خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فواید خوردن موز نارس برای افراد دیابتی

سلامت نیوز نوشت: ممکن است فکر کنید اگر دیابت دارید خوردن میوه هایی مانند موز برای شما ممنوع است؛ با این حال شما نباید به طور کلی میوه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

موز میوه ای بسیار همه کاره و خوشمزه است که به راحتی هضم می شود و به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی مانند محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن به دلیل فیبر بالا و محتوای آنتی اکسیدان مورد توجه قرار می گیرد. بافت نرم و طعم شیرین موز آنها را به گزینه ای سالم برای اکثر افراد تبدیل می کند – از جمله نوزادان و افراد مسن که ممکن است با جویدن و قورت دادن غذاهای سفت تر مشکل داشته باشند، همچنین ورزشکاران و افراد فعالی که به یک منبع انرژی سریع در حال حرکت نیاز دارند.

اما آیا خوردن موز برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند بی خطر است؟ برای یافتن مطالعه را ادامه دهید. به علاوه، نحوه تأثیر موز بر قند خون و فواید مصرف موز در صورت ابتلا به دیابت را پوشش خواهیم داد.

ارزش غذایی موز

یک موز متوسط دارای:

  • 105 کالری
  • 1 گرم پروتئین
  • 0 گرم چربی
  • 27 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر (11٪ ارزش روزانه DV)
  • 422 میلی گرم پتاسیم (9٪ DV)
  • 10 میلی گرم ویتامین سی (11٪ DV)
  • 0.4 میلی گرم ویتامین ب۶ (24٪ DV)

موز بیشتر به دلیل محتوای پتاسیم آن شناخته شده است، اما دارای فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 نیز می باشد.

پتاسیم در حفظ تعادل مایعات در بدن و تنظیم فشار خون نقش دارد. فیبر و ویتامین C به دلیل تأثیراتشان بر سلامت گوارش، قلب و سیستم ایمنی بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

ویتامین B6 به صدها واکنش آنزیمی و متابولیسم پروتئین کمک می کند.

چگونه موز بر قند خون شما تأثیر می گذارد؟

افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات مراقب باشند. این به این دلیل است که کربوهیدرات ها قند خون شما را بیش از هر ماده مغذی دیگری افزایش می دهند، به این معنی که نوع کربوهیدراتی که می خورید می تواند به طور قابل توجهی بر مدیریت قند خون تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، غذاهای پر کربوهیدرات شاخص گلیسمی بالاتری دارند. ( یک مقیاس 100 امتیازی که اندازه گیری سرعت یک غذای خاص باعث افزایش سطح قند خون می شود)

در افراد بدون دیابت، لوزالمعده آنها با افزایش قند خون، انسولین را در جریان خون آزاد می کند. سپس انسولین قند را از خون خارج می‌کند و به سلول‌ها می‌برد، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود یا برای استفاده بعدی ذخیره می‌شود. با این حال، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، افراد مبتلا به دیابت یا انسولین کافی برای انتقال قند از خون تولید نمی کنند، یا بدن آنها نمی تواند آنطور که باید از انسولین استفاده کند. از آنجایی که موز حاوی قند است، می تواند باعث افزایش قند خون بیشتر از سایر غذاها شود. به گفته مرکز FoodData وزارت کشاورزی، یک موز متوسط حاوی تقریباً 27 گرم کربوهیدرات و 14 گرم شکر است. با این حال، مانند بسیاری دیگر از منابع غذایی کامل قند، موز حاوی فیبر است (حدود 3 گرم در هر موز متوسط). فیبر یک ماده مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. در دیابت، فیبر افزایش قند خون را کاهش می دهد. بر اساس یک بررسی در سال 2018 که در مجله پزشکی کایروپراکتیک منتشر شده است، توانایی بدن شما برای تنظیم قند خون را با کاهش سرعت هضم و جذب کربوهیدرات ها افزایش می دهد.

به گفته Kelsey Lorencz، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه ثبت شده در Zenmaster Wellness، اگر دیابت دارید، موز می توانید مصرف کنید. کربوهیدرات های موجود در موز به گلوکز تجزیه می شود که قبل از رفتن به سلول ها برای دریافت انرژی وارد جریان خون می شود. این لزوما چیز بدی نیست.

یک موز رسیده قند بیشتری خواهد داشت و یک موز سبز رنگ کوچک، قند کمتر و نشاسته مقاوم‌تری دارد که بر قند خون تأثیر نمی‌گذارد.

فواید خوردن موز

در حالی که افراد مبتلا به دیابت باید مصرف کربوهیدرات خود را تعدیل کنند، آنها همچنان باید کربوهیدرات های سالم مصرف کنند. لورنس توضیح می‌دهد: «خوردن کربوهیدرات‌های سالم مخصوصاً برای افراد مبتلا به دیابت در صورتی که از داروهای کاهش‌دهنده قند خون استفاده می‌کنند، مهم است. فراموش نکنید که موز منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B6 و منگنز است.»

موز منبع عالی انرژی سریع است و خوردن آن ممکن است فواید سلامتی متعددی را برای مبتلایان به دیابت داشته باشد.

می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد

موز سبز یا نارس حاوی قند کمتر و نشاسته مقاوم تری نسبت به موز رسیده است. بر اساس یک بررسی در سال 2019 که در Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شد، نشاسته مقاوم کربوهیدراتی است که در روده کوچک شما قابل هضم نیست و فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند بهبود هضم، کاهش کلسترول و بهبود سلامت روده.

نشاسته مقاوم باعث بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک از جمله دیابت می شود.

می تواند به تنظیم قند خون کمک کند

بر اساس یک بررسی در سال 2019 که در Nutrients منتشر شد، نشاسته مقاوم موجود در موز سبز مانند فیبر عمل می کند، زیرا هضم کربوهیدرات ها را کند می کند و از افزایش قند خون جلوگیری می کند. علاوه بر این، نشاسته مقاوم ممکن است به باکتری‌های روده شما کمک کند که می‌تواند عملکرد انسولین را بهبود بخشد و به افراد دیابتی کمک کند قند خون خود را بهتر مدیریت کنند. علاوه بر این، موز در مقیاس GI رتبه پایینی دارد. بر اساس دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، موز رسیده 51 امتیاز دارد، در حالی که موزهای سبزتر و کمتر رسیده می توانند تا 42 امتیاز کسب کنند.

سلامت قلب شما را تقویت می کند

وقتی صحبت از دیابت به میان می آید، مراقبت از قلب بسیار حیاتی است.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند و عوامل خطر حمله قلبی و سکته مغزی از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا را دارند.

خوشبختانه ویتامین ها و مواد معدنی موجود در موز دارای خواصی هستند که از قلب محافظت می کند. به عنوان مثال، موز منبع عالی پتاسیم است، یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد صحیح قلب.

افزایش مصرف پتاسیم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و فشار خون بالا را کاهش دهد. علاوه بر این، موز منبع خوبی از منیزیم است که با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

به خاطر بسپارید که یک موز متوسط حاوی 422 میلی گرم پتاسیم (9٪ از ارزش روزانه) و 32 میلی گرم منیزیم (8٪ DV) است.

نکاتی برای گنجاندن موز در یک رژیم غذایی سالم برای دیابت

اگر دیابت دارید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند از خوردن موز لذت ببرید و در عین حال قند خون خود را کنترل کنید:

  • موز را با غذاهایی که پروتئین و چربی بالایی دارند ترکیب کنید تا هضم و جذب قند در بدنتان کند شود.
  • موز سبزتر و کمتر رسیده بخورید، زیرا نشاسته مقاوم تر و قند کمتری دارند.
  • برای کاهش میزان قند ورودی به خون، موز کوچکتری مصرف کنید.

موزهایی را انتخاب کنید که کمی رنگ سبز داشته باشند. سپس آنها را با یک منبع پروتئین و چربی، مانند کره بادام زمینی برای یک صبحانه سالم و رضایت بخش ترکیب کنید تا قند خونتان ثابت بماند.

خلاصه

موز یک غذای خوشمزه، مغذی و مقرون به صرفه برای همه، از جمله مبتلایان به دیابت است. خوردن این میوه سالم می تواند به تثبیت سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سلامت قلب کمک کند. اگرچه موز نسبت به برخی غذاها کربوهیدرات و قند بیشتری دارد، اما حاوی فیبر و نشاسته مقاوم است که هضم و ترشح قند را در جریان خون شما کند می کند.

این خصوصیات موز را به یک میان وعده سالم و مفید برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند. با این حال، اگر دیابت دارید، موزهای کوچکتر و کمتر رسیده را انتخاب کنید و آنها را با سایر غذاهای سالم سرشار از پروتئین و چربی ترکیب کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا