خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“مسوولان قضایی هم از پولشویی بگویند باید استیضاح شوند”!

عضو کمیسیون حقوقی مجلس که از قضات سابق قوه قضاییه هم هست، می‌گوید: اگر ما هم بگوییم پولشویی در کشور هست، آقای ظریف باید بگوید نه؛ نیست. مسوولان قضایی هم از پولشویی بگویند باید استیضاح شوند

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی که تا عصر روز گذشته از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر امورخارجه بود، امروز اعلام کرد امضای خود را پس گرفته است. او دیروز قبل از آن که امضای خود را پس بگیرد با ایرناپلاس درباره انگیزه خود برای استیضاح ظریف گفت‌وگو کرد.

نوروزی در این مصاحبه به وجود پدیده پولشویی در کشور اذعان و تأکید می‌کند: در هر مملکتی خلاف هست. صحبت درباره پولشویی اصلا ربطی به ظریف ندارد و او نباید با حرف‌های ناموزون و نامربوط جهان را علیه ما بشوراند. ایشان وقتی بازنشسته شد می‌تواند درباره این مسائل صحبت کند و الان فقط باید دیپلماسی ما را بالا ببرد.

مشروح گفت‌وگوی ایرناپلاس را در ادامه می‌خوانید:

ایرناپلاس: شما یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه هستید. به نظر می‌رسد این طرح سیاسی است. چرا در پی استیضاح آقای ظریف هستید؟

نوروزی: چون ما با دولت سروکار داریم همه طرح‌های ما سیاسی است ولی سیاسی‌کاری نیست. اعتقادمان این است که شرایط حاضر اینطور نیست که نفر اول دیپلماسی کشور مصاحبه‌‌های ناموزون و نامربوط انجام دهد و جهان را علیه ما بشوراند. قانون مبارزه با پولشویی سال 86 تصویب شده، آنچه که اخیرا در کمیسیون ما (کمیسیون حقوقی) و در مجلس رأی آورد، اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی بوده است. به هر حال ما قانون داشتیم و انتظار و توقع ما این است شخصی که سالیان سال در سازمان ملل بوده و سیاست‌مدار کهنه‌کاری است، مراقب رفتار، سخن و کلامش باشد.

ایرناپلاس: شما چون مطلب از سوی فرد اول دیپلماسی کشور مطرح شده نسبت به آن معترض شدید و قصد استیضاح دارید یا به اصل صحبت‌های آقای ظریف ایراد دارید؟‌

نوروزی:‌ هم به اصل حرف معترضیم و هم به اینکه نفر اول دیپلماسی کشور این حرف را زده، معترض هستیم.

ایرناپلاس: یعنی معتقدید پولشویی در کشور وجود ندارد؟‌

نوروزی: ما معتقدیم به این صورتی که ایشان مطرح می‌‌کنند وجود ندارد. در هر مملکتی خلاف هست. شما دیدید که خاشقچی را در خاک کشور دیگر قطعه قطعه کردند. هزاران ادعا هم دارند ولی کسی حرفی نمی‌زند ولی می‌بینیم که نسبت به پولشویی چه می‌‌کنند. اینکه یک شخص فرهیخته و نفر اول دیپلماسی کشور چنین حرفی بزند جای اعتراض هست.

ایرناپلاس: شما می‌گویید نسبت به اصل حرف هم اعتراض دارید اما به نظر می‌آید در این مورد سیاسی‌کاری می‌شود چون قبل از آقای ظریف هم افراد دیگری منتسب به جناح اصولگرا درباره پولشویی موارد شدیدتر را بیان کرده‌اند. مثلا سال 95 خبرگزاری تسنیم تیتر زده بود که ایران رتبه نخست پولشویی را دارد اما کسی به آن اعتراض نکرد.

نوروزی: به هر حال از ایشان توقع نبود. اینکه شما می‌گویید را هم ما ندیدیم.

ایرناپلاس: خوب شما این خبر خبرگزاری تسنیم را ندیدید اما معضل پولشویی بارها از سوی قضات قوه قضائیه هم مطرح شده است. شما فردی حقوقی هستید و حتما در جریان اخبار این حوزه قرار دارید.

نوروزی: من خودم هم برای دفاع از اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی مسائلی را مطرح می‌کردم اما برای اینکه بتوانم رأی نماینده‌ها را بگیرم. ولی مسأله آنطور که آقای ظریف مطرح کرد، نیست.

ایرناپلاس:‌ اما رسانه‌‌های منتسب به اصولگرایان و قضات قوه قضائیه مسائلی به مراتب شدیدتر از آقای ظریف مطرح کرده‌اند.

نوروزی: اینطور که شما می‌فرمایید نیست.

ایرناپلاس: من نمی‌گویم، نزدیکان فکری شما می‌گویند. طبق اظهارات رسمی مقامات قوه قضاییه در هشت ماهه نخست سال جاری دست‌کم 33 نفر در هفت استان‌ به اتهام پولشویی محاکمه شده‌اند.

نوروزی: بله دو سه نفر هستند.

ایرناپلاس: دو سه نفر نه، 33 نفر در 8 ماهه نخست امسال. این تعداد کم است؟

نوروزی: ما الان بحث کم و زیادی و پرونده‌های قضایی را نداریم. وقتی شخص اول دیپلماسی مملکت چنین سخنانی می‌گوید و برای ما آبروریزی ایجاد می‌کند این مسأله دارد. ما نباید سهل‌انگاری کنیم.

ایرناپلاس: برداشت من این است که شما به اصل حرف آقای ظریف ایراد ندارید. شما معترضید که چرا آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه این مسأله را علنی بیان کردند.

نوروزی: شما آنها را نمی‌خواهد بنویسید. شما این را بنویسید…

ایرناپلاس: آقای نوروزی برداشت من درست است؟

نوروزی: این برداشت‌ها به درد من نمی‌خورد. صحبت من این است وقتی این فرد به عنوان شخص اول دیپلماسی کشور این حرف را می‌زند بازی‌کردن با آبروی ملت و نظام است چون حرف ایشان با حرف یک بچه و استاد دانشگاه و یک روحانی فرق می‌کند. ایشان شخص اول مدافع از نظام و سیاست‌های کلی نظام است.

ایرناپلاس: اگر ایشان این حرف را زدند برای تصویب cft و در جهت دفاع از نظام بوده است.

نوروزی: ما با هم مباحثه نداریم. شما یک سؤال پرسیدید و من جواب دادم. همین یک سؤال را جواب می‌دهم اما درباره اینکه پولشویی در کشور هست، کم است یا زیاد جای دیگری بحث می‌کنیم.

ایرناپلاس:‌ کجا بحث می‌کنیم؟ شما الان به این دلیل در پی استیضاح آقای ظریف هستید.

نوروزی: بله.

ایرناپلاس: شما از یک طرف اذعان دارید پولشویی در کشور وجود دارد اما اعتراض دارید چرا آقای ظریف این مسأله را اعلام کرده است.

نوروزی:‌ اگر ما هم بگوییم پولشویی هست، آقای ظریف باید بگوید نه نیست.

ایرناپلاس: مقامات قوه قضائیه چنین حرفی را زده‌اند. اگر شما معتقدید حرف‌های آقای ظریف باعث شده که دشمن سوءاستفاده کند، می‌توان این ادعا را درباره سخنان مقامات قوه قضائیه هم زد. چه فرقی با هم دارند؟

نوروزی: آنها هم به جای خود باید استیضاح شوند. هر کسی که این حرف را بزند همین است.

ایرناپلاس: اینکه رویه غلطی در کشور وجود دارد و فردی این رویه را گوشزد کند اشکال دارد؟

نوروزی: به ایشان ربطی ندارد. ایشان باید دیپلماسی ما را بالا ببرد.

ایرناپلاس: یکی از فشارهایی که در مجامع بین‌المللی به کشور وارد می‌شود به دلیل همین معضل است.

نوروزی: به آقای ظریف اصلا ربطی ندارد. ایشان باید در حوزه سیاست خارجی صحبت کند. ایشان وقتی از وزارت خارجه بازنشست شد این صحبت‌‌ها را بکند. شما وظایف وزیر امور خارجه را بخوانید.

ایرناپلاس: شما به عنوان کسی که عضو کمیسیون حقوقی بودید برای مبارزه با پولشویی چه کردید؟

نوروزی:‌ آن بحث دیگری است. دیدید شما دنبال بحث دیگری هستید. همین قدر کافی است.

اخیرا ایرنا در گزارشی به اظهارات رسمی مقامات قوه قضاییه درباره پولشویی پرداخته و نوشته که اظهارات مقامات قضایی حاکی از ارتکاب جرم پولشویی در استان‌های مختلف کشور است، به‌طوری که در هشت ماهه سال جاری دست‌کم 33 نفر در هفت استان‌ به اتهام پولشویی محاکمه شده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مثلا این اقا سابقه قضاوت داشته …………..جدا سرنوشت احکام صادره اش چه بوده؟؟؟؟؟؟پناه برخدا…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا