خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش سطح کشت کلزا به 1 میلیون هکتار

مدیرکل پنبه، دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با هدف افزایش ضریب خوداتکایی روغن مصرفی کشور، سطح کشت کلزا طی یک برنامه ده ساله به یک میلیون هکتار افزایش می یابد.

به گزارش انصاف نیوز، مسعود وجدانی فرد عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در معاونت زراعت، 9 طرح افزایش تولید محصول از جمله طرح افزایش ضریب خوداتکایی روغن در حال تدوین است تا میزان وابستگی به واردات آن از 90 درصد کنونی، به 30 درصد کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: در افق 1404، کشت دانه روغنی کلزا در سطح یک میلیون هکتار مد نظر قرار گرفته است که در صورت تحقق، بیش از دو میلیون تن محصول عاید می شود که ضریب خوداتکایی روغن را افزایش خواهد داد.

وی افزود: تدوین این طرح در وزارت جهاد کشاورزی، مراحل نهایی خود را می گذراند و امسال به دستور معاونت زراعت این وزارت خانه، مقدمات کار آغاز شده است.

وی میزان روغن مصرفی کشور را یک میلیون و 400 هزار تن ذکر کرد و افزود: از این میزان، یک میلیون و 200 هزار تن به ارزش چهار میلیون دلار از خارج کشور، وارد می شود.

وی سطح کشت کلزا در سال زراعی 93 – 92 را یک صد هزار هکتار و میزان تولید را 160 هزار تن ذکر کرد و افزود: این تنها حدود 10 درصد از نیاز روغن مصرفی کشور را در سال 93 تأمین می کند.

وی مصرف سرانه روغن کشور با جمعیت 77 میلیون و 900 هزار نفری را، 18 کیلوگرم ذکر کرد.

مدیرکل پنبه، دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای افزایش ضریب خوداتکایی روغن، پروژه هایی تعریف شده که اعتبارات مورد نیاز برای اجرا، از محل اعتبارات تملک دارایی، تسهیلات، یارانه و کمک های فنی و اعتباری در آن دیده شده است و در تلاش هستیم برای سال 94، اعتبارات آن پایدار شود.

وی هدف از اجرای این پروژه ها را ترغیب کشاورزان به کشت دانه های روغنی و افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود منابع آبی، کشت محصولات پاییزه مانند کلزا به دلیل مصرف آب کمتر، مد نظر قرار گرفته است.

به گفته وی کشور ما به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک، کشت محصولات منطبق با فصل بارندگی (پاییز و زمستان) به ویژه کلزا مورد تأکید قرار گرفته تا از منابع آبی موجود کمتر استفاده و از بارش های جوی بیشتر استفاده شود.

وی اظهار کرد: دانه روغنی کلزا بر خلاف سویا و آفتابگردان که کشت بهاره و تابستانه دارند، در فصل پاییز (مهر و آبان) کشت می شود و اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد برداشت می شود و از این رو در مقایسه با سویا و آفتابگردان نیاز آبی کمتری دارد.

وی افزود: در عین حال تأکید معاونت زراعت بر این است که کلزا در تناوب با غلات کشت شود زیرا سبب حاصلخیزی خاک، کاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز شده و با کشت متناوب در سال زراعی بعد، سبب افزایش تولید غلات نیز می شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، بیش از 40 درصد دانه روغنی کلزا، تبدیل به روغن می شود در حالی که این درصد برای سویا 17.5 و برای آفتابگردان 37 درصد است.

وی ادامه داد: با افزایش کشت و تولید دانه های روغنی از جمله کلزا، از تفاله آن نیز (پس از استحصال روغن در کارخانجات روغن کشی) برای خوراک دام و طیور استفاده می شود که اکنون کشور به میزان زیادی به واردات کنجاله کلزا وابسته است.

وی اظهار کرد: برای ترغیب کشاورزان به کشت کلزا، به ازای هر هکتار کشت 15 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک کشاورزی پرداخت می شود و کشاورزان دارای فرم قرارداد می توانند با مراجعه به شعب این بانک از این تسهیلات برای خرید بذر و سایر نهاده ها استفاده کنند.

وی افزود: همچنین در سال زراعی جاری یک هزار و یک صد تن بذور اصلاح شده و هیبرید کلزا تهیه و تأمین شده که در حال توزیع بین کشاورزان کلزاکار است.

وی اضافه کرد: کمک های فنی اعتباری نیز به صورت کمک های بلاعوض و همچنین تسهیلات مورد نیاز برای خرید ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت و ادوات دنباله بند در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید بموقع محصول از کلزاکاران را از دیگر پروژه های تعریف شده در این زمینه عنوان و اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم کلزا، 22 هزار ریال در نظر گرفته شده که در مقطع برداشت از طریق مباشر خرید اقدام می شود.

وی همچنین تأمین اعتبارات مورد نیاز مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی برای اجرای پروژه های افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و نیز تأمین اعتبارات برای آموزش و ترویج کشاورزان، مجتمع های کشت و صنعت و تعاونی های تولید را از دیگر پروژه های تعریف شده عنوان کرد.

مدیرکل پنبه و دانه های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در باره سطح کشت کلزا گفت: در سال زراعی 93 – 92 ، یک صد هزار هکتار کشت شد که از این سطح 160 هزار تن محصول به دست آمد.

وجدانی فرد افزود: برای سال زراعی جاری نیز کشت کلزا در سطح 270 هزار هکتار مد نظر است که پیش بینی می شود از این سطح بیش از نیم میلیون تن محصول استحصال شود.

به گفته وی، در دنیا نیز طی دوره 50 ساله (1965 الی 2014) کشت کلزا 12.2 برابر ، سویا هشت برابر، آفتابگردان 4.4 برابر و بادام زمینی 1.5 برابر شده است.

وی برای بازدید از وضعیت کشت دانه های روغنی سفری دو روزه (چهارشنبه و پنجشنبه) به استان گلستان داشت و علاوه بر بازدید از مزارع شهرستان های گرگان، گنبدکاووس و کلاله با مسئولان کشاورزی این شهرستان ها و نیز مینودشت و گالیکش نیز دیدار و گفت و گو کرد.

در استان گلستان در سال زراعی قبل 30 هزار هکتار دانه روغنی کلزا کشت شد که از این سطح 45 هزار تن محصول تولید شد.

برای سال زراعی جاری نیز کشت 60 هزار هکتار کلزا برنامه ریزی شده که 120 هزار تن محصول عاید کشاورزان می کند.

تاکنون نیز در سطح 10 هزار هکتار قرارداد کشت کلزا با کشاورزان گلستانی منعقد شده است و نهاده های مورد نیاز بذر، سم و کود در حال توزیع است.

بیشترین مزارع کلزا گلستان نیز در شرق استان به ویژه شهرستان های گنبدکاووس و کلزا قرار دارد.

استان گلستان با 40 درصد سطح زیر کشت دانه های روغنی، مقام نخست تولید این محصولات را در کشور داراست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا