خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پله آهنی»؛ محل تعیین قیمت‌های کاذب دلار و طلا

انتخاب نوشت: مکانی مشهور به پله آهنی در بازار طلای تهران، که برای بیشتر مردم حتی آن‌ها که با خرید و فروش طلا و ارز سروکار دارند، ناشناخته است، پس از ممنوع شدن خریدوفروش ارز در خیابان، به محل اصلی تعیین قیمت‌های کاذب برای دلار و سکه تبدیل شده است.

۲۴ مهرماه، پلیس هرگونه خرید و فروش ارز در کوچه، خیابان و چهارراه را ممنوع اعلام کرد. این موضوع سبب شد فعالیت دلالان در چهارراه استانبول که در آن قیمت‌های کاذب برای دلار تعیین می‌شد، متوقف شود.

با این وجود، محل تعیین قیمت کاذب دلار و سکه، به صورت نامحسوس به محلی مشهور به پله آهنی منتقل شده است. محل مذکور البته دو کاربرد دارد. یکی محلی برای معاملات کاغذی سکه که از سال‌ها قبل همین کاربری را داشت و دیگری محل معاملات دلار، که پس از ممنوعیت خرید و فروش ارز در خیابان، به این محل منتقل شد.

یک فعال بازار که ۱۳ سال در زمینه خرید و فروش طلای آب شده، فعالیت کرده، ضمن تایید این اطلاعات گفت: حدود ۳۰۰ نفر در پله آهنی فعالند و هیچ کدام از آن‌ها نیز مجوزی برای فعالیت ندارند. آنها برای افرادی دیگر در تهران و سایر شهرستان‌های کشور معامله می‌کنند که تعداد این افراد حدود ۵۰ هزار نفر است.

معامله یک تن طلای آب شده به صورت کاغذی

پله آهنی، مکانی در ابتدای طبقه فوقانی بازار طلای تهران است که از آن برای انجام معاملات فردایی و شنبه‌ای استفاده می‌شود. معاملات مذکور به صورت کاغذی است، یعنی هیچ گونه طلایی به صورت فیزیکی میان خریدار و فروشنده جابجا نمی‌شود. به بیان ساده تر، فعالیتی که در این مکان انجام می‌شود، همان دلالی و واسطه گری است. از این رو، بسیاری از فعالان بازار طلا، از این محل با عنوان «کازینو» یاد می‌کنند.

حجم معاملات نیز قابل توجه است؛ روزانه یک میلیون تن طلای کاغذی در این محل معامله می‌شود.

مرکز خریدوفروش دلار هرات و معاملات تلگرامی سکه

از ۲۴ مهرماه که خرید و فروش ارز در خیابان ممنوع اعلام شد، دلالان بازار ارز نیز محل فعالیت خود را به پله آهنی منتقل کرده اند. از آن تاریخ به بعد، معاملات دلار قاچاق در هرات نیز در همین محل انجام می‌شود و از طرفی، معاملات سکه‌ای کاغذی در تلگرام هم منطبق و همسو با همین بازار است.

از همین رو، با بالا رفتن قیمت در پله آهنی، قیمت دلار قاچاق نیز بالا می‌رود و با کاهش قیمت در همین بازار، بهای دلار قاچاق نیز پایین می‌آید.

چند نفر در پله آهنی فعالیت دارند؟

حدود ۳۰۰ نفر در پله آهنی فعالند و هیچ کدام از آن‌ها نیز مجوزی برای فعالیت ندارند. این ۳۰۰ نفر همگی دلالان سرپایی ارز، طلا و سکه هستند و در واقع برای افرادی دیگر در تهران و سایر شهرستان‌های کشور معامله می‌کنند. از این رو، تعداد کسانی که به صورت غیرمستقیم در این بازار فعالیت دارند، بسیار بیشتر است و بر اساس تخمین‌های موجود، حدود ۵۰ هزار نفر در سراسر کشور در معاملات این بازار سهیم هستند.

دلالانی که قیمت‌ها را جابجا می‌کنند

نوسانات طلا در بازار داخلی در پاره‌ای موارد مستقل از نوسانات جهانی آن است که این موضوع همواره باعث شگفتی مردم بود. واقعیت آن است که دلیل این اختلاف قیمت دلال بازی در همین بازار است. دلالان مبالغ هنگفتی در پله آهنی صرف خرید و فروش‌های کاغذی خود می‌کنند و این موضوع بر نوسانات اقتصادی دامن می‌زند.

معامله سکه در تلگرام، جابجایی پول در پارک شهر

به جز پله آهنی، بازار دیگری نیز در سبزه میدان بازار تهران تحت عنوان معاملات فردایی سکه فعالیت دارد. در معاملات این بازار نیز سکه‌ای جابجا نشده و معاملات بصورت کاغذی انجام می‌شود.

با توجه به حضور ماموران نیروی انتظامی در این محل، معاملات فوق در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی انجام می‌شود و تفاوت سود و زیان این معاملات نیز به صورت کاغذی در پارک شهر تهران در نزدیکی همین محل، جابجا می‌شود.

فعالیت سلطان سکه در پله آهنی

وحید مظلومین مشهور به سلطان سکه که اخیرا حکم اعدام او اجرا شد، از افرادی بود که در این دو مکان معامله می‌کرد. گفته می‌شود او در سال‌های اخیر ثروت زیادی در همین دو بازار به دست آورد و البته افراد بسیاری نیز در همین معاملات زندگی خود را از دست دادند و حتی کارتن خواب شدند.

«پله آهنی»؛ محل تعیین قیمت‌های کاذب دلار و طلا«پله آهنی»؛ محل تعیین قیمت‌های کاذب دلار و طلا«پله آهنی»؛ محل تعیین قیمت‌های کاذب دلار و طلا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا