خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار بورس به سیاست‌های پولی و ارزی چه واکنشی نشان داد

بورس تهران طی هفته اخیر، قیمت بسیاری از سهام مخصوصا سهم‌های شاخص‌ساز با کاهش مواجه شد که کارشناسان، تغییرات در سیاست‌های پولی در کنار کاهش قیمت ارز را از عوامل این کاهش قیمت می‌دانند.

به گزارش ایسنا، قیمت‌ سهم‌ها طی چهار روز کاری بورس تهران در این هفته با افت مواجه شد. بسیاری از سهم‌ها در گروه پتروشیمی و پالایشی در روزهای اخیر به کاهش شاخص‌های بازار سرمایه دامن زدند.

همچنین بانکی‌ها و خودرویی‌ها که در روزهایی از هفته‌های گذشته شاهد صف‌های خرید بودند، طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شدند و گه‌گاه تعدادی از سهامدران برای فروش سهم‌هایشان در این گروه‌ها به صف ایستادند.

در ۳۰ آبان‌ امسال، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحدی قرار داشت، اما با گذشت چهار روز کاری، این شاخص ۱۱ هزار و ۹۴۱ واحد افت کرد و تا عدد ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور نیز که در تاریخ مذکور در تراز ۱۸۷ هزار و ۴۸۴ واحدی بود با افت ۱۲ هزار و ۵۲۲ واحد در کانال ۱۷۴ هزار و ۹۶۲ واحدی قرار گرفت.

علاوه بر این‌ها شاخص بازار اول با ۹۵۶۸ واحد کاهش تراز ۱۲۰ هزار و ۳۹۲ واحدی را دید و شاخص بازار دوم با ۲۰ هزار و ۵۳ واحد کاهش تا رقم ۳۲۷ هزار و ۵۰۳ افت کرد. همچنین شاخص صنعت نیز ۱۱ هزار و ۱۱۱ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۴۸ هزار و ۶۹۱ واحدی رسید.

تعدادی از کارشناسان معتقدند که وضعیت اقتصادی حال حاضر باعث شده سرعت گردش پول به دلیل سیاست‌های جدید پولی عامل موثری در منفی شدن قیمت سهم‌ها باشد.  چندی پیش بانک مرکزی برای نقل و انتقال پول از طریق کارت‌های بانکی سقف ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته این موضوع به یکی از  عوامل کاهش سرعت گردش پول بدل شده است.

در نیمه اول سال ۱۳۹۷ قیمت ارز با شتاب فزاینده‌ای با رشد همراه بود این موضوع سبب شد شرکت‌های صادرات‌محور بورسی که طبیعتا ارزآور هستند از محل فروش محصولاتشان سود بیشتری را شناسایی کنند و افزایش سودآوری آن‌ها سبب شد قیمت سهام‌شان رشد داشته باشد. اما اکنون شرایط در بازار کمی متفاوت شده است.

از طرفی کاهش قیمت جهانی نفت سبب شده سهام نفتی‌ها به این افت قیمت‌ها واکنش نشان دهد. اما در این روزها با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی معامله‌گران بازار سرمایه می‌توانند با در دست داشتن اطلاعات دقیق‌تری به صورت بنیادی اقدام به خرید و فروش کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا