خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی محمود صادقی به عباسعلی کدخدایی

نامه‌ی محمود صادقی به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان را در ادامه می‌خوانید:

“به نام خدای قادر متعال

برادر گرامی جناب آقای دکتر عباسعلی کدخدایی

عضو محترم حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی

با سلام و تحیت

یادداشت جنابعالی، با عنوان «تردید در حسن نیت یک ادعا!»، را در رسانه ها دیدم. ابتدا لازم است از حضور رسانه ای و تلاشی که مصروف پاسخگویی به افکار عمومی می کنید، تقدیر کنم.
همانطور که در یادداشتتان متذکر شده اید اینجانب پیش از انتخاب شما به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در ملاقاتی که برای آشنایی با دیدگاههایتان درباره جایگاه حقوقدانان شورای نگهبان و میزان توجه و نوع نگاهتان به اصول قانون اساسی بویژه به حقوق اساسی ملت، در جلسه هیأت رییسه فراکسیون امید داشتیم، شنیده های خود درباره¬ی سوء استفاده ی بعضی از مرتبطین با شورای نگهبان در فرایند تأیید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را با شما درمیان گذاشتم. یادم هست که شما بلافاصله اظهار داشتید سازمان اطلاعات سپاه هم چنین ادعایی را مطرح کرده ولی مستندی ارائه نکرده و پرسیدید آیا شما مستنداتی در این زمینه دارید؟ عرض کردم از افراد زیادی شنیده ام که در جریان انتخابات دوره اخیر و بعضی از ادوار گذشته اشخاصی با ادعای ارتباط با شورای نگهبان در قبال وعده¬ی تأیید صلاحیت مبالغ کلانی را از ایشان مطالبه کرده اند. شاید این افراد به خاطر ترس از عواقب احتمالی جرأت ابراز آن را نداشته نباشند، اما اگر به آنها تأمین داده شود ممکن است حاضر به ادای شهادت یا ارائه ی اطلاعات خود بشوند. بنده از حضرتعالی خواستم خودتان در این زمینه تحقیق کنید و آمادگی خود را برای ارائه اطلاعاتم اعلام کردم. گفتگوی ما در این زمینه به همین مقدار تمام شد و پس از آن هم با اینکه گاه با یکدیگر درباره بعضی از مباحث تماس و دیدار داشتیم پیگیری از جانب شما صورت نگرفت.

خاطرنشان می سازد اینجانب بارها، ازجمله در مذاکرات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشته ام که به عنوان یک دانش آموخته ی حقوق و آشنا با مبانی نظری قانون اساسی، تردیدی در ضرورت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ندارم، بلکه همانطور که مدنظر واضعان قانون اساسی بوده، نظارت شورای نگهبان را برای تضمین سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم ضروری می دانم. اما، همانطور که در قوانین مختلف انتخاباتی مقرر شده و در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته حفظ استقلال و بی طرفی کامل شورای نگهبان و اعضای هیأت های نظارت بر انتخابات را شرطی ضروری و لایتخلف برای ایفای چنین نقشی می دانم.

برادر گرامی! سخنگوی فرهیخته شورای نگهبان! انتظار می رفت به جای اینکه بی عنایت به اصل هشتاد و ششم قانون اساسی علیه یک نماینده ی مجلس که برای ایفای وظایف نمایندگی و عمل به سوگند خود اظهارنظر کرده، شکایت کیفری کنید، از او دعوت می کردید مستنداتش را ارائه کند. البته اگر تفسیر شورای نگهبان از اصل هفتادوششم قانون اساسی راه را برای تحقیق و تفحص درباره عملکرد شورا نبسته بود، نمایندگان مجلس می توانستند رأسا عملکرد شورای نگهبان و هیأت های نظارت بر انتخابات را مورد تحقیق قرار دهند. مع الوصف اکنون با اغتنام از فرصتی که شورا با طرح شکایت از اینجانب برای بررسی این موضوع فراهم ساخته و با توجه به لحن مثبت و سازنده شما که از آمادگی شورای نگهبان برای شنیدن انتقادات و دریافت گزارشات پیرامون عملکرد خود خبر داده اید، از عموم هم¬وطنان گرامی درخواست می کنم هرکس درباره موضوع مورد بحث اطلاعی دارد آن را به دفتر اینجانب به نشانی مجلس شورای اسلامی بفرستد. البته اینجانب هفته آینده به فضل الهی برای ادای توضیحات در هیأت نظارت بر رفتارنمایندگان حاضر خواهم شد و مستندات خود در این زمینه را به هیأت ارائه خواهم کرد.

جناب آقای کدخدایی عزیز! بیایید همانطورکه هنگام رأی گیری از نمایندگان وعده دادید، برای صیانت از حقوق اساسی مردم، مخصوصا حقوق انتخاباتی آنان اقدامات مؤثری انجام دهید. بیایید با همکاری هم و در فضایی آکنده از حسن تفاهم برای تقویت اعتماد عمومی به نظام و نهاد پرارج شورای نگهبان و پیراستن آن از هرگونه شائبه دست به ابتکار عمل مناسبی بزنیم و طرحی نو دراندازیم.

اینجانب پیشنهاد می کنم یک هیأت ویژه با مشارکت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و همکاری نهادهای بازرسی و اطلاعاتی تشکیل و از همه مطلعان درخواست شود اطلاعات خود را به آن گزارش کنند. آنگاه با بررسی دقیق گزارش ها ادعاها بررسی و نتیجه را به اطلاع عموم برسد و درصورت صحت ادعاها با خاطیان برخورد قانونی و با اتخاذ تمهیداتی از تکرار آن پیشگیری شود. بی تردید این اقدام برای ارتقای عملکرد نهاد ارجمند شورای نگهبان که از ثمرات گرانسنگ انقلاب اسلامی است، بسیار مؤثر خواهد بود.

ازخداوند ناقد بصیر می خواهم که به اینجانب توفیق “حسن نیت” بدهد و ما را به تأسی از سنت امام جعفر صادق (علیه السلام) رهنمون سازد تا به جای تردید در حسن نیت منتقدان و تلاش برای یافتن عنصر معنوی جرم در آنها، نقدها را هدیه و ناقدان را دوست داشتنی ترین برادران خود بدانیم.

إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

محمود صادقی

نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا