خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش وزیر کشور درباره‌ی آسیب‌های اجتماعی و عملکرد اربعین ۹۷

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از گزارش وزیر کشور درخصوص عملکرد این وزارتخانه در مدیریت اربعین ۹۷ و آسیب‌های اجتماعی به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش داد.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گفت: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رستم‌بندی معاون وزیر با حضور در جلسه عصر امروز کمیسیون از آخرین وضعیت آسیب‌های اجتماعی و مقایسه آن با دیگر کشورهای جهان به اعضای کمیسیون گزارش داد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، سرقت، نزاع و خشونت‌های داخل زندان طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶، آمار بزه کاهشی بوده است اما در آسیب‌های اجتماعی از جمله تهدید، توهین، خشونت کلامی و خشونت علیه زنان در داخل خانواده‌ها با آمار افزایشی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس آمار اعلام شده طی دو سال گذشته ۸۸ هزار مورد خشونت علیه زنان در داخل خانواده‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته ذوالقدر، آمار استفاده از مواد مخدر طی ۱۰ سال گذشته در کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان کاهشی بوده است. به طوری که طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ استفاده مواد مخدر در دنیا ۱۹ درصد افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به جایگاه ایران در مورد خودکشی گفت: رتبه ایران در این مورد بین ۱۷۷ کشور جهان ۱۵۴ است. البته این آمار در حالی ارائه شد که توقع این بود که نرخ خودکشی در کرمانشاه بعد از زلزله اخیر افزایشی باشد اما با اقدامات انجام شده در این شهر این آسیب اجتماعی کنترل شده است.

وی در ادامه افزود: براساس گزارش مقامات وزارت کشور طرح دفاتر تسهیل‌گری حاشیه‌نشینی در ۲۲ استان و ۱۱۴ شهرستان کشور در حال اجراست که مورد استقبال مردم قرار گرفته است به نحوی که درصد مشارکت مردم در این مناطق افزایش یافته است و حتی سایر شهرها نیز درخواست فعال شدن این دفاتر را ارائه داده‌اند.

ذوالقدر ادامه داد: هر دفتر پنج کارشناس دارد که وظیفه مددکاری اجتماعی، پوشش خانواده زندانیان، جلب کمک‌های تشکل‌های مردم‌نهاد و اموری از این دست را در دستور کار دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان وزیر کشور ادامه داد: رحمانی فضلی علل و عوامل متنوعی را عامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی برشمرد اما ریشه اصلی آنها را عدم توازن و تعادل در کشور اعلام کرد. همانطور که بیشترین سرمایه و امکانات در تهران قرار دارد به همان ترتیب بیشترین بزه و آسیب‌های اجتماعی نیز در تهران اتفاق می‌افتد و پس از تهران، استان‌های خراسان و اصفهان و استان‌های بزرگ در رتبه‌های بعدی آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به نظرات همکارانش در نشست امروز کمیسیون فرهنگی گفت: اعضای کمیسیون خواستار توجه وزارت کشور به ریشه‌های پدیدآورنده عدم توازن و تعادل در سیاست‌های کلی وزارت کشور شده است و البته وزیر کشور نیز از پرداختن کمیسیون به آسیب‌ها و معضلات اجتماعی استقبال کرد و حتی خواستار حضور نماینده کمیسیون در مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور شد. این مرکز از سه سال قبل با حضور کارشناسان مختلف، آسیب‌های اجتماعی را به صورت مرتب رصد کرده و گزارش خود را به مدیران ارشد دستگاه‌ها و سایر مراجع عالی کشور ارائه می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش به گزارش وزیر کشور از عملکرد ستاد اربعین ۹۷ پرداخت و افزود: رحمانی فضلی جنبه‌های اجتماعی و مذهبی مراسم اربعین را مورد تاکید قرار داد و به خود جوش بودن این مراسم میلیونی اشاره کرد.

براساس گزارش وزیر کشور، بیش از دو میلیون ایرانی طی سه هفته به عتبات عالیات سفر کرده‌اند که به جز مشکلاتی که در حوزه پرداخت ارز برایشان اتفاق افتاد، با مشکل دیگری روبه‌رو نبودند. طبق گفته رحمانی فضلی قرار نبود که وضعیت پرداخت ارز به زائران اربعین حسینی به این شکل باشد.

ذوالقدر ادامه داد: براساس اعلام وزیر کشور ۱۶۰ هزار غیرایرانی از مسیر ایران به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند که این آمار نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به راهکارهای رحمانی فضلی برای فائق آمدن بر مشکلات، نقایص و چالش‌های اربعین در سال ۹۸ گفت: وزیر کشور تاکید کرد برای رفع مشکلات و کاستی‌های اجرایی و حفظ جریان اصیل فرهنگ اربعین باید به چهار مساله توجه اساسی شود. اول حذف ویزای اربعین دوم افزایش مبادی خروجی زائران عتبات و عالیات سوم عملیاتی کردن پروژه چهار بانده کردن جاده مهران ـ نجف با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و تسریع در عملیات اجرایی پل خرمشهر ـ بصره با همکاری طرف عراقی و چهارم متشکل کردن زائران اربعین حسینی همچون حج سالانه در قالب کاروان‌های زیارتی برای پایان دادن به بی‌انضباطی‌ها و بی‌برنامگی‌ها و ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به زائران عتبات عالیات و جلوگیری از ازدحام زائران حسینی در دفاتر صدور ویزا و کنسولگری‌های دو کشور اتفاق بیفتد.

وی در پایان با اشاره به درخواست وزیر کشور گفت: رحمانی فضلی خواستار حضور نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس در ستاد اربعین حسینی و حمایت کمیسیون برای عملیاتی شدن پیشنهاداتش شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا