خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرانسه و آلمان داوطلب میزبانی سازوکار ویژه مالی اروپا می‌شوند؟

وال استریت ژورنال به نقل از برخی دیپلمات های اروپایی خبر داد که یکی از کشورهای فرانسه یا آلمان میزبان سازوکار ویژه مالی اروپا برای تبادلات مالی با ایران می شود و این نهاد برای پیشگیری از اقدامات مخرب آمریکا به مالکیت یکی از این دو دولت در می آید.

به گزارش ایرنا، وال استریت ژرونال به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشت: فرانسه یا آلمان میزبان نهادی می شود که برای ایجاد کانال مالی با ایران طراحی شده است؛ در صورتی که فرانسه میزبان شود، یک مقام آلمانی ریاست این نهاد را به عهده می گیرد و در صورتی که آلمان میزبان آن را به عهده بگیرد، ریاست این نهاد مالی اروپایی به یک فرانسوی سپرده می شود.

این نهاد که با عنوان «سازوکار ویژه مالی اروپا» در ایران شناخته می شود، از یک نظام اعتباری برای تسهیل پرداخت های مربوط به تبادلات کالا میان ایران و اروپا استفاده می کند؛ به شکلی که نیاز به تراکنش مالی با بانک های اروپایی نباشد.

در حالی که گفته می شود فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی مانع پذیرش میزبانی این سازوکار مالی از سوی آنان شده بود، دیپلمات های اروپایی می گویند که فرانسه و آلمان در این مسیر پیش قدم شده اند و انگلیس نیز در حال تصمیم گیری برای پیوستن به تلاش این دو کشور است.

به نوشته وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات ها، این نهاد از سوی آلمان و فرانسه تامین مالی می شود و به صورت مستقیم تحت مالکیت دولت های اروپایی مشارکت کننده است تا از تحریم های احتمالی واشنگتن مصون بماند.

اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که بیش از 10 کشور اروپایی در این سازوکار مالی مشارکت کنند و احتمالا با گذشت زمان کشورهای بیشتری از جمله چین به این گروه بپیوندند.

دیپلمات های اروپایی گفتند که هنوز تصمیم رسمی در این باره گرفته نشده و در صورتی که پیشرفت حاصل شود، راه اندازی رسمی آن تا آغاز سال جدید میلادی طول می کشد.

مسائل مربوط به سازوکار مالی ویژه اروپا احتمالا یکی از مسائل مطرح در مذاکرات مقام های اروپایی در حاشیه نشست سران گروه 20 در نهم و دهم آذر ماه در پایتخت آرژانتین باشد.

براساس این گزارش، مقام های اروپایی امیدوارند سازوکار مالی ویژه اروپا بتواند در نهایت با دریافت پروانه بانکی، به صورت رسمی یک نهاد اتحادیه اروپا شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا