خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابتلا به سرطان سینه در ایران، 5 سال پایین تر از سن جهانی

عضو هیات علمی مرکز سرطان شناسی ایران سرطان سینه را از شایع ترین سرطان ها در میان زنان ایرانی دانست و گفت: سن ابتلا به سرطان در ایران پنج سال پایین تر از سن جهانی است.

به گزارش ایرنا پروفسور ناصر پارسا روز سه شنبه در همایش تغذیه و پیشگیری از سرطان در کانون شهید رجایی بروجرد افزود: 22 زن از هر یکصد هزار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می شوند.

وی گفت: در حال حاضر به طور متوسط سن ابتلا به سرطان سینه در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالیکه این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال می باشد.

وی افزود: بیماری سرطان سینه مانند سایر بیماری های سرطان چهار مرحله دارد؛ مرحله نخست آن کاملا قابل علاج است و مراحل دوم و سوم آن کلینیکی است و بیمار باید تحت درمان های خاص جراحی و شیمی درمانی قرار گیرد اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده است و کار زیادی برای آن نمی توان انجام داد.

عضو هیات علمی مرکز سرطان شناسی ایران گفت: در سرطان سینه، مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن دارند البته پس از درمان، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند.

وی با بیان اینکه احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطان ها وجود دارد، گفت: با تشخیص زودرس سرطان سینه به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

پارسا افزود: سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را پنج برابر افزایش می دهد زیرا حدود هفت درصد سرطان های سینه بصورت انتقال فامیلی یا ارثی است.

وی اظهار کرد: حداقل 20 ژن زمینه ساز سرطان سینه وجود دارد که معمولا از والدین به فرزندان می رسند و باعث افزایش ریسک سرطان پستان در فرزندان می شوند.

وی افزود: زنانی که این ژن معیوب را از والدین خود به ارث می برند پنج برابر بیشتر شانس ابتلا به سرطان را نسبت به افراد بدون ژن معیوب دارند.

وی با بیان اینکه سرطان سینه ارثی بیشتر در سنین جوانی اتفاق می افتد، گفت: حدود 93 درصد سرطان های سینه غیر ارثی است.

دکتر پارسا عوامل سرطان زای محیطی را دخانیات، غذای ناسالم، هوای آلوده به مواد شیمیایی و مواد سمی محیطی عنوان کرد و افزود: هورمون درمانی، افزایش وزن و سقط جنین غیرطبی از دیگر عوامل سرطان زای محیطی می باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه سرطان سینه معمولا در سنین بالا دیده می شود لذا پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.

وی افزود: درد، التهاب، تورم، قرمزی و فرو رفتگی نوک سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می روند.

عضو هیات علمی مرکز سرطان شناسی ایران اظهار کرد: سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، نخستین حاملگی بالای 30 سال، قاعدگی زیر 12 سال، یائسگی بالای 55 سال، عدم حاملگی، عدم شیردهی و هورمون درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه می باشند.

وی افزود: دردهای شایع سینه به دو دسته دوره ای و غیردوره ای تقسیم می شود که دردهای دوره ای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده می شوند.

وی گفت: دردهای دوره ای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می شوند و همچنین با مصرف کافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می شوند و علت بیشتر این دردها تغییرات هورمونی است.

وی افزود: دردهای غیردوره ای بدون ارتباط با قاعدگی هستند و معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می شوند و ماهیت سوزنی یا کششی دارند.

وی گفت: علت دردهای غیردوره ای بیشتر کیست های ناحیه سینه، دردهای قلبی و عضلانی و توده های خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.

همایش تغذیه و پیشگیری از سرطان با حضور مدیران و مربیان بهداشت مدارس بروجرد برگزار شد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا