خرید تور تابستان ایران بوم گردی

[نیم ستون طنز] / شده ولی خیلی شده

یاشار تاج محمدی، «نیم ستون» انصاف نیوز:

مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر معلوم نیست در چه مرحله‌ای دنبال می‌شود؟ آیا شده؟ یا نشده؟ اخباری که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد نیز بر پیچیدگی ماجرا می‌افزاید و به‌اصطلاح، آدمی را چیزپیچ می‌کند، فی‌الواقع مثل سیم هدفونی هستیم که در جیب مانده و چنان گره‌هایی به جانش افتاده که با دست هم گره بزنی آن‌طور نمی‌شود. باری، مذاکرات در آن‌سو و پشت درهای بسته تا الآن تکلیفش مشخص‌شده ولی ما در این‌سو نشسته‌ایم و تکلیف را نمی‌دانیم.

البته تجربه ثابت کرده است که هر نوع مذاکره‌ای اعم از مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات از بالا (چانه‌زنی از پایین)، مذاکرات فرهنگی (با رایزن یا بدون رایزن فرهنگی در استخر یا بیرون استخر) و انواع دیگر مذاکرات همه و همه اگر به سمت توافق بروند سه مرحله را طی خواهند کرد.

سه مرحلۀ قبل از توافق:

1- شده ولی نشده: در این مرحله دو طرف برای هم ناز می‌کنند یا یک‌طرف ناز می‌کند و طرف دیگر ناز را می‌کشد، هرچند که اغلب این ناز‌کردن‌ها الکی و فرمالیته است و یحتمل طرف ناز‌کننده باید یک کنگره‌ای، مجلسی، خلاصه یک‌جایی را باید راضی کند که چنین بازی‌هایی درمی‌آورد، به قول شاعر که می‌فرماید: با دست پس می‌زنی با پا پیش می‌کشی، دل دیوونه رو به آتیش می‌کشی. به‌طور خلاصه می‌توان گفت در این مرحله ظاهراً نشده ولی باطناً شده.

2- شده ولی شده: در این مرحله هم در ظاهر هم در باطن توافق شده است لیکن دو طرف بر سر این بحث می‌کنند که چه کسی برود سر کوچه شیرینی توافق رو بگیره، حسش نیست خدایی!

3- شده ولی خیلی شده: در این مرحله دو طرف چشم باز می‌کنند و می‌بینند که کار از کار گذشته و توافق به‌جایی رسیده که اصلاً خیلی! در این حد که شما در نظر بگیر مثلاً میت رامنی وایستاده بالاسر عروس داره قند می‌سابه، دیگه اوباما که اون وسط داره شاباش جمع می‌کنه جای خود داره، بعد از هنرنمایی تیم مذاکره‌کننده از مجلس هم فریاد احسنت… احسنت… به گوش می‌رسد، به‌به چه می‌کنه اون وسط آقای ظریف.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا