خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فساد با ساخت بناهای مجلل مذهبی رفع نمی شود

آیت الله نکونام، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: عالمی که به علوم روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و سیاست آگاه نیست توانایی استنباط احکام دینی را به خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز از مدرسه فیضیه قم، آیت الله نکونام امروز در درس خارج فقه خود گفت: جامعه در صورتی به سلامت دست می یابد که بر پایه ی معرفت روشمند دینی و اجتهاد همه جانبه تحقق یابد و احکام دین در آن بر اساس اولویت ها در دستور کار نظام قرار گیرد.

این فقیه دینی با تاکید بر ضروری بودن درمان فساد در جامعه؛ کم داری، نداری و بیکاری را مهمترین عوامل گسترش هر چه بیشتر فساد در جامعه خواند و افزود: جامعه با فساد رشد نمی کند و فساد هم با ترویج مثبتات مانند ساخت بناهای مجلل مذهبی یا بر پایی همایش برای ترویج شعائر دینی رفع نمی شود بلکه  این گونه رویکرد در جامعه ی بحران زده یا در در وضعیت نامناسب اقتصادی، سبب دین گریزی می شود.

نکونام با بیان موارد اهتمام دین به رفع فقر، خاطر نشان کرد: در جامعه ای که مردم آن از فقر، نبود شغل؛ مسکن و اقتصاد ضعیف رنج می برند ساختن مسجد و بناهای مذهبی مجلل و برپایی همایش هایی با رویکرد ترویج شعائر دینی سزاوار نیست.

وی عدم توجه به لزوم مهندسی اسلامی را یکی از عوامل ایجاد مشکلات کشور دانست و توضیح داد: به فرموده حضرت امام که بنیانگذار این نظام است ما موسس نیستم؛ امام(ره) سنجیده فرمودند”خبرگان”؛ یعنی ما باید سیستم اداره جامعه را از دین استخراج و اجرا کنیم؛ باید از سیستم های التقاطی پرهیز شود. تئورسین های موسس و بنیانگذار، بیشتر تابع نظام های غربی و فیلسوفان آنان هستند و داده های خود را از متون دینی کشف نمی کنند بلکه آن را بر جامعه ی خود تحمیل می کنند در حالی که فقه دینی باید ترجمان دین باشد و فقیه مقام تاسیس ندارد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: جامعه یک واحد حقیقی و دارای حیات است و چنانچه احکام متناسب با آن رتبه بندی و تزریق “تدریجی” در آن لحاظ نشود، دچار شوک های عصبی و روانی و مبتلا به فساد می شود. همانطور که یک نقاش اگر عجله کند نقشی خراب می زند.

آیت الله نکونام با تاکید بر لزوم نگاه “کلی نگر” و بومی سازی فتواهای دینی بر اساس شرایط مکان و زمان، پرداختن به فقه با نگاه “افعال مکلفین” را پاسخگوی جامعه ی امروز ندانست  و افزود:  فتواها همه باید کلی و در راستای سیستم جامعه ی اسلامی باشد. لذا جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست و اقتصاد از علوم مورد نیاز در صدور فتواست و کسی که به این علوم مسلط نیست در فتوا دادن با مشکل مواجه می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا