خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مناظره “40سالگی جمهوری اسلامی، بیم و امید” با حضور زیباکلام و باقرزاده

مناظره “40 سالگی جمهوری اسلامی، بیم و امید” با حضور محمدرضا باقر زاده و صادق زیباکلام از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مناظره محمدرضا باقرزاده گفت: در باب انقلاب ما و علل به وجود آمدن آن صحبت‌های زیادی شده و باید به چند نکته اشاره کرد تا میزان رضایت از حکومت را به دست آورد ، معیار و میزان مقبولیت یک نظام در جوامع مختلف بسته به اهداف حکومت‌ها فرق دارد.

وی افزود: از بدیهی‌ترین و پر هوادارترین نظام‌ها حکومت بر اساس دموکراسی در یک نظام سیاسی است که طرفداران خاص خود را دارد ولی هدفی که ما دنبال می‌کنیم فراتر از دموکراسی و بر پایه و اساس اعتقادات دینی است که انتهای آن به مهدویت و انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل می‌شود و تمام جهان را مشمول خواهد شد.

این استاد حوزه با اشاره به وضع وابستگی ایران در زمان شاه، تصریح کرد: بروید خاطرات خود، خانواده و اطرافیان شاه را مرور کنید، ببینید چگونه اعتراف می‌کنند که تفکرشان و عملشان بستگی به نظر بیگانگان داشت، حتی در مقابل سفیر کشورها ذلیل بودند و از خود اراده‌ای نداشتند و زیر یوغ استعمار و استکبار چه روزهای سیاهی که برای مردم درست نکردند.

باقرزاده ادامه داد: تاریخ، سند روشن و ماندگاری برای قدت و یا ضعف حاکمان ایران در گذشته است٬ کاری که الان آمریکا با عربستان انجام می‌دهد و رئیس‌جمهور آمریکا مدام سردمداران آل سعود را تحقیر می‌کند و حتی منت بر سرشان می‌گذارد که امنیت عربستان را تأمین می‌کنند. همین شرایط و حتی بدتر از آن را ما در زمان شاه در رفتار آمریکا با ایران شاهد بودیم و ملت و مردم ما به واسطه بودن چنین حاکمانی به عنوان افرادی ضعیف و ذلیل شناخته می‌شدند.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره)، ادامه داد: آمریکایی که عده‌ای هنوز هم سنگ آن را بر سینه می‌زنند منابع ما را به تاراج می‌برد و طبق آمار و اسناد موجود حدود ۹۰ درصد نفت ما را همین آمریکا به بهانه‌های مختلف از کشور خارج می‌کرد و پس از تلاش‌ها و اعتراضاتی که توسط دلسوزان انجام شد و صنعت نفت ملی شد، تازه این آمار به ۴۵ درصد کاهش یافت، اما باز هم از هر طرف به بهانه‌های مختلف کشور ما را به تاراج بردند.

باقرزاده ادامه داد: در آن زمان مسئولان اختیار و اراده‌ای نداشتند و چیزی به عنوان آزادی بیان نبود و یک حزب بیشتر نبود آن هم یک گفتمان سلطنتی با نام رستاخیز بود و رأی و اندیشه غیر از این حزب جایی در حیات اجتماعی و سیاسی ایران نداشت. طبق آماری که در اسناد آن زمان موجود است از نظر توسعه و تقسیم منابع و امکانات حدود ۷۰ درصد روستاها از کم‌ترین امکانات بهداشتی و رفاهی بی‌بهره بودند چه برسد به رفاه اجماعی و آزادی‌های فردی و گروهی که این نشان از یک حاکمیت استبدادی و بدون توجه به آزادی‌های بدیهی هر فرد در جامعه است.

وی به نقش آمریکا در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: عده‌ای شعار می‌دهند که شعار اولیه انقلاب ما آمریکاستیزی نبود و با این حرف چنین وانمود می‌کنند که انقلاب مسیر خود را در میانه راه تغییر داده و از آرمان‌های مردم فاصله گرفته است، ولی شما در حال حاضر ترامپ را به عنوان شخص اول آمریکا در نظر بگیرید٬ این شخص نماد سلطه ٬ استعمار و استکبارگری است و هویت آمریکا چیزی جز سلطه و زور نیست ٬ چیزی که ما در ابتدای انقلاب از آن برائت کردیم و گفتیم استقلال ٬ آزادی و جمهوری اسلامی.
وضعیت امروز مورد قبول هیچ‌کس نیست

باقرزاده سپس گریزی به وضعیت فعلی جامعه زد و گفت: وضعیت امروز مورد قبول هیچ فرد و گروهی در جامعه نیست و حتی رهبری هم چندین بار در صحبت‌های مختلف نسبت به اوضاع جاری گله کرده‌اند و باید مسئولان با احساس مسئولیت بیشتر به افکار عمومی پاسخگو باشند. دغدغه‌های مردم به خصوص مشکلات اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد تا انقلاب در این راه فدای عقیده و نگرش شخصی یک عده خاص نشود.

این استاد دانشگاه و حوزه گفت: راه حل اصلی رفع مشکلات بازگشت به اهداف عالی و اولیه انقلاب و در رأس آن اقتصاد مقاومتی است که شاه‌کلید همه درهای بسته است و چیزی حدود ۶ سال از طرح آن می‌گذرد و قدم مؤثری برداشته نشده و هنوز عده‌ای چشم انتظار کمک و مساعدت از سوی قدرتی خارج از کشور و مرزها هستند. این با شعار اصلی انقلاب که همان استقلال٬ آزادی و جمهوری اسلامی است منافات کامل دارد.

در ادامه صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهارکرد: فاصله گرفتن انقلاب و نظام اسلامی از اهداف و برنامه‌های اولیه پس از سقوط رژیم شاهنشاهی علت پیشرفت کند کشور است. هر انقلابی در هر گوشه جهان برپا شود با هدف و شعار خاصی تأسیس می‌شود و باید راه خود را عوض نکند.

زیباکلام افزود: طبق مستندات موجود در اوایل انقلاب مردم از حکومت شاه خسته شده بودند چون چیزی به عنوان آزادی بیان معنا نداشت٬ زندانی سیاسی وجود داشت٬ سانسور بیداد می‌کرد و چیزی به نام قانون در جامعه حاکم نبود٬ ظلم و استبداد بیداد می‌کرد و طبق اسناد موجود چیزی حدود ۵ هزار زندانی سیاسی در بند رژیم شاهنشاهی بودند.

این استاد علوم سیاسی گفت: برای سنجش میزان تحقق آرمان‌های انقلاب باید به شعارها رجوع کرد تا مشخص شود که چقدر انقلاب توانسته به قول‌هایی که به مردم داده بود جامه عمل بپوشاند.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب گفتمان آمریکا ستیزی جز اهداف بود، ولی اصلی‌ترین نبود، این شعار به تدریج به اصل و مبنای انقلاب بدل شد و شعارها و معیارهای دیگر انقلاب به حاشیه رفت و در سایه قرار گرفت و روز به روز توجه به آن‌ها کمتر شد و این گفتمان استعمار و استکبار ستیزی و صادر کردن انقلاب و جمهوری اسلامی به همه دنیا هدف و شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران شد.

زیباکلام با  ابراز این عقیده که آمریکا ستیزی به گفتمان دموکراسی و آزادی خواهانه انقلاب ضربه زد ،گفت: راه پیشرفت و توسعه، بازگشت به شعارهای اصلی انقلاب و عمل به آن است و باید همه دست به دست هم دهیم تا رونق و رشد را برای کشور به ارمغان بیاوریم. هر کس در حد توان خود باید به پرچم ایران و خاک وطن خدمت کند و قادریم از الگوهای خوب نظام اجتماعی در سطح منطقه باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا