خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش چین و روسیه برای ممانعت از برگزاری جلسه شورای امنیت درباره‌ی میانمار

چین با حمایت روسیه تلاش کرد که مانع برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره میانمار و ارائه گزارش کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل شود، اما این تلاش‌ها ناکام ماند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌مارزوکی داروسمان، رئیس کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل درباره وقایع میانمار گفت‌: ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجا مرتکب نسل کشی شده است و از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست که عدالت را اجرا کنند.

رئیس کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل درباره مساله میانمار اعلام کرد: در میانمار یک نسل کشی در جریان است.

فشار جهانی علیه میانمار بعد از وقایع اوت سال گذشته میلادی و کشته و آواره شدن بسیاری از مسلمانان روهینجا توسط نیروهای امنیتی میانمار افزایش یافت.

داروسمان در جلسه شورای امنیت گفت‌: اقلیت روهینجا در ایالت راخین با خطر بزرگی روبه‌رو است و بازگشت افرادی که فرار کرده‌اند می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد و باعث کشتار جمعی بیشتری شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار یافته‌های گزارش جدید سازمان ملل را رد کرد و نماینده میانمار در سازمان ملل خطاب به شورای امنیت گفت‌: ما قادر هستیم که مسؤولیت هر گونه نقض حقوق بشر را بر عهده بگیریم. در حالی که شواهد کافی برای اثبات این نقض حقوق بشر وجود داشته باشد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز اعلام کرد: جرایمی که علیه روهینجا اتفاق افتاده همانند جرایم رخ داده در سربنیستا و روآندا در سال‌های گذشته بوده است. شورای امنیت در این دو مساله ورود کرده است. اکنون نیز باید اقدامی انجام دهد.

همچنین بر اساس گزارش کمیته‌ حقیقت یاب سازمان ملل، درخواست تحریم تسلیحاتی میانمار شده است.

داروسمان به شورای امنیت اعلام کرد: حاکمیت ملی مجوزی برای اعمال جرایم علیه بشریت و یا نسل کشی نیست. روهینجا و تمام مردم میانمار و در واقع همه جهان به دنبال اقدامات شورای امنیت هستند.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: نیروهای امنیتی در میانمار مردان را بازداشت و زنان را می‌ربایند، آنها به کتاب‌های قرآن اهانت کرده و کسانی که در خانه‌هایشان در اقلیم راخین در غرب این کشور نماز می‌خوانند را تهدید می‌کنند.

هیلی گفت‌: صلح در میانمار بدون محاکمه کسانی که در ارتکاب جنایات شنیع نظامیان در حق مسلمانان روهینجیا دست دارند، محقق نخواهد شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه‌ گفت‌: وضعیت مسلمانان در کشور میانمار بسیار تاسف‌بار است. زنان به قتل می‌رسند و نوزادان آنها در آتش انداخته می‌شوند. تجاوزهای جنسی دست جمعی علیه زنان انجام می‌شود و تمامی روستاها توسط نیروهای امنیتی تخریب می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در شورای امنیت برخی از طرف‌ها برای دور نگه کردن نگاه‌ها از این مساله تلاش می‌کنند و سعی دارند مانع از اطلاع یافتن افکار عمومی جهان از این جنایات وحشیانه شوند.

این مسؤول آمریکایی در ادامه‌ از نمایندگان ۹ کشوری که در ابتدای جلسه با برگزاری آن موافقت کرده‌ و از رئیس کمیته‌ حقیقت یاب خواستند تا در این جلسه صحبت کند، تقدیر کرد.

به‌ هر حال دیپلمات‌ها بر این باور هستند که روسیه و چین دو کشور دارای حق وتو از هر گونه اقدام علیه میانمار جلوگیری کنند.

نماینده چین در سازمان ملل اعلام کرد که این جلسه اقدامی غیرسازنده برای حل وضعیت میانمار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا