظر روحانی، آنچه واشنگتن از این منطقه و جهان می خواهد، بردگی است و عزت مسلمانان نیز در گرو تحقق آزادی ترسیم شده از سوی پیامبر اسلام (ص) است.

این رسانه افزود: رئیس جمهوری ایران گفته است که ما یک قبله، پیامبر و قرآن داریم؛ البته شاید اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم، اما باید به مشترکات نگاه کنیم، به همین خاطر وحدت جهان اسلام باید یک موضوع راهبردی و نه یک مساله گذرا باشد.

پایگاه خبری «المشهد الیمنی» در عین برجسته کردن سخنان روحانی درباره یمن، موضوع انتقادات رئیس جمهوری از نظام سلطه به ویژه آمریکا را مورد توجه قرار داد و افزود: رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که اختلاف با آمریکا، اختلافی بلندمدت در طول قرن ها و مساله آزادی و بردگی است و غرب می خواهد، ما به راهی برویم که آنها ترسیم کرده اند.

** رسانه مهم عمان:

روزنامه الکترونیکی «الرؤیه» عمان، دو بخش سخنان رئیس جمهوری یعنی «دفاع بدون چشمداشت از عربستان» و نیز «کشته شدن خاشقچی لکه ننگی برای مسلمانان است» را پوشش داد.

الرؤیه نوشت: رئیس جمهوری ایران درباره وحدت کشورهای اسلامی گفت که اتحاد مسلمانان با شعار، محقق نمی شود بلکه همگان باید دیگران را به رسمیت بشناسند؛ ما نباید به اسم مذهب، گستره دین را تنگ یا به نام شیعه و سنی در صدد تحمیل سلطه خود بر منطقه باشیم.

** رسانه کویتی :

پایگاه خبری «کویت نیوز» با بازتاب سخنان رئیس جمهوری گزارش داد: روحانی زانو زدن در برابر غرب و در رأس آنها آمریکا را خیانت به دین و نسل های آینده دانست.

وی گفت که ما دو گزینه بیشتر نداریم یا فرش های قرمز برای جنایتکاران پهن کنیم و یا با تمام توان در برابر ظلم و جور بایستیم و همچنان به پیامبر، قرآن و اسلام مان پایبند بمانیم.

**رسانه های مصری:

تارنمای اینترنتی روزنامه «الیوم السابع» مصر با بازتاب سخنان روحانی، گزارش داد: رئیس جمهوری ایران از تمامی جهانیان خواست تا به جای پهن کردن فرش های قرمز برای جنایتکاران، علیه آمریکا متحد شوند.

الیوم السابع ادامه داد: روحانی با اشاره به قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا، گفت: ما آماده حمایت از ملت عربستان در برابر تروریسم، تجاوزگری و قدرت های بزرگ هستیم و در مقابل، برای این کار450 میلیارد دلار نیز نمی خواهیم.

پایگاه « المصراوی»، دیگر پایگاه معروف مصر با انتخاب عنوان «روحانی گفت: آماده ایم رایگان از جزیره العرب دفاع کنیم»، بدون نام بردن از عربستان، گزارش داد که رئیس جمهوری ایران با انتقاد از هزینه میلیاردی برخی کشورهای اسلامی به غرب برای حمایت آنان و در نتیجه اهانت واشنگتن به آنان، گفت: ما آمادگی داریم تا همانگونه که به عراق و افغانستان کمک کردیم، از جزیره العرب بدون هیچ چشمداشتی حمایت کنیم.

المصراوی گزارش داد: روحانی با تأکید بر این که ایران برای هیچ کشوری خطر ندارد، افزود: شما باید از قدرت های بزرگ و خیانتکاران هراس داشته باشید؛ ما برادران شما و در کنار شما هستیم؛ ما هرگاه می بینیم که جنایت بزرگی در منطقه به اسم دین روی می دهد، آزرده خاطر می شویم.

این پایگاه خبری اضافه کرد: آمریکا به دنبال آن است که کشورهای منطقه و جهان در برابر آن سر تعظیم فرود آورد.

مصراوی بدون اشاره به نام اسرائیل در سخنان ریاست جمهوری نوشت: روحانی گفت که یکی از آثار شوم پس از جنگ جهانی دوم، تشکیل غده سرطانی در این منطقه برای تأمین منافع غرب بوده است.
پایگاه خبری «البوابه» مصر نیز سخنان رئیس جمهوری بر وحدت اسلامی را بازتاب داد و افزود: روحانی بر اهمیت اتحاد مسلمانان تأکید کرد و گفت که اسلام، جایگاه گسترده ای دارد و جایگاه مذهب بدون توهین کردن به مذاهب دیگر، محترم است.

این پایگاه خبری همچنین به موضوع تأسف روحانی از قتل خاشقچی اشاره کرد و گزارش داد: روحانی گفته که نسبت به حادثه استانبول بسیار متأسف است؛ جایی که انسانی به دست یک فرد مسلمان مثله می شود و این لکه ننگی برای مسلمانان است.

** رسانه های لبنانی:

تارنمای روزنامه لبنانی «الجمهوریه» با انتخاب این عنوان که «روحانی مسلمانان را به اتحاد علیه آمریکا فراخواند» در ذیل آن نوشت: رئیس جمهوری ایران همه مسلمانان جهان را به اتحاد علیه آمریکا فراخواند و گفت که ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا برای جنایتکاران تاریخ فرش قرمز پهن کنیم، و یا آنکه با همه توان در برابر ظلم و جور با کمال قدرت بایستیم و مؤمن به پیامبر، قرآن و اسلام مان بمانیم.

الجمهوریه گفته های رئیس جمهوری کشورمان در آمادگی ایران برای حمایت از ملت عربستان در برابر تروریسم، دشمنی و ابرقدرت ها بدون دریافت 450 میلیارد دلار را نیز در خبر خود درج کرد.

شبکه تلویزیونی «المیادین» با برجسته کردن صحبت های روحانی درباره ماجرای کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی، گزارش داد که رئیس جمهوری ایران، قتل این روزنامه نگار را لکه ننگ و مایه شرم مسلمانان دانست.

این شبکه تلویزیونی در تارنمای خود نیز نوشت: روحانی گفته؛ آنهایی که فکر می کنند با یک تابلو و تغییر ساختمان می توانند قدس شریف را از ما مسلمانان و جهان اسلام بگیرند، اشتباه می کنند. وظیفه ما اتحاد و یگانگی است.

تارنمای خبری «النشره» لبنان نیز نوشت: روحانی معتقد است که آمریکا، سعودی را ذلیل می کند و ما آماده ایم از عربستان بدون چشمداشت دفاع کنیم. رئیس جمهوری آمریکا آنها را تحقیر می کند و ما نمی دانیم که قبول این ذلت و حقارت برای چیست. ترامپ به سعودی ها گفته؛ بدون ما دو هفته ای هم دوام نمی آورید و همچنان از او سلاح می خرند. ما حاضریم همانطور که از عراق و افغانستان دفاع کردیم از شما هم دفاع کنیم بی آنکه از شما پول بخواهیم.

شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله لبنان نیز در گزارش خود اینچنین آورد که رئیس جمهوری اسلامی ایران در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: آنچه آمریکا از این منطقه و جهان می خواهد، بردگی است؛ اختلاف ما با آنها نیز بر سر همین آزادی و بردگی است؛ این اختلاف یک اختلاف بلندمدت در طول قرن هاست. اختلافی بین ما و قلدرمأبان جهان غرب و در رأس آن آمریکا هست؛ چرا که می گویند باید طبق راهی که آنها ترسیم کرده اند، راه برویم.

تارنمای خبری «لیبانون فایلز» نیز در صفحه نخست خود به سخنان رئیس جمهور ایران پرداخت و نوشت: روحانی به سعودی ها گفته ما برادر شماییم و در کنارتان می ایستیم.

این تارنمای لبنانی که مواضعی معمولا برخلاف سیاست های ایران و مقاومت دارد، در خبر خود، جمله حسن روحانی خطاب به کشورهای عربی را برجسته کرد که گفت: ایران برای شما خطری ندارد.

«لبنان 24» یکی دیگر از تارنماهای خبری لبنانی است که درباره سخنان امروز رئیس جمهوری نوشت: روحانی از آمادگی ایران برای دفاع از منافع عربستان خبر داد و سر تعظیم فرود آوردن در برابر آمریکا را خیانتی به نسل های آینده منطقه توصیف کرد.

** رسانه های سوری:

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که روحانی در جمع 350 مهمان از 100 کشور اسلامی در تهران به ادامه سلطه طلبی آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر ما مسلمانان متحد شویم بی شک در برابر صهیونیست ها و آمریکایی ها به پیروزی می رسیم و جهان اسلام باید متحد شود.

سانا در ادامه به گفته های رئیس جمهوری کشورمان درباره اینکه وحدت و اتحاد امری راهبردی است و نه یک تاکتیک، به موضوع اظهارات روحانی درباره آمادگی ایران برای دفاع از عربستان و توهین های آمریکا پرداخت.

روزنامه سوری «تشرین» نیز در پایگاه الکترونیکی خود گزارش داد: روحانی در افتتاحیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران تأکید کرد که سوریه از شر تروریسم آزاد خواهد شد و نیروهای خارجی را از سرزمین خود بیرون می راند.

این روزنامه در ادامه نوشت که روحانی گفت: ارتش و ملت سوریه و عراق در ثبات منطقه و کل جهان سهم داشتند و این صهیونیست ها بودند که گروه های تروریستی را شکل دادند.

پایگاه خبری «الدرر الشامیه» سوریه با برجسته کردن حمایت ایران از منافع ملت عربستان، گزارش داد: روحانی یک پیشنهاد غافلگیرکننده به مقام های سعودی داد و گفت که تهران در برابر حمایت از ریاض چشمداشتی ندارد.

** رسانه های عراقی:

جمله طلایی رئیس جمهوری مبنی بر آمادگی ایران برای دفاع از منافع مردم عربستان بدون توهین و دلار، در صدر رسانه های عراق قرار گرفت.

به همین منظور، پایگاه خبری «المعلومه» با تیتر، «روحانی: همانطور که از مردم عراق دفاع کردیم، آماده دفاع از عربستان سعودی هم هستیم» سخنان رئیس جمهوری را پوشش داد.

تارنمای اینترنتی شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» در خبری مفصل از سخنان رئیس ایران، تیتر زد: روحانی: آماده دفاع رایگان از عربستان سعودی هستیم.

الغدپرس دیگر پایگاه خبری عراقی بود که تیتر آمادگی ایران برای دفاع رایگان از عربستان به تشریح سخنان روحانی پرداخت.

پایگاه خبری «النبأ» دیگر رسانه عراقی است که به طور مفصل به پوشش خبر این کنفرانس بویژه سخنان روحانی پرداخته و تیتر، ‘ملت های عراق، سوریه، یمن با شجاعت در برابر تروریسم ایستادگی کرده اند’ را برگزیده است.

** رسانه های فلسطینی:

پایگاه خبری «فلسطین الیوم» نیز در گزارش خود سخنان روحانی پیرامون قدس و فلسطین را بیشتر مورد توجه قرار داد و اینکه کنفرانس امروز با شعار «قدس، محور وحدت امت» برگزار شده است.
این پایگاه خبری افزود: روحانی گفته که اسرائیل یک غده سرطانی است که کشورهای غربی برای منافع خود در خاورمیانه آن را به وجود آورده اند.

وی در اشاره به اسرائیل که آن را یک رژیم نامشروعی خواند که کشورهای غربی به وجود آورده اند، اضافه کرد که یکی از نتایج شوم جنگ جهانی دوم، به وجود آمدن همین غده سرطانی بوده است.

پایگاه خبری «عرب 48» در این باره گزارش داد: رئیس جمهوری ایران اسرائیل را غده سرطانی دانست که کشورهای غربی برای توسعه منافع خود در خاورمیانه تأسیس کرده اند.

این پایگاه خبری گزارش داد: روحانی با اشاره روشن به عربستان و امارات، گفت که آمریکا برای حمایت اسرائیل، روابط مستحکمی با برخی کشورهای اسلامی منطقه دارد.

این پایگاه خبری اضافه کرد که روحانی، زانو زدن در برابر فشارهای آمریکا را خیانت دانست و در بخشی از سخنرانی اش خطاب به مردم عربستان گفت: شما دوستان ما و ساکنان مکه و مدینه، برادران ما هستند.

** رسانه تونسی

تأکید رئیس جمهوری بر لزوم وحدت، ایستادگی در برابر قلدر مآبی آمریکا و دفاع از منافع مردم عربستان بدون هیچ چشمداشتی از محورهایی است که توجه رسانه های تونسی را به خود جلب کرد.

بر همین اساس، رادیو «توطین تونس» با تیتر «ایران از مسلمانان از جمله برادران عربستانی خواست دربرابر آمریکا متحد شوند»، گزارش داد: حسن روحانی خواستار اتحاد دربرابر آمریکا شد و گفت: همانگونه که به ملت های عراق، سوریه، افغانستان و یمن کمک کرده ایم، آمادگی دفاع از مردم دوست سعودی را در مقابله با تروریسم و ابرقدرت ها داریم.

رادیو توطین افزود: رئیس جمهوری ایران خطاب به ملت عربستان گفت که ما در حق شما بدی روا نمی داریم، شما و دیگر ملت های منطقه را دوستان خود می دانیم و آمادگی داریم که تا جایی که امکان دارد از شما دفاع کنیم، اما بابت این کار 450 میلیارد دلار هم نخواهیم گرفت.

این رسانه تونسی افزود: اشاره رئیس جمهوری ایران مبنی بر 450 میلیارد دلار، به سرمایه گذاری عربستان برای خرید سلاح از آمریکاست.
رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام، تنهاست و مسلمان باید برای پیروزی بر صهیونیست ها و آمریکا متحد و همدل باشند، چرا که تکیه بر بیگانه از بزرگ ترین اشتباهات تاریخی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا