خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش دولت برای رد طرح امر به معروف در شورای نگهبان

مواد مختلف طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بی وقفه توسط نمایندگان تصویب می‌شوند، طرحی که دولت تمام قد مخالف آن است. هر چند تا حالا 20 ماده این طرح تصویب شده و سه ماده به کمیسیون ارجاع شده‌اند اما دولت همچنان امیدوار است که بتواند نظرات خود را در نهایت در این مصوبه اعمال کند. حالا به گفته محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت امور پارلمانی ریاست جمهوری دولتی‌ها دل به مذاکره با شورای نگهبان بسته‌اند تا در این گلوگاه بتوانند اصلاحات لازم را در این طرح اعمال کنند. همزمان با این محمدرضا خباز ارز مخالفت دولت با طرح حجاب و عفاف خبر داده که هنوز در دستور کار صحن علنی قرار نگرفته است.
به گزارش خرداد، هر چند علی لاریجانی تا حالا سه ماده از 20 ماده مصوب نمایندگان در طرح امر به معروف را برگردانده است اما تصویب 17 ماده دیگر هنوز برای دولت جای نگرانی دارد. کما اینکه 4 ماده دیگر هم برای تصویب نهایی پیش روی نمایندگان است که به نظر می رسد حداقل در دو مورد، یعنی مواد 21 و 24 به محل اختلاف جدی بین دولت و نمایندگان تبدیل شود. موادی که به ترتیب به ترکیب ستاد اجرایی امر به معروف و همینطور منابع مالی آن اختصاص دارد.
محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری در باره ادامه بررسی این طرح به خرداد می‌گوید که هنوز تلاش دولت برای اعمال نظراتش وجود دارد.. وی در پاسخ به این سوال که «آیا امکان پی‌گیری این طرح در شورای نگهبان برای دولت وجود دارد» نیز توضیح می دهد: «اتفاقا یکی از کارهایی را که دولت شروع کرده این است که ارتباط خود را با شورای نگهبان قوی کند. یعنی هر طرحی که در مجلس رای می آورد را ما نظراتمان مثل دلایل مغایرتش با قانون اساسی و یا سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مشخص می‌کنیم. وقتی پیش نویس آن را آماده کردیم با امضای معاون اول رئیس جمهوری به شورای نگهبان می‌فرستیم. حتی اعلام می‌کنیم که اگر نیازی هست تا به صورت شفاهی توضیح دهیم، حاضریم خودمان هم بیاییم. شورای نگهبان هم تا کنون خیلی خوب از این کار استقبال کرده و تا کنون چند بار افرادی از سوی دولت رفته‌اند و توضیح داده‌اند و بسیار هم موثر بوده است.»
وی درباره طرح حمایت از آمران به معروف و ادامه پیگیری‌های دولت هم می‌گوید: «ما حتما برای طرح امر به معروف هم همین کار را خواهیم کرد. حتی قبل از اینکه طرح در صحن مطرح شود با امضای آقای انصاری 12 ایراد اساسی گرفته شد و به هیات رئیسه مجلس فرستادیم و این کار را برای شورای نگهبان هم می‌کنیم. بنابراین ما از هیات رئیسه و کمیسیون شروع می‌کنیم، اما در مرحله بررسی مصوبات در شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم موضوع را قدم به قدم پیگیری می‌کنیم.» بدین ترتیب به نظر می‌رسد که دولتی‌ها هنوز برای اینکه بتوانند در این طرح اعمال نظر کارسازی داشته باشند نقاط امیدی دارند که بیرون از مجلس و در شورای نگهبان آن را یافته‌اند. چه آنکه در فضای مجلس چندان حرف آنها درباره این طرح کارگر نیفتاده است. در آخرین جلسه بررسی مواد این طرح در مجلس بر خلاف گذشته هیچ نماینده‌ای از دولت نطق مخالف نداشت. محمدرضا خباز در توضیح این وضعیت گفت که دولت به این نتیجه رسیده است که وقتی حرفش توسط نمایندگان ملاک قرار نمی گیرد، بیش از این وارد موضع مخالفت نشود. با این حال خباز تاکید می‌کند که حتما نماینده دولت در مخالفت با مواد 21 و 24 این طرح به عنوان مخالف نطق خواهد کرد.
 
وی همچنین درباره طرح حجاب و عفاف که قرار است به زودی در دستور کار مجلس قرار بگیرد هم توضیح داده «دولت مخالفت خود را درباره طرح حجاب و عفاف اعلام و موارد و دلایل آن را هم ابلاغ کرده‌ است. ما آن روزی که این طرح خوانده شد بلافاصله اظهارنظر دستگاه‌ها را گرفتیم و نامه‌ای به معاون اول نوشتیم که چرا ما مخالفیم و این موضوع در هیات دولت مطرح شد و دولت هم به صلاحدید خودش یکی از دستگاه‌های دولتی را به عنوان نماینده دولت به مجلس معرفی خواهد کرد تا در جلسه بررسی طرح نظر دولت را اعلام کند.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا