خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لاریجانی: در همه سطوح پیگیر آزادی مرزبانان هستیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رد پای برخی کشورها برای آشفته سازی روابط بین ایران و پاکستان دیده می‌شود. ما در همه سطوح پیگیری آزادی مرزبانان هستیم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری بعد از پایان مراسم اختتامیه دومین کنفرانس روسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر رایزنی‌های انجام شده با رئیس مجلس پاکستان درباره آزادی مرزبانان گفت: این موضوع در صحبت‌های بنده با ایشان مطرح شد. آقای رئیس جمهور هم در این باره صحبت‌هایی داشتند. این از دغدغه‌های مهم ما است.

وی افزود: در ناآرامی‌ها در مرزهای پاکستان رد پای کشورهای دیگر را مشاهده کردیم که به دوستان پاکستانی هم گفته‌ایم این اولین بار نیست. برخی شواهد متقن از ردپای برخی کشورها برای آشفته سازی روابط ایران و پاکستان و مسئله سازی حکایت دارد.

وی افزود: باید سیستم اطلاعاتی پاکستان و ارتش این کشور فعال‌تر شده، با نمایندگان از بخش‌های مختلف هم صحبت‌هایی شده، در نهایت قول دادند و گفته شد که مسئله را خاتمه می‌دهند. ما در همه سطوح پیگیر موضوع هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این اجلاس گفت: اصل اجلاس با ابتکار مجلس پاکستان در سال گذشته شکل گرفت. فلسفه آن این است که چرا تحرکات اعم از جنگ و تروریست را فقط در آسیا می‌بینیم که این طبیعی نیست. ممکن است گفته شود افراد افراطی در منطقه تربیت شدند اما موضوع آن است که عامل خارجی سامان داده است و موضوع مهمتری پشت آنهاست.

وی افزود: آنها می‌خواهند نقش آسیا را برای جهش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی بگیرند. لذا جنگ و مسئله تروریست را در آسیا قرار دادند. با توجه به این اتفاقات جا داشت که چنین جمعی تشکیل شود تا بررسی کنند چرا آسیا دچار مشکل شده و عوامل بیرونی چقدر بر آن اثرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه این حرکت مفید باشد گفت: ما می‌خواهیم در کنار ارتقای امنیت موضوعات اقتصادی را هم پیگیر باشیم تا در آینده شاهد وضع بهتری در آسیا باشیم.

لاریجانی درباره دستاوردهای عملی این اجلاس گفت: در این اجلاس نکات مختلفی را بیان کردند. برخی روی چارچوب‌ها اشاره داشتند و اینکه باید تمامی توان برای مقابله با تروریسم به کار گرفته شود. توجه به ریشه‌های رشد تروریسم و همکاری‌های اقتصادی فیمابین شش کشور از جمله موارد دیگری بود که به آن اشاره شد. همچنین بر لزوم سرمایه گذاری و همگرایی فکری بین کشورها تاکید شد.

لاریجانی یادآور شد ابتدای شکل گیری این کنفرانس حرف‌های زیادی در مورد لزوم شکل گیری و یا عدم آن مطرح می‌شد اما امروز به این نتیجه رسیدیم که برای مبارزه با تروریسم و حل و فصل آن چنین کنفرانسی ضروری بوده است چون دیگر کشورها ظرفیت ندارند که یک کشور با یک جانبه‌گرایی مدیریت را در سطح جهان داشته باشد که به این موارد در بیانیه اشاره شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه تدوین شده برای تبادل اطلاعات بین کشورها گفت: این یک شروع نیست. ما با کشورهای عضو همکاری اطلاعاتی و امنیتی داریم. می‌دانم که در برخی از موارد تروریستی کشورها به یکدیگر اطلاع داده که اثرگذار هم بوده است. اکنون در میانه راه هستیم. تاکید بر آن است که سازماندهی کامل شود که تا جایی که ممکن است بتوان رفتارهای تروریستی را پیش بینی کرد.

لاریجانی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که در بیانیه هم به آن تاکید شد پیمان‌های بانکی پولی بین کشورهای عضو است چون آنها از رفتارهای ناهنجارانه آمریکا در استفاده از دلار به فکر رفته‌اند. علاقمندی آنها به داشتن پیمان‌های بانکی پولی در حال افزایش است.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که چقدر این نشست می‌تواند در کشورهای اروپایی که میزبان برگزاری نشست‌های گروهک‌های تروریستی هستند، تاثیرگذار باشد، گفت: به طور طبیعی باید این نشست‌ها تاثیر گذارد اما نباید انتظار تاثیر فوری را داشت چون آنها در پشت پرده از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. البته حوادث عراق و سوریه باعث شد که آنها با نسلی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها مواجه شوند که عضو داعش شدند و اکنون به سمت مناطق خود حرکت کردند.

وی افزود: این اجلاس بزک کاری نشده است. ما به صورت ملموس با تروریست درگیر هستیم. لذا دنبال راه حل‌های اصولی و واقعی می‌باشیم تا با تروریسم مقابله کنیم. البته ما نیاز به حمایت اروپایی‌ها نداریم. آنها فقط کافیست بازی در نیاورند و مسئله ایجاد نکنند. قطعا کشورهای آسیایی ظرفیت دارند که کار تروریست‌ها را یکسره کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در این اجلاس صحبتی برای استرداد تروریست‌ها بین شش کشور شده‌ است، گفت: یک سری قواعد بین‌المللی وجود دارد که سازمان‌های بین‌المللی تدوین کرده و مورد قبول اکثر کشورهاست. لذا مشکلی در تدوین سند نیست. باید اراده و فهم مشترکی بین کشورها به وجود آید. نمی‌گویم معضل تروریسم در منطقه به سادگی حل می‌شود. چون عامل خارجی دخیل است بلکه حرف آن است که باید همگی به فهم مشترک برسیم.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در این اجلاس برای مقابله با تحریم‌های ایران صحبتی شده است، گفت: کشورها در صحبت‌هایشان همگی تحریم‌ها را محکوم کردند. آنها بیان داشتند که‌ آمریکایی‌ها نمی‌توانند با اهرم تحریم کاری کنند. کما اینکه یکی از طراحان قبلی تحریم‌ها هم در یک مجله معتبر نوشته بود که دولتمردان آمریکا فکر نکنند که با همه قوا در زمینه تحریم ورود کرده و می‌توانند به توفیق 100 درصدی برسند. بلکه این اقدام خسران بزرگی برای آمریکایی‌ها به دنبال خواهد داشت.

لاریجانی تاکید کرد: اکثر کشورها قائل به رفتار آمریکا نیستند چون پیشینه سازمان ملل ندارد و یکجانبه است. آنها می‌گویند که تجارت راه خود را باز می‌کند. اینطور نیست که همه عبد و ذلیل شوند. منافع اقتصادی مسیر را باز می‌کند. البته ایران هم بر همکاری با کشورها تاکید داشت.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا سوریه و عراق عضو این کنفرانس نبودند، گفت:‌ جا دارد که این کشورها هم عضو شوند. البته تقاضاهای دیگری هم مطرح است که باید در نهایت همه اعضا آن را بپذیرند. قطعا حضور عراق، سوریه و لبنان به عنوان کشورهای درگیر مسئله مفید خواهد بود و آن را در سال‌های آینده پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا