خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلایی پور: با ستاره‌دار کردن دانشجویان می‌خواستند جنبش دانشجویی را سرکوب کنند

حمیدرضا جلایی پور گفت: عده‌ای با ابزارهای کنترلی مثل ستاره دار کردن، می خواستند جنبش دانشجویی را سرکوب کنند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جلایی پور در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با یادآوری اینکه جنبش‌های اجتماعی  حرکت‌های جمعی هستند که حداقل چهار ویژگی باید داشته باشند، به برشمردن این ویژگی‌ها پرداخت و گفت: اول اینکه یک ناراحتی و شکافی در جامعه است که عده‌ای برای برطرف کردنش دور هم جمع می شوند، دوم اینکه درباره آن شکاف باید گفتار منسجمی شکل گرفته باشد، سوم اینکه تشکل‌هایی باید باشد تا اهداف‌ را دنبال کنند و چهارمین ویژگی مربوط به نشان دادن اعتراضات است.

وی افزود: از جنبش‌های ملی که این ویژگی ها را هم داشت جنبش ملی صنعت نفت ایران، جنبش زنان و دانشجویان است، بنابراین جوامع را از منظر جنبش های اقشاری می‌توان مورد بررسی قرار داد. جنبش دانشجویی هم از زمان ایجاد نهاد دانشگاه،با دانشگاه تهران شکل گرفت که ساواک تلاش می کرد  آن را سرکوب کند، با وجود آن سرکوب‌ها، جنبش دانشجویی سکوت نکرد.

جلایی پور سپس گفت: به طور کلی دانشجویان فعال دانشگاه ها ، عضو جنبش‌های چریکی بودند؛ یک سال و نیم قبل از انقلاب جنبش دانشجویی به یک نیروی پیش برنده تبدیل شد. جنبش انقلابی مردم و دانشجویی باهم پیروز شدند.

وی با یادآوری اینکه  مهم ترین نیروها در زمان جنگ تحمیلی جنبش دانشجویی بوده است،  گفت: با شروع دوران اصلاحات نیروی محرک جنبش دانشجویی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد. آقای خاتمی قرار بود چهار ، پنج میلیون رای بیاورد ، جنبش دانشجویی یکی از قوی ترین لایه‌های جنبش اصلاحات بود. این جنبش سرکوب نشد، اما با ابزار کنترلی مثل پرونده درست کردن و ستاره دار کردن آن را کنترل کردند؛ اما باز خیز برداشت.

وی ابراز عقیده کرد که جنبش دانشجویی در تمام دوران انتخاباتی پیش گام بودند و از نظر او ایده و شعار ائتلاف سال ۹۲ میان عارف و روحانی از مطالبه‌های جنبش دانشجویی بوده است.

جلایی پور گفت: امروز حرکت دانشجویی پویشی است. الان جنبشی نیست، حضور دارد. الان جایی که آزاد مسائل عمومی کشور بحث می شود انجمن‌های دانشجویی است نه صدا و سیما. در هفتاد سال گذشته یکی از مولفه های اصلی نقد و بررسی، در دانشگاه ها بوده است.

وی ادامه داد: سوال این است که چه شده جنبش دانشجوبی امروز متفاوت عمل می‌کند؟ تعداد دانشجو زیاد شده است، چهار میلیون دانشجو در کشور داریم ، پس محیط اجتماعی دانشگاه تغییر کرده است. محیط‌های دانشجویی زنانه تر شده است و نوع فعالیت زنان با مردان متفاوت شده است. نکته بعدی این است که دانشگاه تجاری و پولی شده است. هزینه فعالیت دانشجویی جدی بالا رفته است. پرونده درست می‌کنند، حراست می خواهندشان، ستاره دار می شوند و … دانشجو هم عاقل است و نمی‌خواهند هزینه دهند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: جامعه جنبشی شده است، کمتر از یک سال پیش در ۶۰ شهر ایران اعتراض شده است. جامعه اعتراضی شده، گروه های تلگرامی و فضای مجازی را بخوانید. فکر نکنید در دانشگاه صدایی نمی آید، دانشجویان‌ کاری نمی‌کنند.

جلایی پور در پایان گفت: تشکل‌های دانشجویی مهم ترین عامل نقد در کشور هستند، شاید انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های دانشجویی‌بتوانند جلوی تجاری شدن دانشگاه را بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا