خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ رییس سازمان خصوصی سازی به اتهام “ارزان فروشی”

میرعلی اشرف پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی با انتقاد از سنگ اندازی در مقابل واگذاری ها گفت: با وجود اینکه بنگاه ها را بیش از قیمت پیش بینی شده می فروشیم اما همواره این سازمان را به ارزان فروشی متهم می کنند.

به گزارش ایرنا، خصوصی‌سازی در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در خردادماه 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. با ابلاغ این سیاست‌ها که از آن به انقلاب اقتصادی یاد می ‌شد، قرار بود ریل ‌گذاری جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شود اما با گذشت حدود 12 سال از ابلاغ این سیاست‌ها که بندهای الف و ج آن به صراحت به توسعه بخش خصوصی و غیردولتی در اقتصاد ایران اشاره دارد، وضعیت کنونی برخی از شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی، سبب انتقادها به چگونگی واگذاری آنها شده است.

«میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص پیدا و پنهان واگذاری بنگاه ها به ایرنا، گفت: سازمان خصوصی سازی از سال 1380 تاسیس شد و این سازمان از سال 1387 عملا وارد واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی شد.

** سازمان خصوصی سازی با هیچ کس عهد اخوت ندارد

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه برخی همواره به فکر سنگ اندازی در مسیر واگذاری ها هستند، گفت: وقتی مزایده ای برگزار می شود افراد شرکت نمی کنند، یا اینکه شرکت می کنند اما قیمت پایین پیشنهاد می کنند و برنده نمی شوند؛ در چنین شرایطی وقتی فرد دیگری برنده می شود ادعا می کنند که به «ثمن بخس» (نیم بها) یا افراد نااهل فروخته شده است.

پوری حسینی با بیان اینکه تمام کارهای سازمان خصوصی سازی مطابق قانون است، افزود: تاکنون هر چه انجام دادیم براساس قانون بوده و غیر از این نیز از سازمان خصوصی انتظار نمی رود.

وی افزود: بارها تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی را مطرح کرده اند؛ من به عنوان رئیس این سازمان آمادگی کامل دارم که توضیح دهم اهلیت خریداران را چگونه تعیین کردیم، آن وقت اگر ایرادی بر قانون یا هیات واگذاری است، نمایندگان قانون را اصلاح کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی سازی با هیچ کس عهد اخوت ندارد، گفت: قرارداد هر خریداری که تعهداتشان را در مقابل سازمان خصوصی انجام ندهد، فسخ می کنیم، اما اینکه عده ای بگویند واگذاری غلط است، را قبول ندارم.

در ادامه رئیس سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری بنگاه هایی همچون «کشت و صنعت مغان، پتروشیمی و پالایشگاه کرمانشاه و آلومینویم المهدی» که در سال های گذشته مورد اعتراض بود، به خبرنگار ایرنا توضیح داد.

** ادعای فروش نیم بهای شرکت پالایشگاه کرمانشاه توسط متقاضی که موفق نشد

به گزارش ایرنا، شرکت پتروشیمی کرمانشاه از سال 88 در فهرست شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی و در نوبت واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.

حدود 60 درصد از سهام پالایشگاه کرمانشاه متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و 40 درصد دیگر به سهام عدالت تعلق دارد؛ البته در سال 1390، 55 درصد سهام پالایشگاه بابت بدهی دولت به 9 بانک‌ کشور واگذار شده بود که این مصوبه در سال 94 از سوی دولت یازدهم لغو شد.

سهم شرکت پالایش چندبار پیاپی در سال 95 از طریق فرابورس و همچنین از طریق مزایده با ارزش کل پایه 1795 میلیارد ریال عرضه شد اما خریداران اقبالی به آن نشان ندادند؛ سرانجام این شرکت به روش مزایده و به قیمت هر سهم به 22 هزار و 183 ریال به شرکت تجارت گستر بیستون فروخته شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، اظهار داشت: «مشکلات واگذاری پالایش نفت کرمانشاه از جایی شروع شد که شخصی در مزایده شرکت کرد و چون در فرابورس بود، باخبر شد که غیر از خود متقاضی دیگری نیست، بنابراین از مزایده کنار رفت.»

این مقام مسئول افزود: «این فرد پس از انصراف از سازمان خصوصی سازی خواست قیمت پایه را از 180 میلیارد تومان به میزان 60 میلیارد تومان کاهش دهد تا قیمت نهایی آن به 120 میلیارد تومان برسد. از آنجایی که سازمان خصوصی سازی چندین بار آگهی داده و خریداری نداشت، تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. اما در این فاصله زمانی شخص دیگری خواست تا دوباره با قیمت پایه 180 میلیارد تومان آگهی کنیم تا در مزایده شرکت کند. در آگهی بعدی شرکت پالایشگاه کرمانشاه با 210 میلیارد تومان فروخته شد.»

وی تصریح کرد: «پس از فروش، فرد اولی که خواهان خرید 120 میلیارد تومان بود چون موفق نشد، فرافکنی را آغاز کرد و مدعی شد پالایشگاه به ثمن بخس (نیم بها) فروخته شده است.»

** وزارت جهاد کشاورزی موافق واگذای کشت صنعت مغان بود

به گزارش ایرنا، 100 درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در مزایده سوم مردادماه امسال به قیمت پایه هر سهم پنج هزار و 534 ریال و ارزش کل پایه 17 هزار و 610 میلیارد و 886 میلیون و 938 هزار ریال قیمت گذاری شده بود که با رقابت چند گروه در نهایت از سوی یک شرکت حقوقی خریداری شد.

همچنین سپرده شرکت در این واگذاری نیز معادل با مبلغ 528 میلیارد و 326 میلیون و 608 هزار و 140 ریال تعیین شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره فروش کشت و صنعت مغان و حاشیه های پیش آمده برای آن گفت: «مغان را چهار بار به مزایده گذاشتیم و فروش نرفت، در نوبت پنجم هیات واگذاری می خواست از اختیار قانونی خود استفاده کند و آن را به صورت مذاکره ای 1400 میلیارد تومان بدون سود فروش اقساطی به بنیاد مستضعفان بفروشد.»

به گفته پوری حسینی، « این نوع واگذاری بدون دریافت سود فروش اقساطی یعنی قرض الحسنه 10 ساله» که موضوع در هیات واگذاری این موضوع مطرح شد؛ «به اعضای هیات واگذاری اعلام کردیم مجدد مزایده بگذارید و سپس مذاکره ای بفروشیم چون قیمت پایین می آمد.»

وی افزود: سرانجام بار دیگر مزایده برای کشت و صنعت مغان با قیمت پایه 1761میلیارد تومان و با فروش سود اقساطی برگزار شد؛ چهار خریدار شرکت کردند که یک نفر را به دلیل ناقص بودن مدارک کنار گذاشتیم.»

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: پس از فروش این شرکت اعلام کردند که خریدار نا اهل است. بنده پنج روز متوالی از مدعیان خواستم که یک ورقه سهم بدهند که مشخص شود خریدار نااهل است و حتی از دادستان کل کشور خواستم که این موضوع را پیگیری کنند اما 2 هفته گذشت و سندی اعلام نشد.

وی افزود: «برخی می گویند که ما شک داریم و احتمال می دهیم که خریدار نااهل است. سازمان خصوصی سازی نمی تواند با شک بگوید که خریدار نااهل است بلکه باید دلیل داشته باشد.»

این مقام مسئول تاکید کرد: با شائبه و احتمال نمی شود حق کسی را ضایع کرد. به ما می گویند صبر کنید مگر چه قدر می توانیم صبر کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت مغان در 6 سال گذشته تنها 2 سال سودده بود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با خصوصی سازی کشت و صنعت مغان موافق بود و حتی «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی می گفت اگر نمی توانید بفروشید، پس بدهید تا کاری کنیم و از آن استفاده کنیم.

پوری حسینی اظهارداشت: حال سوال من این است شرکت کشت و صنعت مغان در طول 40 سال گذشته آیا برای 80 میلیون ایرانی یک ریال تولید کرد، سود سهام، مالیات داد؟ در حالی که با فروش آن ظرف 12 سال آینده بیش از 3 هزار میلیارد تومان از خریدار پول می گیریم و به خزانه می دهیم.

وی تصریح کرد: «خریدار مغان 100 درصد خصوصی است و چون خصوصی است، او را اذیت می کنند. در صورتی که اگر هیات واگذاری مغان را مذاکره ای به بنیاد مستضعفان با 1400 میلیارد تومان بدون فروش اقساطی می داد، هیچ موجی در کشور ایجاد نمی شد.»

** مدیران سابق المهدی مخالف واگذاری آن بودند

به گزارش ایرنا، در سال 1394 سازمان خصوصی سازی 72 درصد از سهام مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان را به ارزش 1750 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار کرد؛ پوری حسینی درباره انتقادها به این واگذاری گفت: در این واگذاری نیز با مدیران المهدی مشکل داشتیم؛ آنها پس از آگهی این مجتمع گفتند، که با این قیمت فروش نمی رود اما پس از فروش شاهد اعتراض مدیران بودیم.

وی گفت: «مجتمع المهدی در زمان فروش 450 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و سازمان نوسازی و گسترش صنایع (ایدرو) 360 میلیارد تومان به این مجتمع پول داده بود تا فقط سرپا باشد.»

پوری حسینی اضافه کرد: بابت فروش این شرکت تا کنون 1600 میلیارد تومان از خریدار پول گرفتیم که 600 میلیارد تومان آن را به خزانه واریز کردیم؛ آیا این فروش اشتباه است.

وی اظهار داشت: همواره سازمان خصوصی سازی را به فروش نیم بهای بنگاهها متهم می کنند در حالی که ما قیمت فروش این مجتمع را 100میلیارد تومان نسبت به قیمتی که آنها می گفتند، افزایش دادیم و فروختیم باز سر ناسازگاری دارند.

این مقام مسئول تاید کرد: نمی دانم اگر فضا اینطور پیش برود چگونه می توانیم رو به جلو حرکت کنیم؛ من نمی دانم فصل الخطاب کجاست؟

وی تاکید کرد: اگر خریدار المهدی در قبال تعهدات دولت کوتاهی کرد، سازمان خصوصی بهتر بلد است چطور این سهام را پس بگیرد؛ اما نه به جهت اینکه معامله و واگذاری بد بوده بلکه این کار در صورتی انجام می شود که خریدار تعهدات خود را انجام ندهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا