خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکرون، ترامپ و آینده ایران

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مکرون، ترامپ و آینده ایران» نوشت:

«ماجرای شهر استراسبورگ فرانسه سناریویی بسیار بدوی بود برای مواجهه با بحران اجتماعی و سیاسی عمیقی که دولت مکرون با آن دست به گریبان است.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد،* کریستف کاستانه،‌ وزیر کشور فرانسه، اعلام کرد فرد «تروریست»، کسی که راست یا دروغ او را بعنوان عامل تیراندازی استراسبورگ معرفی کرده بودند،‌ ساعت ۹ شب پنج‌شنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر (به وقت محلی) در درگیری خیابانی با سه پلیس به قتل رسید. اندکی بعد داعش با انتشار اطلاعیه‌ای تیراندازی و کشتار استراسبورگ را به خود منتسب کرد.

وسعت و عمق بحران در فرانسه در حدی است که ایجاد فضای امنیتی و سرکوب به بهانه «تروریسم» را اجازه نمی‌دهد. به عکس، سناریوی ایمانوئل مکرون و کریستف کاستانه، که صرفنظر از ابعاد تراژیک آن (کشته و مجروح شدن چند انسان) بی‌شباهت به کمدی‌های لویی دوفونس نیست، بر شدت بحران می‌افزاید.

از سوی دیگر، در روز پنج‌شنبه، سنای آمریکا به اتفاق آراء بن‌سلمان را مسئول قتل خاشقچی معرفی کرد و از ترامپ خواست که به حمایت از جنگ سعودی در یمن پایان دهد. این شروع بحرانی بزرگ است در سیاست آمریکا که در روزهای پایانی ۱۱۵مین دوره کنگره رخ داد؛ کنگره‌ای که هم سنا و هم مجلس نمایندگانش تحت کنترل حزب جمهوری‌خواه است. این رویداد نشان می‌دهد که با آغاز کار ۱۱۶مین دوره کنگره (از ۳ ژانویه ۲۰۱۹)، که کنترل مجلس نمایندگان آن در دست حزب دمکرات است، وضع ترامپ به شدت وخیم خواهد شد. بیاد داشته باشیم که پرونده تحقیقات رابرت مولر درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در راه است.

باید نگرانی‌های ناشی از وضع مبهم بازار بورس آمریکا را نیز افزود. هم‌اکنون منحنی بازده معکوس شده به این معنا که میزان سپرده بانکی کوتاه‌مدت بیش از سپرده درازمدت است. تحلیل‌گران مالی منحنی بازده معکوس Inverted Yield Curve را نشانه جدی بر احتمال وقوع کسادی و بحران مالی می‌دانند زیرا بیانگر بی‌اعتمادی مردم به آینده اندوخته بانکی‌شان است.

بر این اساس، برخی‌ تحلیل‌گران محافظه‌کار، مانند مایکل ویلسون استراتژیست ارشد بانک مورگان استانلی، احتمال کسادی بازار در سال ۲۰۱۹ را ۵۰ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. اگر چنین شود، «دوره طلایی»، که از نیمه دوم سال ۲۰۰۹، سال نخست دولت اوباما، آغاز شد و در دو سال اولیه دولت ترامپ ادامه یافت، به پایان می‌رسد. چنین وضعی بر سیاست خارجی آمریکا تأثیرات جدی خواهد داشت.

دنیایی که چرخ بازیگر اینگونه عجیب رقم می‌زند، بار دیگر برای ایران فرصتی تاریخی فراهم می‌آورد تا، همپای سیاست خارجی فعال و هوشمندانه، با در پیش گرفتن راه اصلاحات داخلی بنیادین به نوسازی نظام سیاسی- اقتصادی دست زند که چهل سال پیش پی افکنده شد.

والفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب، فَاْنتَهِزُوا فُرَصَ الخَیرِ. فرصت همچون عبور ابر می‌گذرد، پس فرصت‌های خوب را غنیمت شمرید. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۱)

—-

* چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷/ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ در گروه «گفت و شنود» نوشتم:‌ «ته ماجرا احتمالاً این جوان بخت برگشته، که احتمالاً منبع یا طعمه سرویس اطلاعاتی فرانسه بوده، کشته می‌شود… عقل‌شان بیشتر از این نیست: بمب‌گذاری و اعلامیه داعش یا القاعده یا گروه جدید و این بازی‌ها. مثل ماجرای شارلی ابدو که تابلو بود: وقتی دیدند پلیسی که کشته شد مسلمان است، و عملیات خراب شد، رفتند به یک کوشر فروشی و چهار تا یهودی را گروگان گرفتند.»»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا