خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتباه راهبردی مهاجمان به ظریف

منتقدین طرح استیضاح محمدجواد ظریف خلاف واقع بودن محورهای آن و ایجاد یک پروپاگاندای انتخاباتی را از اهداف استیضاح کنندگان دانستند و تاکید کردند: این استیضاح یک اشتباه راهبردی در وضعیت کنونی است.

به گزارش ایرنا، طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با امضای 24 نماینده و در 11 محور روز سه شنبه هفته جاری تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی، بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور، عدم توجه کافی به توسعه و فعال کردن روابط با عموم کشورها در قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، استفاده از برخی سفیران ناکارآمد بخشی از محورهای ارائه شده در این استیضاح است.

اگر چه از نگاه مردم، ظریف یکی از موفق ترین وزیران دولت یازدهم و دوازدهم است اما این سوال مطرح می شود که دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس با این نگاه چیست و این نمایندگان در شرایط کنونی به دنبال چه چیزی هستند.

** اگر تلاش های ظریف نبود شاهد موفقیت تحریم های ترامپ بودیم

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به ایرنا می گوید که مردم ایران هرگز خدمات طاقت فرسا و اقدامات شجاعانه و مدبرانه وی را در مقابله هوشمندانه و عملی با استکباری جهانی، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه فراموش نمی کنند.

وی به دیپلماسی اقتصادی فعال و موفق ظریف و وزارت امور خارجه اشاره و تصریح کرد: اگر این اقدامات نبود ما امروز شاهد موفقیت تحریم های به اصطلاح فلج کننده ترامپ در ایران بودیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که دیپلماسی فعال و فداکاری سفیران ایران، مانع از به صفر رساندن صادرات نفت از سوی آمریکا شد و این مدیریت ظریف را تحسین می کند.

انصاری یادآور شد رییس دستگاه دیپلماسی می توانست مانند برخی مدعیان انقلابی گری با ادبیات تند و شعارگونه برای خود در میان این جریان وجاهتی را کسب کند اما وزیر امور خارجه به خوبی می داند که تامین منافع مردم در جهان پیچیده امروز، ظرافت های خاص خود را دارد.

وی علت اصلی این استیضاح را مخالفت های عده ای از ابتدا به طور عام با دولت و به طور خاص با دکتر ظریف می داند و معتقد است در شرایط کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه ایران و ملت آن با محوریت مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه در جریان است، تضعیف سرداران خط مقدم مواجهه با دشمنان و در راس آنها وزیر امورخارجه اقدامی بدور از عقلانیت و برخلاف منافع ملی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: استیضاح و فشار بر ظریف و فضاسازی علیه وی در شرایط فعلی دقیقا مشابه برخی فضاسازی هایی است که توسط برخی بعضا در دوران دفاع مقدس و در هنگامه مواجه سخت با صدام و صدامیان با تبلیغات مسموم فرماندهان و نیروهای مسلح و رزمنده ما زیر فشار روانی قرار می دادند و متهم می کردند.

** استیضاح ظریف با منافع ملت ایران در تضاد است

حسنی هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی هم درباره استیضاح وزیر امور خارجه می گوید که طرح این استیضاح در شرایطی که جمهوری اسلامی به لحاظ سیاسی و اقتصادی مورد تهاجم دشمنان قرار دارد، به مصلحت ملت ایران نیست.

وی برجام را محصول تلاش های ظریف اعلام و در عین حال تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام ارتباطی به عملکرد ظریف و تیم وی ندارد.
هانی زاده استیضاح ظریف را با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی یک پروپاگاندای انتخاباتی می داند که با منافع ملت ایران در تضاد است.

این کارشناس سیاسی معتقد است این استیضاح در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث ایجاد علامت سوال پیرامون سلامت برخی نمایندگانی که طرح استیضاح را امضا کردند به وجود می آورد.

وی تاکید کرد ظریف در طول دوران ریاست بر دستگاه دیپلماسی ایران تمام تلاش خود را به کار گرفت که فضای علیه ایران را از بین ببرد و یک فضای تعامل جدیدی با جامعه جهانی ایجاد کند.

** اشتباه راهبردی مهاجمان

امیر محبیان رییس مرکز پژوهشی راهبردی آریا هم در این باره معتقد است که نقد ظریف به ضرر او نیست.

وی تاکید می کند که این اشتباه راهبردی مهاجمان به ظریف است؛ وقتی در موضعی به رقیب حمله می شود که او تایید مردمی دارد به او خدمت می شود نه حمله.

به گزارش ایرنا، فارغ از محورها این استیضاح، بررسی کارنامه ظریف و موفقیت های او در دوره های متخلف از جمله توافقنامه برجام می تواند توانمندی های او و تیم همراهش را به راحتی اثبات کند.
برجام بعنوان یکی از دستاوردهای حقوقی تیم وزارت خارجه باعث تحسین اهالی فن در حوزه دیپلماسی است به نحوی که رییس جمهوری آمریکا این توافقنامه را مورد سرزنش قرار داده و در سخنرانی های متعدد از آن بعنوان بدترین توافق تاریخ کشور ایالات متحده یاد کرده است. توافقی که از نظر او منافع آمریکا در آن تامین نشده است.
از موضوع برجام که بگذریم با نگاهی گذارا به وضعیت کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر وجود یک جنگ اقتصادی علیه ایران، حضور یک فرد موفق در دیپلماسی عمومی مورد نیاز حال حاضر کشور است که به نظر می رسد مورد بی توجهی استیضاح کنندگان قرار گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا