خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زهرا شجاعی: بهترین قوانین بدون مقبولیت اجتماعی راه به جایی نمی‌برند

«زهرا شجاعی» در نشست چالش‌های حقوق زنان در بحث، در سخنانی با موضوع «تحولات زمان و ضرورت بازپژوهی حقوق زنان» گفت: بهترین قانون اگر بدون پشتوانه باشد و جامعه نسبت به آن پذیرش نداشته باشد راه به جایی نمی برد.فرآیند قوانین در کشور ما باید از مسیری بگذرد که پذیرش آن بالا برود.

این پژوهشگر حوزه زنان گفت:آگاهی زنان، تجارب سیاسی آنها و حضوراجتماعی آنها متفاوت شده است. زن را به سمت فرمانداری منصوب نمی کنند امااشکال ندارد که این زن معاون رئیس جمهور شود.

وی با اشاره به سخنان حسن روحانی گفت:اینکه رئیس جمهور میگوید نمی توانم وزیر زن انتخاب کنم یعنی از یک جایی به اوگفته اند. از یک جایی زنگ زده اند و شرایط را به شکلی پیش برده اند که رئیس جمهور از تصمیم خود منصرف شده است. مگر در زمان آقای خاتمی نگفتند اگر وزیر زن انتخاب کنی ما به مردم میگوییم مالیات ندهید؟

زهرا شجاعی افزود: فقه باید جلوتر از زمان باشد تا بتواند پاسخ نیازهای زمان رابدهد. امام بر نقش سازنده زن درجوامع اسلامی تاکید دارند. تاثیرشرایط دراستنباط احکام بسیار تاثیرگذار است.همین امام که در سال 41 در برابر لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی آن واکنش را دارند میگوید زنان انسان سازند ومی خواهد که از آنها در روند تعالی جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.

وی نگاه مردسالارانه را منحصر به جهان اسلام ندانست و گفت: نگاه مردسالارانه یک نگاه جهانی بوده است. ببینید افلاطون و ارسطودرباره زنان چه میگویند. مگر آمریکا حق رای را از زنان سلب نکرده بود؟ کشورسوئیس همین چندسال قبل به زنان حق رای داد. این یک فرهنگ جهانی بود که درجهان غالب بود. هنوزهم هست. هنوز در آمریکا و برخی ازکشورهای اروپایی از تولد فرزند پسر بیشتر شاد میشوند.

این پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به سرعت تغییر در دنیای امروز گفت: دنیای جدیدی شده واینک الزاماتی دارد. حقوقدان باید خود را ملزم بداند که ضمن حفظ اخلاق قوانین جدیدی راپایه ریزی کند. من برای رفتن به دانشگاه بااجازه کتبی آیت الله مهدوی کنی به دانشگاه رفتم. یعنی رفتن به دانشگاه ضد ارزش بود و شاغل بودن زن ضد ارزش بود. در قانون مشاطه گری را دون شأن زن دانسته شده اما الان مدیر سالن زیبایی شانیت اجتماعی پیدا کرده است.

وی با طرح این پرسش که «آیادورانی که تحصیل زن ضد ارزش بود با شرایطی که بیشتراز 50 درصد دانشجویان را زنان تشکیل میدهند یکسان است؟» گفت: بحث توجه به شخصیت زن ضروری است. ازطرفی اگر برای ما عدالت به عنوان یک مبنا قرار بگیرد، دروضع و توسعه وتبیین قوانین بهره زیادی میبریم. باید از ظرفیتهای فقه برای موتور محرک تحولات اجتماعی استفاده کرد. جاودانه و پویا شدن فقه باید در اینجا نقش ایفا کند. این به معنای آوردن اسلام جدید نیست بلکه به معنای پاسخ فقه به نیازهای روز جامعه است.

زهرا شجاعی با اشاره به نقش ذهنیتهای اجتماعی و جهانبینی مجتهدان در صدور فتوا گفت: مجتهدعلاوه بر تشخیص مساله، باید اول مانند شیخ مفید چاه ذهن خود را پرکند وبعد حکم بدهد. تازمانی که نقش زنان درذهن مجتهد جایگاه حقیقی خود را نداشته باشد فتوا درست نمیشود. تا زمانی که مردان اهلیت داشته باشند و زنان برای مردان خلق شده باشند و تا زمانی که به عقیده مجتهد خداخواسته زنان بیسواد باشند و اکثراهل جهنم زنانند، نمی توان مطالبق با شرایط روز فتوا داد.

این پژوهشگر حوزه زنان گفت: قوانین باید با شرایط سازگار باشند. اگر نباشند جامعه آن را تعلیق می کند مانند رجم کردن که امروز تعلیق شده است. اما آیا نمی توان گفت امروز اخلاق اجتماعی نمی پذیرد که مرد فقط حق طلاق داشته باشد؟ عاشروهن بالمعروف امروز با صد سال قبل متفاوت است.عاشروهن تکلیف احلاقی نیست حقوقی است که نباید با عسر و حرج همراه باشد و با توجه به تحولات دنیای جدید و تغییر سبک زندگی باید تفسیر شود.

وی تصریح کرد: بحث دفاع از حقوق زنان نباید در سطح جعل قانون بماند و باید در همه سطوح عدالت لحاظ شود.برای اجرای  عدالت که هدف همه ما بوده و هدف جمهوری اسلامی بوده و هست نیازمند یک برنامه جامع هستیم. صرف اصلاح قوانین و مقررات، همه مسائل زنان را حل نمی کند. نیازمند یک سند جامع هستیم که بخشی از آن قانون و بخشی از آن ورود زنان به روند توسعه و فرهنگ سازی است و اگر این کار را نکنیم روزگار همه چیز را بر ما تحمیل می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا