خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن جلسه‌ی امروز مجلس

فائزه عباسی در گزارشی در خبرآنلاین نوشت: راس ساعت 8 و 15 دقیقه امروز جلسه علنی مجلس با یک دستورکار مهم یعنی رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان درباره  CFT آغاز شد. جلسه تا وقتی به اصلاح قانون بودجه 97 مشغول بود جوی آرام داشت؛ هرچند رفت و آمد نمایندگان به ویژه اصولگرایان ولایی  قابل توجه بود اما این تصور را هم ایجاد نمی‌کرد که قرار است دقایقی دیگر بلوایی دوباره در مجلس به پا شود.

ساعت از 9 گذشته بود که نوبت به بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره مصوبه الحاق ایران به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم یا همان CFT رسید؛ از همان دقایق اولیه صدای دو دو کردن نمایندگان مخالف از پژمانفر و حاجی دلیگانی گرفته تا ذالنور و سالک بلند شد.

حق بدی آب و هوا

در میان هم‌همه نمایندگان محمد دهقان از اعضای فراکسیون ولایی در مقام مخالف با لایحه نطق کرد. هرچند علی لاریجانی به رعایت نکردن نوبت از طرف او اعتراض کرد اما دهقان گفت نماینده‌ای که نوبتش بوده به او اجازه داده است تا از این وقت استفاده کند. در نهایت دهقان انگشت اتهام به سمت کمیسیون امنیت ملی گرفت و گفت این کمیسیون در حالی که تعداد نصاب نداشته، لایحه را تصویب کرده است. او همچنین گفت کدخدایی در جلسه کمیسیون امنیت اعلام کرده است این لایحه مخالف منافع ملی است اما با این وجود در کمیسیون تصویب شد.

بعد از صحبت های دهقان در حالی که نمایندگان مخالف CFT  از جمله حاجی دلیگانی، نقوی حسینی و قاضی‌پور فریاد می‌زدند و می‌خواستند تذکر بدهند میکروفن فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی برای پاسخ دادن به دهقان روشن شد. فلاحت پیشه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: باید به ما حق بدی آب و هوا بدهند.

او ادامه داد: با تشکر از آقای دهقان اولا توهین به کمیسیون نکنید. نوار ضبط شده جلسه وجود دارد و هیچ ایرادی به این جلسه وارد نیست.

فلاحت پیشه خطاب به دهقان گفت: شما ایراد دیگری هم به کمیسیون گرفتید و آن اینکه کدخدایی در آن جلسه گفته است این لایحه بر خلاف منافع ملی است اما شما با وجود آن این را تصویب کرده‌اید، در اینجا باید بگویم آنچه مطرح می‌کنم عین جملات آقای کدخدایی است. ایشان گفت« شورای نگهبان گفته است در صورت عدم رفع ایرادات موجود این لایحه برخلاف منافع ملی است»

جنجالی که قاضی‌پور به پا کرد

«در روند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) افراد ضعیف‌النفس مشخص شدند و ما برادران عزیز ضعیف‌النفس را شناختیم، ما هر چه داریم از اسلام است.» این را نادر قاضی پور نماینده ارومیه می‌گوید. موضوعی که جنجال دیگری به پا کرد و نمایندگان موافق با فریاد اخطار تلاش کردند تا به این صحبت های قاضی پور تذکر دهند.

در این میان میکروفن پروانه مافی نماینده تهران روشن شد. او گفت:  آقای نادر قاضی پور با چه اجازه‌ای نمایندگان مجلس را ترسو  خوانده و بی‌شجاعتی را به آنها نسبت داد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراها ادامه داد: رئیس مجلس باید پاسخ این اتهام آقای قاضی‌پور را بدهد

علی لاریجانی هم که ریاست جلسه را به عهده داشت از نمایندگان خواست به گونه‌ای صحبت نکنند تا به نمایندگان توهین شود و نیاز به پاسخ داشته باشد.

سابقه افراد مشخص می‌کند چه کسی ترسو است

هنوز سر و صداها درباره  صحبت‌های قاضی پور فروکش نکرده بود که میکروفن مسعود پزشکیان روشن شد. او در جوابی قاطع خطاب به قاضی پور گفت: بحث آقای قاضی‌پور توهین بود این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است. ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند. عامل فقر و گرسنگی و بدبختی سیاست غلط ماست که باید اصلاح شود.

عامل این موضوع کسانی هستند که ندانسته و ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که بر اساس آگاهی می‌خواهند از سرنوشت کشور دفاع کنند. این چه ربطی به کاپیتولاسیون دارد. در آنجا سگ آمریکایی هم محترم است. ولی اینجا هم ما می‌گوییم قانون تصویب کنیم و سرمایه گذار و تاجر تسلیم نشود. ما در مجلس با قدرت ایستاده‌ایم و رای می‌دهیم تا مردم بدانند چه کسی این وضع اقتصادی را برایشان به وجود آورده است.

گعده ذالنوری دور صندلی پزشکیان

بعد از صحبت‌های پزشکیان مجتبی ذالنوری و تعدادی از نمایندگان مخالف Cft  خود را به جایگاه هیات رئیسه رساند و با لاریجانی مشغول بحث شد. او دقایقی را که با حالت خط و نشان کشیدن با رئیس مجلس صحبت کرد و بلافاصله با تمام شدن تذکر پزشکیان خود را به صندلی او رساند تعدادی از نمایندگان فراکسیون ولایی نیز کنار ذالنوری آمدند و به پزشکیان اعتراض کردند بحث آنها آنقدر بالا گرفت که تابش خود را به آنها رساند و تلاش کرد تا آن گعده را متفرق کنند.

تلاش ناکام برای آبستراکسیون

در شرایطی که مخالفان لایحه الحاق به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم تلاش می‌کردند تا جو مجلس را تحت سیطره خود بگیرند علی لاریجانی نظر کمیسیون امنیت ملی را به رای گذاشت. در این لحظه مجتبی ذالنوری، احدآزادی خواه، حاجی دلیگانی، نقوی حسینی، کریمی قدوسی، پورمختار و … در مقابل درب خروج تجمع کردند تا با خروج از صحن جلسه را از حد نصاب بیاندازند که این اقدام آنها با تذکر علی لاریجانی مواجه شد.

یکی از نمایندگان که نامش در میان آبستراکسیون کنندگان بود گفت گیت صحن به گونه‌ای تعبیه شده است که تعداد محدودی می توانند از صحن خارج شوند و بر همین اساس ما نتوانستیم خارج شویم و آبستراکسیون کامل شود.

رای مجدد مجلس به cft

نهایتا با همه حواشی نمایندگان مجلس به اصلاحیه کمیسیون امنیت رای مثبت دادند و البته بخشی از ایرادات شورای نگهبان نیز به مجمع تشخیص مصلحات نظام ارجاع شد.البته علی لاریجانی بعد از  گزارش کمیسیون امنیت ملی خطاب به نجفی سخنگوی این کمیسیون گفت: برخی نمایندگان مطرح می‌کنند ایرادات اصلاح شده توسط کمیسیون بیشتر از آن چیزی است که شورای نگهبان مد نظر قرار داده است. اصلاحات انجام شده با نظر شورای نگهبان صورت گرفته یا خیر؟

علی نجفی خوشرودی هم در پاسخ  بیان کرد: دو دسته ایراد از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد شده بود که جلسات متعددی برای رفع این ایرادات با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

تذکر «زی زی چپ » ذالنوری

بعد از رای گیری درباره اصلاح cft نماینده مردم قم که هنوز از آنچه در صحن رخ داده بود  ناراحت بود بار دیگر خواست تذکری بدهد البته این‌بار  مسعود پزشکیان به جای علی لاریجانی بر صندلی ریاست نشسته بود. او خطاب به پزشکیان گفت: باید برخی از ادبیات کلامی را اصلاح کرد. به عنوان مثال به جای اینکه از لفظ علی چپ استفاده کنیم از زی زی چپ یا هوشنگ چپ استفاده کنیم. پیغمبر اکرم علی (ع) را میزان اعمال می‌دانست و فرمودند علی مع الحق و الحق مع العلی.

وی در ادامه با اشاره به نطق جعفرزاده ایمن آبادی بیان کرد: ایشان فرمودند رای امروز مجلس به CFT پیروزی حاکمیت و عقلانیت بر غوغاسالاری بود. این توهین به کسانی است که در مملکت با استدلال و منطق مخالف تصویب CFT هستند.

نماینده مردم قم در مجلس در ادامه اظهار کرد: نسبت غوغاسالاری نسبت خوبی نیست. کمیسیون امنیت ملی جلسات متعددی را با وزیر خارجه و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی داشتند. خود این آقایان معتقد بودند که اساس این لوایح بر KYCاست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا