خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزارت ارتباطات؛ هدف تازه تیم دلواپسان در صداوسیما

ایرنا نوشت: مجموعه وزارت ارتباطات ظاهرا مدتی است به هدفی برای حملات صداوسیما تبدیل شده و در مقابل هر حرکتی، هجمه ای به سمت آن روانه می شود که کمی بحث برانگیز است. اما ماجرا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

در دو سه هفته اخیر محمدجواد جهرمی و وزارت خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تیررس صدا و سیما قرار گرفته است. وزیر جوان نیز در مقابل با یک هشتگ معنادار در توییتر به ریشه و اتاق فکر هجمه ها علیه وزارتخانه متبوعش اشاره و «معاونت سیاسی صدا و سیما» را به عنوان فرمانده اتاق جنگ معرفی کرد.

«آنچه در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد نیاز پیام رسان های بومی تصویب شد، انجام پذیرفت و فرآیندهای حمایتی مصوب ادامه خواهد یافت.» مدتی قبل وزیر ارتباطات در حساب کاربری توئیتر خود این خبر را اعلام کرد و به دنبال آن پیام رسان ها نیز از این موضوع ابراز خرسندی کردند و روند حمایت از آن ها شکل جدی تری به خود گرفت.

ماجرای حملات اصلی معاونت سیاسی صدا و سیما به وزیر جوان از زمانی شدت گرفت که اخبار 20:30 به طور کامل اعطای وام به پیام رسان ها، ارائه پهنای باند رایگان، نیم بها شدن مصرف آنها برای کاربران، ارائه فضای مراکز داده رایگان- در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام رسان ها آمده و در بیانیه ای مدیران پیام رسان آن را تایید کرده اند- را یک جا تکذیب کرد.

بعد از آن صدا و سیما تصمیم گرفت با مدیران کنونی پیام‌رسان‌های بومی گفت و گو کند و نظرشان را در این خصوص بداند. هفتم آذرماه اولین گفت و گو با «مهدی انجیدنی» مدیرعامل پیام‌رسان گپ انجام و از خبر 20:30 منتشر شد. این ویدیو که قرار بود نویدبخش حمایت از پیام رسان های داخلی بود، جنجالی تازه ای را سبب شد. جنجالی به نام تقطیع!

واکنش ها از همان لحظه شروع شد. از همان زمانی که صحبت های تقطیع شده انجیدنی این ذهنیت را به مخاطب القا کرد که وزارت ارتباطات به وظایف خود در قبال حمایت از پیام‌رسان‌های بومی عمل نکرده و با راه‌اندازی برنامه‌های جعلی چون تلگرام طلایی و هاتگرام عملا راه را برای پیشرفت مدل‌های بومی بسته است.

مهندس جهرمی روز گذشته اسکرین شاتی را منتشر کرد که نشان می داد صحبت های مدیر پیام رسان گپ در خبر 20:30 به شکل گزینشی کار شده است. او در حساب کاربری اش در توییترش نوشت: «علیرغم میل باطنی و این که می دانم یک بازی سیاسی را گروهی علیه وزارت ارتباطات آغاز کرده اند و دلایل آن را به خوبی می دانم و بنا داشتم دیگر پاسخ این بازی ها را ندهم، اما به دلیل نسبت اشتباهی که 20:30 مجدد به بنده داد پاسخ می دهم. دو فایل مصاحبه را با یک موضوع گرفتند و باز، گزینشی پخش شد.» در همین راستا ویدیو کامل صحبت های مهدی انجیدنی مدیر پیام رسان گپ از طریق شبکه آپارات پخش شد تا مشخص شود او از وزارت خانه انتقادی نکرده است.

زمانی که این اتفاقات رخ داد، وزیر جوان در گفت و گویی که به تازگی انجام داده، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید- دلایل تقابل علنی صدا و سیما با شما چیست؟- گفت: «از زمانی شروع شد که امیدوارم برداشتی که شما بعنوان اهالی رسانه داشتید و از واژه «تقابل» استفاده کردید در بین افکارعمومی شکل نگرفته باشد، چرا که قطعا صداوسیما می داند که اولویتش برای تقابل باید جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی باشد و نه عضو کوچکی از دولت منتخب مردم.»

وزیر ارتباطات با اشاره به شبکه های گسترده ای که در بیرون از مرزها بدنبال تضعیف و ناکار آمد نشان دادن نظام اسلامی هستند، تاکید کرد: «ما نمی گوییم که صدا و سیما در بیان دستاوردها و موفقیت های دولت اغراق کند، اما این که برخی بخش‌های خبری تبدیل به توپخانه تخریب قوه‌ مجریه شده اند مایه تاسف است و عناصر ضدانقلاب از ایجاد این شکاف داخلی خوشحال می شوند.»

جهرمی در پاسخ به این سوال که چه مسئله یا موضوع پشت پرده ای در مخالفت معاونت سیاسی صداوسیما با وی وجود دارد، گفت: «ما در این شرایط حساس قصد نداریم حرف هایی بزنیم که دشمنان خوشحال شوند و صرفا با بیان حداقل ها صرفا از زحماتی که مجموعه همکارانم در دولت کشیده‌اند دفاع می کنم و آقایان باید بدانند که تخریب دولت برای صداوسیما اعتبار نمی آورد.»

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه کسانی که در در انجام وظایف شان پیرامون شبکه ملی اطلاعات کوتاهی کرده اند امروز طلبکار شده اند، ابراز داشت: «شبکه ملی متشکل از 3لایه زیرساخت، خدمات و محتوا است که صدا و سیما یکی از موانع مهم تحقق لایه 2 و عقب مانده از وظایفش در لایه 3 است.»

جهرمی ادامه داد: «در پیام رسان ها هم ما سند ملی داریم. مرجع ارزیابی و نظارت انجام وظایف نیز مرکز ملی است نه صدا و سیما و خود ایشان باید پاسخگوی وظایفش باشد. صدا و سیما تلاش دارد دو پوسته تلگرام را به وزارت ارتباطات منتصب کند در حالیکه دبیرشورای عالی فضای مجازی در گفتگوی 10:10 باشگاه خبرنگاران جوان به تصریح درباره آن صحبت کرد. وزارت ارتباطات نقشی در این دو پوسته ندارد و قبلا هم مواضعش در این خصوص را گفته است.»
عضو کابینه دولت دوازدهم در انتهای صحبت هایش تاکید کرد: «این مجادلات سیاسی گروهی اندک در صدا و سیما نباید بر دو تکلیف مهم شبکه ملی و پیام رسانه ها سایه بیاندازد. با اختلاف اندازی این ها محقق نمی‌شود، البته بعید می‌دانم دغدغه آن ها این دو مطالبه مهم باشد، لازم شد از پشت پرده دلایل این حملات بی حاصل خواهم گفت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا