خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش | آیا آگهی‌های فروش کبد صحت دارند؟

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز: هاشم مرد جوان بیست و یک ساله‌ای است که در یکی از خیابان‌های اطراف چهارراه ولیعصر آگهی فروش کبد زده است. می‌گوید کارگاه کوچکی داشته و حالا ورشکست شده است. طلبکاران از او و پدر و مادرش چک دارند و مجبور به فروش کبد است. سامان نیک اقبالیان، جراح پیوند کبد و لوزالمعده، می‌گوید این کار غیرممکن است و در ایران پیوند کبد از فرد زنده انجام نمی‌گیرد وممکن است افراد قصد سواستفاده داشته باشند. یکی از مسوولان روابط عمومی انجمن خیریه کبد ایران هم در اینباره می‌گوید اخطار داده‌ایم فقط به انجمن‌ها کمک کنید.

فروشنده‌ی کبد: طلبکارها از خانواده‌ام چک دارند

آگهی‌های فروش کبد چند وقتی است که در کنار آگهی‎های فروش کلیه در سطح شهر دیده می‌شود؛ هاشم یکی از فروشندگان به خبرنگار انصاف‌نیوز می‌گوید:« اگر کبدم را بفروشم طی یک سال می‌میرم، اما بخاطر بدهی مجبورم این‌کار را بکنم. طلبکاران از من و پدر و مادرم شکایت کرده‌اند و اگر بدهی آنها را ندهم همه‌ی ما به زندان می‌رویم. علاوه بر کبد، کلیه‌ام را هم می‌فروشم.»

او درمورد علت بدهی‌های خود اضافه می‌کند: «کارگاه کوچکی داشتم، مواد پلاستیکی تولید می‌کردیم؛ مواد اولیه گران شد و چک‌هایی که از مردم داشتم هم پاس نشد و ورشکست شدم.»

هاشم در مورد قیمت فروش کبد می‌گوید: «کبد را می‌توانم تا چهارصد میلیون تومان هم بفروشم، البته کلیه ارزان‌تر است اما با فروش هردوی آنها می‌توانم مشکلاتم را حل کنم.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این مورد تحقیق کرده که امکان پیوند کبد وجود دارد یا خیر می‌گوید: «پرسیده‌ام. در شیراز به صورت غیرقانونی و خارج از بیمارستان این کار را انجام می‌دهند.»

جراح کبد: چنین عملی امکان ندارد

سامان نیک‌اقبالیان، جراح و فلوشیپ پیوند کبد در مورد امکان پیوند کبد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «از نظر علمی امکان پیوند کبد از فرد زنده وجود دارد اما در ایران این امکان نیست. اگر چنین اتفاقی هم بیافتد فقط از پدر و مادر و تحت شرایط خاص انجام می‌شود. در واقع فروش کبد وجاهت اجرایی ندارد، چرا که این ‌کار را فقط ما در شیراز و فقط برای کودکانی که از پدر و مادر کبد می‌گیرند انجام می‌دهیم.»

او با تاکید بر اینکه در ایران امکانات لازم وجود دارد اما از نظر قانونی و اخلاقی نمی‌توان پیوند کبد از فرد زنده انجام داد، در مورد امکان انجام این عمل به صورت غیرقانونی در خارج از بیمارستان می‌گوید: «چنین چیزی امکان ندارد، چرا که کار بسیار پیچیده‌ای است و نیاز به یک تیم حدود صد نفره دارد. حتما باید شش پزشک جراح حضور داشته باشند. در کدام پستو می‌توان چنین کاری کرد؟ ما در شیراز چنین امکاناتی داریم اما فقط برای کودکان و فقط از پدر یا مادرشان این کار را می‌کنیم. برای پدر و مادر خطر وجود دارد اما این خطر بالا نیست.»

نیک‌اقبالیان در مورد آگهی‌های فروش کبد گفت: «شما حتی می‌توانید آگهی فروش قلب و چشم را هم ببینید. درحالی که همه می‌دانیم امکان چنین پیوندهایی وجود ندارد. بنابراین هر آگهی فروشی به معنای انجام نیست. بخشی از آن به خاطر نا‌آگاهی است. بعضی موارد هم شیادی است. یک کسی را که نیاز به پیوند کبد دارد فریب می‌دهند و از او پول می‌گیرند. ممکن است حتی بخواهند از خیرین سواستفاده کنند.»

روابط عمومی انجمن خیریه کبد: اخطار داده‌ایم فریب نخورید

یکی از مسوولان انجمن خیریه کبد ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: «من اطلاعی ندارم کسانی که چنین آگهی‌هایی می‌زنند چه قصدی دارند اما واقعیت این است که امکان این پیوند وجود ندارد. بعضی از خیرین به طور مستقیم با این افراد تماس می‌گیرند و می‌خواهند کمکشان کنند در حالی که ما پیش از این هم اخطار داده‌ایم امکان سواستفاده وجود دارد و اگر کسی می‌خواهد به بیماران کبد کمکی کند بهتر است از طریق انجمن‌های خیریه کمک کند.»

هاشم یک هفته پس از مصاحبه با انصاف نیوز تماس گرفت و درخواست گذاشتن شماره حساب و جمع‌آوری کمک از خیرین را کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا