خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به استقلال قوه قضاییه داریم”

علی یونسی -مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی- گفت: استقلال قاضی متفاوت از استقلال قوه قضائیه است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به استقلال قوه قضاییه داریم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی روز پنجشنبه در دومین همایش نکوداشت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم افزود: در تمام نظامات حقوقی دنیا استقلال قضایی مورد تاکید قرار گرفته است ولی جمهوری اسلامی علاوه بر استقلال قاضی، استقلال قوه قضائیه را نیز پذیرفته است.
وی گفت: امروز شاهد هستیم که مدیریت قوه قضاییه بیشترین نقش را در نقض بی طرفی قاضی داشته است و نهادهای مختلف با فشار به قوه قضائیه و قاضی در تلاش برای اثرگذاری بر احکام دادگاه ها هستند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: جمهوری اسلامی برای استقلال قاضی تمام تدابیر لازم را انجام داده است ولی چیزی که استقلال قوه قضائیه را زیر سئوال می برد از درون خود قوه است.

وی افزود: بنده شهادت می دهم زمانی که آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دستگاه قضایی بودند تمام تلاششان را می کردند تا استقلال قاضی را حفظ کنند حتی زمانی که امام راحل نظر مخالفی نسبت به حکم یک قاضی داشتند، آن مرحوم خدمت بنیانگذار جمهوری اسلامی می رفتند و ایشان را قانع می کردند و این موضوع، اوج احترام آن عالم ربانی نسبت به استقلال قوه قضائیه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «نظام» به معنای وجود تشکیلاتی از پیش تعیین شده دارای ساختار منظم و ضوابط مشخص است گفت: اسلام در حوزه قضایی احکام و قواعد دارد ولی چیزی به اسم نظام قضایی که شامل تمام شئون از اجرای احکام، تعقیب مجرمان ، اجرای حدود الهی و.. ندارد.

وی با بیان اینکه ساخت نظام، شأن پیامبر(ص) و اسلام نیست چرا که این نظامات متناسب با زمان تغییر می کند گفت: اگر چه اسلام نظام مشخص پیرامون حوزه های مختلف ندارد ولی دارای قواعد و اصولی است که باید بر اساس این اصول متناسب با شرایط نظام و سیستم ساخت.

یونسی با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند که اسلام در تمام حوزه ها دارای نظام است و این موجب شده تا در حوزه قضایی با مشکلاتی مواجه شویم گفت: آیت الله موسوی اردبیلی از جمله کسانی بودند که ضرورت تحول در برخی نگرش ها و ابتکار در فقه در حوزه قضایی را درک کرده بودند.

وی با استقبال از اظهار نظر علمی آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون «وجود نداشتن نظام های کاملا مشخص در حوزه های مختلف در اسلام» در این همایش گفت: زمانی اگر چنین حرفی زده می شد، افراد به کفر متهم می شدند ولی باز شدن این باب علمی می تواند موجب تفقه بیشتر درعلوم اسلامی و گره گشایی از برخی مشکلات کشور شود.

به گزارش ایرنا دومین همایش نکوداشت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی با حضور شخصیتهای برجسته حوزوی و همچنین دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت های دینی در دانشگاه مفید قم درحال برگزاری است که این برنامه با محوریت موضوعات حقوقی، سیاسی و اقتصادی پیرامون آزادی عقیده و ارتداد، استقلال قوه قضائیه و فقر است.

مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید پس از یک عمر تلاش علمی، فقهی و سیاسی سوم آذرماه 1395 در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

وی متولد سال 1304 در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.

عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان 6 ماده‌ای حضرت امام راحل از مسئولیت های این مرجع فقید بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا