خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: مبنای قدرت ایران، مردم هستند نه چیزهای دیگر

جواد ظریف -وزیر امور خارجه ایران- گفت: آن چه که ایران را قدرتمند کرده بیش از هر چیز مردم ایران است. مردم ایران  مبنای قدرت ما هستند. هر چیز دیگری که می خواهید به عنوان مبنای قدرت در نظر بگیرید همسایگانمان در آن مبناها از ما جلوتر هستند.

به گزارش ایسنا،  محمد جواد ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: به دلیل اینکه همواره در وزارت خارجه بودم، نمی توانستم فعالیت حزبی داشته باشم؛ اما محیط پر شور حزبی به من این اجازه را می دهد درباره موضوع سیاست خارجی صبحت کنم.

وی ادامه داد: سیاست خارجی حوزه منافع ملی است، حوزه تقابل جناحی نیست. امروز خوشحال شدم در این حزب از دبیران کل احزاب اصلاح طلب و اصول گرا دعوت شده تا درباره ابعاد حوزه سیاست خارجه و منافع ملی صبحت کند.

ظریف خاطر نشان کرد: ایران ما کشور قدرمندی است،  به لحاظ جغرافیایی وتاریخی همواره تاثیرگذار بوده‌ایم و خواهیم ماند این یک واقعیت است .

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قدرت ایران از مردم گرفته می‌شود گفت: آن چه که ایران را قدرتمند کرده بیش از هر چیز مردم ایران است. مردم ایران  مبنای قدرت ما هستند. هرچه که می خواهید به عنوان مبنای قدرت در نظر بگیرید همسایگانمان در آن مبناها از ما جلوتر هستند؛ یکی عضو ناتو است، دو تا  از آنها سلاح هسته ای دارند و امثال آنها.

وی ادامه  داد: کل هزینه تسلیحاتی و بودجه تسلیحاتی ایران برای هر فرد در کل منطقه نسبت به سایر کشورها پایین ترین است؛ به استثتای مصر که آن ها هم کمک خارجی می گیرند و هزینه تسلیحاتی اش را در بودجه لحاظ نمی‌کند.

ظریف یادآور شد: عربستان سعودی 69 میلیارد دلار هزینه خرید سلاح کرده است؛ جمهوری اسلامی با هر چه که درحوزه دفاعی دارد هزینه اش زیر 16 میلیارد دلار است، پس چه چیز است که ما را قدرتمندترین کشور منطقه کرده است؟این مردم ما هستند که ما را قدرتمند کردند، لذا حفظ شان مردم و رعایت حقوق آنها یک ضرورت است، بدون این مردم ما هیچ هستیم.

ظریف با اشاره به اظهارات اخیر یک سناتور آمریکایی در ارتباط با قدرت غالب ایران مقابل عربستان سعودی گفت: برای همین است که این سناتور  می‌گوید اگر ما پشت عربستان سعودی نبودیم ظرف یک هفته سعود ی‌ها مجبور بودند فارسی صبحت کنند.  ترامپ می گوید آنها دوهفته بدون ما نمی تواستند زندگی کنند، من به عنوان یک مسلمان شرم می کنم؛ به عنوان یک فردی که در این منطقه زندگی می کنم احساس خجالت دارم که در مورد همسایگان  ما چنین می‌گویند.

وی ادامه داد: همزمان هم افتخار می‌کنم 40 سال است که علیرغم همه فشارها ما آنچنان  ایستاده‌ایم که اگر شما یک هفته فشارتان را بردارید فکر می‌کنید همسایگان ما فارسی حرف می زنند.

ظریف گفت: مردم ما در لحظات تاریخ ساز همواره درباره اقتدار هم فکری و ایثار کردند این مردم را ما باید پاس بداریم و از این سرمایه بزرگ اجتماعی حفاظ کنیم، رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی یک ضرورت برای ادامه حیات کشور است.

ظریف با بیان اینکه مشکل ما این است که از طیف‌های مختلف فکری مان و کسانی که طرفدار تعامل با دنیا هستند تا کسانی که به عنوان دلواپس شناخته می شوند یک اشتباه دارند، گفت: آن اشتباه این  است که غرب را مرکز جهان می بینند. دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.

وزیر امور خارجه گفت: دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست، بنابر این سیاست نگاه به شرق معنی نمی دهد همان طور که سیاست نگاه به غرب هم معنی نمی دهد چون غرب به شرق و شرق به غرب نگاه می کند.

وی افزود: دوران قدر قدرتی در جهان تمام شده و این به نفع ماست، اما نمی خواهیم باور کنیم.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر اینکه همه نگاهمان را در آمریکا متمرکز نکنیم و خیال نکنیم هر اتفاقی در دنیا یک سرش در  آمریکاست اظهار داشت: جمهوری اسلامی موضوع کنش نیست، بلکه کنشگر است و ما می توانیم آینده خود را رقم بزنیم و باید با دید درست رقم زد چون اشتباه در دوران ما خیلی هزینه مند است.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: چرا کیهان و صداوسیما بخش اول جمله اوباما را تیتر می‌کنند که «اگر می‌توانستیم یک پیچ‌ومهره از هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتیم» اما جمله بعد را که می‌گوید «اما نمی‌توانیم» سانسور می‌کنند؟

ظریف ادامه داد: چرا نمی‌خواهند غرور ملی ایرانیان حفظ شود؟ باور کنید همه‌ما  در یک کشتی نشسته‌ایم و بپذیریم منافع ملی، مسایل جناحی نیست.

وی خاطرنشان  کرد: آنهایی که با ما دشمن هستند اصلا توجه ندارند که چه کسی در ایران رییس جمهور است و چه کسی وزیر است. ما هم بپذیریم بپذیریم که در یک کشتی نشستیم.

انتهای پیام

 

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. لابد منظور ظریف توده مردم زیر خط فقر هستند ، والا بزرگان که از هم اکنون هم در آن طرف مرز ویلا و اپاتمان خریده اند و اهل و عیال را غالبا گسیل فرموده اند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا