خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش «دانشجو صفیر آزادی در پلی تکنیک [+بیانیه]

برنامه‌ی گرامیداشت روز ۱۶ آذر انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه پلی تکنیک با عنوان دانشجو صفیر آزادی روز ۱۹ آذر با حضور عبدالله مومنی فعال سیاسی و دبیر سابق طیف علامه‌ی دفتر تحکیم وحدت، امیر رییسیان وکیل مدافع دانشجویان بازداشتی و ابوطالب آدینه‌وند عضو تحریریه و دبیر سرویس اندیشه‌ی «ایران فردا» برگزار شد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در این برنامه دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها جملاتی مثل یا حسین میر حسین، اسماعیل بخشی را آزاد کنید، محمد حبیبی را آزاد کنید، فرهاد میثمی آزاد باید گردد، ۲۰۰۰ روز گذشته حصر هنوز نشکسته و… نوشته شده بود.

روی سن نیز قاب‌هایی مشاهده می‌شد که روی آن پیام‌هایی مثل حق تحصیل برای همه‌ی اقشار جامعه، سن اعتیاد به ۱۴ سال رسید، دانشگاه زیر تیغ بازداشت، صدور احکام سنگین برای دانشجویان را متوقف کنید، دانشجو فریاد کارگر است و… نقش بسته بود.

ابتدا حضار شاهد سخنان امیر رییسیان پیرامون مسائل قضایی روز کشور درخصوص پرونده‌های دانشجویان بازداشتی بودند.

رییسیان در سخنانش از بحرانی در عملکرد سیستم قضایی کشور سخن گفت و آن را اینگونه توصیف کرد:

«بحرانی که ما در رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان یا معلمان با آن مواجه‌ایم این است که در سیستم قضایی ما فعالیت اینها به رسمیت شناخته نمی‌شود و موردی برخورد می‌شود یعنی مثلا حکم شرکت کنندگان یک تجمع در تهران با همان تجمع در یک شهرستان متفاوت است و سیاست قضایی یکسان وجود ندارد در مواجه با افرادی که عمل مشابه و جنس فعالیت مشابهی دارند. دادگاه ما اصولا نه به روش سیاست قضایی عمل می‌کند نه روش فردی و دیدن جزئیات.

و نهایتا تاثیر آن این است که محاسبه عملکرد اجتماعی سخت می‌شود و ما افرادی داریم که نمی‌دانند اگر در یک تجمع یا مراسم شرکت کنند مجازاتی دارد یا نه و این موضوع اصلا داخل در موضوعاتی هست که قابل نقد باشد یا نه! و البته نتیجه‌ی این هم این است که گفت و گو از بین می‌رود».

در ادامه ابوطالب آدینه وند پیرامون اوضاع سیاسی اجتماعی روز و نقش دانشجویان در این برهه گفت: از نظر من یکی از مشکلات اصلی این است که تحلیل جامعی از شرایط موجود وجود ندارد. اگر روی اصلاحات زوم بکنیم می‌بینیم که اصلاحات با دو هدف اصلی بقای نظام و بهبود عملکردها آمد ولی بهبود عملکرد اتفاق نیفتاد و اتفاقات مخرب موجود به دلیل اجرای عملکرد‌های قدیمی است.

پس از آن سینا نریمانی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه بیانیه‌ی این تشکل را درباره وضعیت معیشتی مردم و مشکلات جامعه، اتفاقات هفته گذشته دانشگاه پلی تکنیک و برخورد با تجمع اعتراضی دانشجویان درباره مسائل معیشتی مردم قرائت کرد.

سپس عبدلله مومنی سخنانی در رابطه با شرایط سیاسی کشور بیان کرد و با اشاره به آنچه نقش همیشگی و تاریخی دانشجویانی همچون مجید توکلی در تغییر وضع سیاسی و اجتماعی کشور می‌خواند، گفت: در این شرایط که ناامیدی در جامعه سریان دارد و بن بست‌های سیاسی وجود دارد جنبش دانشجویی وارد یک کارویژه شده است و باید با بازگشت به مردم و همسو شدن با خواست جامعه امید را به جامعه بازگرداند.

متن بیانیه

بسم رب القسط

«ای مالک! باید محبوب‌ترین کارها نزد تو ‌اموری باشند که در حق با عدالت موافق‌تر و با رضایت توده مردم هماهنگ‌تر است چرا که خشم توده مردم خشنودی خواص را بی‌اثر می‌سازد اما ناخشنودی خواص با رضایت عموم جبران پذیر است. این را نیز بدان احدی از رعایا از نظر هزینه‌های زندگی در حالت صلح و آسایش بر والی سنگین‌تر است و در هنگام بروز مشکلات در اعانت و همکاری کمتر و در اجرای انصاف ناراحت‌تر و به هنگام درخواست پراصرارتر و پس از عطا و بخشش کم سپاس‌تر و در ساعات رویارویی با مشکلات کم استقامت‌تر از گروه خواص نخواهند بود. پایه دین و‌ جمعیت مسلمان و ذخیره دفاع در برابر دشمنان تنها توده ملت هستند بنابراین باید گوشَت به آن‌ها و میلت به آنان باشد.»

با نامه امیرالمومنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر شروع کردیم چرا که این روزها بیش از پیش حق با ناحق درهم آمیخته و تمیز سره از ناسره دشوار شده است. در چنین روزهایی ضرورت بازگشت به ارزش‌ها برای حرکت در مسیر تحقق خیر عمومی بیشتر احساس می‌شود. وطن این روزها زخم‌های زیادی بر تن دارد از طرفی مستکبران خارجی و از سویی دیگر تندروان داخلی در پیمانی نانوشته خواسته یا ناخواسته آرمان‌ها و آرزوهای ملت را به محاق برده‌اند. در چنین روزهایی دانشجویان بیش از روزهای دیگر بار مسوولیت را احساس می‌کنند.

دانشگاهیان گرامی:

دانشگاه نیز از این بستر اجتماعی جدا نیست و به آسیب‌ها و بحران‌های متعدد دچار است. در سال‌های گذشته برخلاف وعده‌های رییس‌جمهور، دانشگاه نه تنها امن نشد بلکه سایه نهادهای امنیتی بر سر دانشگاه، استاد و دانشجو همچون گذشته سنگینی می‌کند. هنوز بخشی از اساتید به دانشگاه‌ها بازنگشته‌اند و دانشجویان به نام ستاره شدن سرکوب می‌شوند. موج احضار به کمیته‌های انضباطی و نهادهای امنیتی در سال اخیر شدت گرفته و دردا که چندین دانشجو در معرض تحمل احکام بلندمدت حبس قرار گرفته‌اند. سیاست‌های کالایی سازی آموزش در استمرار روند دولت‌های قبل با شیبی بیشتر، دست مستضعفان و تهی‌دستان را از دانشگاه کوتاه کرده است و در درون دانشگاه نیز بازاری کردن خدمات و امکانات رفاهی زندگی را بر عموم دانشجویان سخت کرده است.

پنج سال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در روند بسط آزادی‌های آکادمیک هیچ گشایشی اتفاق نیفتاده است. تشکل‌های دانشجویی به رغم تاسیس، امکان برگزاری حداقلی‌ترین برنامه‌ها را ندارند و هیات نظارت دانشگاه همچون شورای سانسور تیغ به دست، بر سر آنها ایستاده است.

چهل سال پس از انقلاب متاسفانه باید اقرار کنیم که انقلاب به وعده‌هایش در حوزه دانشگاه عمل نکرد و دانشگاه ما کماکان از نابرابری طبقاتی، حذف و طرد، ایضاح و تعقیب دانشجویان، سرکوب و ارعاب و نقض آزادی‌های آکادمیک رنج می‌برد.

دوستان عزیز:

در شصت و پنجمین سالگرد به خون غلطیدن سه آذر اهورایی باید اذعان کنیم دانشگاه به رسم تمامی این سال‌ها در کنار جامعه است و عهد خود با مردم بر سر آرمان‌ها را فراموش نکرده است. ما فرزندان همین مردمانیم. فرزندان گذشتگانی که در مشروطه، نهصت ملی شدن نفت، انقلاب اسلامی، سا‌ل‌های جنگ و روزهای سخت هشتاد و هشت بر سر آرمان‌های اصیل خود ماندند.

رواست این فرزندان متعهد نسبت به درد و رنج کارگران، کشاورزان، معلمان و همه زحمتکشان بی‌تفاوت باشند؟ دورباد روزی بیاید که مردم رنج بکشد و دانشگاه ساکت باشد. آن روز، روز مرگ دانشگاه است.

ما تا تحقق آرمان‌ها و رویاهای پدران و مادرانمان برای جامعه‌ای آزاد و برابر از پای نمی‌نشینیم و هنوز ناممکن را طلب می‌کنیم.

برادران و خواهران دانشجو؛

در روزهای اخیر پلی‌تکنیک تهران شاهد همآوردطلبی آن‌هایی بود که خود را ارزشی می‌نامند اما در عمل کمر به قتل هر ارزشی بسته‌اند. در روزی که عده‌ای دانشجو تصمیم داشتند صدای حق طلبی مردمانشان باشند اعوان و اذناب زر و زور و تزویر بنا داشتند صدای آنها را خفه کنند غافل از اینکه قضای الهی همانها را اسباب بیشتر شنیده شدن صدای ضعفا کرد:

«ومکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین»

غم انگیز است همان جایی که محفل همت‌ها و باکری‌ها بود امروز جولانگاه صحنه گردانان پست‌ترین بازی‌های گروهی شده است.

زهی غیرت و شرافت؛ آنان که در هفته پیش به دانشجویان حمله کردند در دستان خود پرچم همین کشور را داشتند.

سرکوبگران حتی با یورش به معترضان هم آرام نشدند و از فردای تجمع به تلاش مذبوحانه برای پرونده‌سازی دست زدند. آنها بنا به سیاست همیشگی‌شان می‌خواهند با زدن برچسب‌های خاص راه را بر طرد و سرکوب دانشجویان آرمانگرا و عدالت‌خواه باز کنند.

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه در روز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ضمن محکومیت اقدامات ضد دانشجویی این اقلیت اعلام می‌دارد مجدانه به دنبال احقاق حقوق دانشجویان٬ ایجاد دانشگاهی امن و آزاد و رفع نابرابری‌های موجود است.

در پایان لازم می‌دانیم بار دیگر تاکید کنیم ما دانشجویان برای تحقق جامعه‌ای برابر و آزاد نه چشم به خارج از مرزها دوخته‌ایم و نه آرمانهایمان را فراموش می‌کنیم. راه ساختن فردایی بهتر را از درون ایران و از دل مقاومت مردمی جستجوی می‌کنیم

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا