خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش لاریجانی به طرح “معامله قرن” 

علی لاریجانی، رییس مجلس با اشاره به طرح دونالد ترامپ موسوم به “معامله قرن” گفت: مقابل رژیم اسرائیل خواهیم ایستاد و نمی گذاریم به منطقه مسلط و معامله قلابی قرن در منطقه شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی دوشنبه شب در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تجلیل از مسئولان برگزار کننده این کنفرانس اظهار داشت: نکته مهمی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، تحرکاتی در منطقه و در بین کشورهای مهم اسلامی است که باید ماهیت آن را شناخت.

وی با طرح این سوال که این تحرکات چه خصوصیاتی دارد، افزود: یکی از خصوصیات این تحرکات بهم ریختگی امنیتی درمنطقه است که برخی به عمق این ناامنی در مناطق اسلامی دامن زده اند که ریشه در اختلاف سنی و شیعه ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث عراق، سوریه و افغانستان یادآور شد: مگر در این کشورها سنی و شیعه زندگی نمی کردند. به هرحال نشانه عمده این اتفاقات ایجاد ناامنی و به هم ریختگی امنیتی درمنطقه است.

لاریجانی نکته دوم در تحرکات منطقه را خلق جریانات تندرو و تروریستی دانست و گفت: مشخص است که این موارد را کجا درست می کنند. در حالی که آنها داعیه خلافت دارند، نتیجه آن خونریزی زیاد و استهلاک انرژی کشورهای اسلامی است.

وی با اشاره به مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاطرنشان کرد: حجم زیادی سلاح درحال وارد شدن به منطقه است. این طبیعی نیست زیرا امنیت منطقه آنقدر نیاز به سلاح ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای بسیار کوچک هستند که سه برابر گستره خود سلاح خریداری می‌کنند، روشن است که این کشورها قدرت استفاده از آن را ندارند.

وی به سخنان ترامپ در خصوص یمن اشاره کرد و اظهار داشت: سخنان رییس جمهوری آمریکا ماهیت این کشور را به خوبی نشان می دهد، ترامپ خیلی صریح می گوید ما نمی توانیم مقابل کشوری که در یمن دست به جنایت می زند بگیریم چون به ما پول می دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح انگیزه توزیع سلاح در منطقه گفت: این اقدام تنها باعث ایجاد آشفتگی بیشتر در منطقه می شود.

لاریجانی به ایجاد صف کشی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: آرایش جدیدی در منطقه درحال شکل گیری است که این امر طبیعی نیست،

کشورهایی در منطقه هستند که مردم و سیاستمدارانشان می دانند که دشمنی به نام رژیم اسرائیل در این منطقه وجود دارد اما آن را به حال خود رها کرده اند.

وی در ادامه ایجاد آشوب و به هم ریختگی در منطقه را خلق جریان‌های تندرو دانست و گفت: منشاء این جریانات معلوم است که از کجاها است. آنها می‌خواهند انرژی نیروهای اسلامی را مستهلک کنند.

رییس مجلس با بیان اینکه گروه‌های تروریستی منطقه را دچار فرسودگی کرده اند، افزود: حوادث تروریستی همچنان در منطقه ادامه دارد اما در عراق و سوریه تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

لاریجانی گفت: آمریکایی ها می‌خواهند سلاح‌هایشان را در منطقه بفروشند و پولی در بیاورند و در واقع سرقت اموال منطقه در پوشش دیگری است.

وی ادامه داد: گاهی ترامپ هم که خیلی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند به صورت شفاف در حرف‌هایش ماهیت آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد اما قبلاً حرف‌هایش را در لفافه و بزک شده می‌زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه چقدر ظرفیت سلاح دارد، یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که آنها دنبال ایجاد آشفتگی در منطقه هستند.

لاریجانی در ادامه گفت: صف کشی جدیدی با ابعاد تازه ای در منطقه شکل گرفته است که نشان می دهد شرایطی که امروز در منطقه ایجاد شده طبیعی نیست.، مگر ایران چه اختلافی با عربستان و کشور امارات دارد؟

وی افزود: ما اگر با سعودی‌ها مخالفیم به خاطر رفتار عجیب و غریب و جنایت آنها در یمن است چرا که یمن کشور اسلامی در منطقه است؛ اگر ما به امارات خورده می‌گیریم به خاطر دخالت در اوضاع یمن و کشتار مردم این کشور است.

رییس مجلس ادامه داد: سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از آمریکا و رژیم اسرائیل برای جنایت علیه مردم یمن و دیگر کشورهای منطقه راه غلطی می‌روند بنابراین نباید از ایران انتظار داشته باشند که در این کار و راه غلط ، آنها را تایید و حمایت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نتانیاهو باید بداند این دوره‌گردی که در منطقه به راه انداخته، ظرفیتی برای رژیم اسرائیل ایجاد نمی‌کند و کشورهایی هم که به این دوره ‌گرد راه می‌دهند، ظرفیتی نخواهند داشت.

وی افزود: برخی ها اظهار می کنند که ایران قصد دارد هلال شیعی ایجاد کند که باید بگوییم ما چه نیازی داریم که هلال شیعی به راه بیندازیم، البته این حرف آنها نیست و این حرفها را در دهان آنها گذاشته اند.

لاریجانی با بیان اینکه تحولات در منطقه طرح آمریکایی و اسرائیلی است، گفت: نباید به خطا برویم چرا که آنها می‌خواهند رژیم صهیونیستی را بر منطقه مسلط کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر یادآور شد: این دوره‌گردی که نخست وزیر نگون‌بخت رژیم صهیونیستی در منطقه به راه انداخته، نتیجه‌ای ندارد او فکر می‌کند که موقع آن رسیده که تسلط خود را بر منطقه نشان دهد.

وی با بیان اینکه آنها می خواهند با این اقدامات به موضوع فلسطین خاتمه دهند، تاکید کرد: این کار یکی از اهداف طرح آمریکایی – انگلیسی است یعنی اینکه منابع ملت ها را در منطقه چپاول کنند، البته باید بدانند که شرایط دنیا تغییر کرده و آگاهی مسلمانان بیشتر شده است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران، تنها کشوری است که 40 سال برابر آمریکا و اسراییل ایستاده است، خاطر نشان کرد: آنها می‌دانند حرف‌هایی که علیه ایران درباره حمایت از تروریسم می‌زنند، دروغ است، با وجود شکستن کمر تروریست‌ها در عراق و سوریه توسط جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که ایران تروریست است، البته دلیل آن روشن است می‌خواهند ایران هدفی برای چپاول‌گری آنها در منطقه باشد و آرایش سیاسی ایجاد کنند.

لاریجانی فراموش شدن مسئله فلسطین از سوی ملت‌های منطقه را تحت هیچ شرایطی بعید دانست و یادآور شد: مردم منطقه از جنایات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نفرت دارند و مردم کشورهای مسلمان نیز از آنها متنفرند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که از این نخست‌وزیر دوره‌گرد رژیم صهیونیستی پذیرایی می‌کنند باید بدانند که خود را از بین می‌برند، نسل جدیدی از مسلمانان خلق و جوانان کشورهای اسلامی نیز بیدار شده‌اند، شرایط دنیا تغییر کرده و مردم از اوضاع‌ آنها مطلع می‌شوند، در نسل جوان کشورهای اسلامی روشنفکری ایجاد شده است.

رییس مجلس با بیان اینکه دوستان ما در اخوان‌المسلمین امروز متوجه شده‌اند که حرف‌هایی که کشورهای ماجراجو علیه ایران می‌زدند، درست نبود، گفت: تجربه نشان داده است که در مسئله سوریه، مسئله حکومت نبود بلکه می‌خواستند یک سنگر را علیه اسرائیل از بین ببرند.

لاریجانی ادامه داد: ما از ابتدا در موضوع سوریه می‌گفتیم که با توافق سیاسی مسئله حل می‌شود، اما آنها فکر می‌کردند که با رفتار نظامی می‌توانند کار را پیش ببرند، به سعودی‌ها و اماراتی‌ها هم می‌گوییم که شما در اول پیروزی انقلاب در ایران اشتباه کردید، زیرا در ایران انقلاب باشکوهی شد اما شما به جای این که در کنار ملت ایران بایستید، در مقابل ملت ایران قرار گرفتید.

وی اضافه کرد: صدام را علیه ملت ایران تحریک کردید، اما بعد گفتید که اشتباه کرده‌اید و ما از این اشتباه شما گذشتیم، اما امروز از این اشتباه شما برای حمایت از آمریکا و صهیونیست‌ها نمی‌گذریم و پاسخ رفتارهای شما را خواهیم داد.

لاریجانی با بیان اینکه ما مقابل اسرائیل خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم که معامله قلابی قرن شکل بگیرد، تصریح کرد: آنها می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند، اما ایران نمی‌گذارد. دوره کشورهایی که مقابل آمریکا و اسرائیل سر خم می‌کنند، گذشته است.

وی تصریح کرد: می‌گویند که چرا ایران از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، اگر حزب‌الله نبود که شما لبنان را یک لقمه می‌کردید.

رییس مجلس یادآور شد: کشورهایی که در قضیه فلسطین لغزش کرده‌اند، زیان می‌بینند. این کشورها دوره زمانی کوتاه را برای دستاورد بزرگ فدا کرده‌اند و به زودی از این شرایط عبور می‌کنیم، اما رفتار این کشورها در خاطر مسلمانان می‌ماند و همه می‌فهمند که شما در شرایط خطیر منطقه نخست وزیر بدبخت اسرائیل را به کشورتان دعوت می‌کنید، کشورهای اسلامی نباید خودشان را انقدر ارزان عرضه کنند.

لاریجانی تاکید کرد: جریان مقاومت هر سال مقاوم‌تر و قدرتمندتر می‌شود و سرمایه نخبگان مقاومت رو به صعود است، بنابراین این‌ها از این الفاظی نظیر معامله قرن که برای خودشان درست کرده‌اند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه باید برخی کشورهای منطقه از این دوگانه بازی‌ها دست بردارند و رو راست باشند، گفت: ما این رفتارها را از شما نمی‌پذیریم، نمی‌شود کشورهایی را علیه ایران تحریک کنید و بعد آدم بفرستید و بگویید که می‌خواهیم با شما کار کنیم.

رییس مجلس ادامه داد: این که آمریکایی‌ها در منطقه فکر می‌کنند که با زور و اسلحه می‌توانند دستاوردی پیدا کنند، از آن سودی نمی‌برند.
لاریجانی توضیح داد: سعودی‌ها فکر می‌کنند که با بمباران در یمن می‌توانند مشکلی را حل کنند، اما یمنی‌ها مردم رشیدی هستند و اگر کسی وارد سرزمین‌شان شود تا بیرون راندن و پیروزی نهایی او را رها نمی‌کنند، البته سعودی‌ها نیرو ندارند و افرادی را اجیر می‌کنند.
وی افزود: سعودی‌ها هم مثل آمریکایی‌ها اشتباه فکر می‌کنند که با فشار و تحریم نتیجه می‌گیرند، اما جوابی که می‌خواهند را به دست نمی آورند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا