خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آشنا: صداوسیما در تخریب دولت بسیار با قدرت و حرفه‌ای عمل کرده است 

‘حسام‌الدین آشنا’، مشاور رییس‌جمهور روحانی گفت: اکنون صدا و سیما به صورت مستقیم و علنی به دولت حمله می‌کند. به نظرم صدا و سیما در تخریب دولت، بسیار با قدرت و خوب از نظر حرفه‌ای عمل کرده است.

به گزارش ایرنا، نشست تحلیلی و گفتگوی تفصیلی حسام الدین آشنا مشاور رییس‌ جمهوری با مدیران، سردبیران و دبیران ایرنا نشان از اهمیت رسانه به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین و قدیمی ترین تریبون دولت و نظام دارد.

آشنا به عنوان مشاور رییس جمهوری در این نشست ضمن طرح راهکارهایی عملی برای بهبود عملکرد رسانه ها از خبرنگاران خواست، مطالبه گری از مسوولان را به عنوان اصل اساسی پیشرفت در حوزه خبررسانی، تمرین کنند.

توضیح و تبیین شیوه های تعامل دو طرفه با مردم به منظور انعکاس صدای آن ها در سخنان مشاور رییس جمهوری مورد توجه ویژه قرار گرفت. آشنا کوشید دوگانه صدای مردم یا دولت را که از منظر برخی از خبرنگاران برای رسانه های رسمی مساله آفرین است، با طرح راه سوم یعنی تلاش برای صدای هر دو بودن، رفع کند. تاکید او اما در برهه انتخاب، صدای مردم بود که رسانه باید برگزیند. محورهای سخنان حسام الدین آشنا را در زیر می خوانیم.

**خبررسانی به سبک قرآن

حسام الدین آشنا در بخش نخست سخنان خود با اشاره به سبک خبررسانی در قرآن، گفت: این که قران کریم، از پیامبر به عنوان نبی یاد می‌کند، یعنی پیامبر هم یک خبررسان است. نبا، فقط خبر نیست. نبا، خبری است که برای شما مهم است. بسیاری از اخبار قران، آینده‌نگر است، مربوط به زمانی است که نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه اخبار قران، محدودیت جغرافیایی هم ندارد، گفت: یعنی هم از زمان عبور می‌کند و هم از مکان. در برداشت اولیه ما، خبر آن چیزی است که مصرف روزانه دارد، خبر امری است گذرا. اما ما با کتاب خبری مواجه هستیم که اخبارش گذرا نیست و تا قیام قیامت، این اخبار ارزش استنادی دارد. اما یکی از آن وجوهی از اخبار قرانی که می‌توانید در موردش و راز ماندگاری آن صحبت کنید، دقت است. اخبار قران، دقیق است. در اخبار قران، حشو و زوائد مشاهده نمی‌کنید. در همان حدی که نیاز است بیان شده است، چون برای تاثیرگذاری خاص طراحی شده است. دقت بالایی دارد.

**محدودیت های رسانه های رسمی

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک درباره محدودیت های خبری در رسانه های رسمی چون ایرنا، با اشاره به وجود محدودیت و نه مصونیت برای ایرنا، گفت: وقتی شما رسانه رسمی و خبرگزاری رسمی می‌شوید، چه مقدورات و محدودیت‌هایی دارید؟ تقریبا همه شما مقدورات و محدودیت‌هایی که عنوان خبرگزاری رسمی ایجاد می‌کند، روبه‌رو بوده‌اید. اما الان که در سال 97 با هم صحبت می‌کنیم ما از مقدورات برخوردار نیستیم، ولی محکوم به محدودیت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان دولتی به ایرنا پاسخگو نیستند، پس شما نمی‌توانید از مقدورات رسمی بودن استفاده کنید. وقتی شما حرف می‌زنید باید در جایی پاسخ دهید، وقتی خبری منتشر می‌کنید با دیگر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها یکسان با شما برخورد می‌شود، یعنی از آن مصونیت برخوردار نیستید. یعنی نه مصونیت آن مانده است، نه دسترسی آن. این یک چالش است. چالش بزرگی هم است.

**صدا وسیما و دوگانه دولت و حاکمیت

آشنا همچنین گفت: مایل هستم تناظری بین دو مفهوم حاکمیتی در صدا و سیما و در خبرگزاری برقرار کنم و ببینم آیا اینها با هم مشابه هستند یا نیستند. اکنون صدا و سیما به صورت مستقیم و علنی به دولت حمله می‌کند. به نظرم صدا و سیما در تخریب دولت، بسیار با قدرت و خوب از نظر حرفه‌ای عمل کرده است.

وی ادامه داد: وقتی وارد چالش با صدا و سیما می‌شوید، چه چیزی به شما می‌گوید؟ می‌گوید اولا رسانه حاکمیت هستم، یعنی رسانه دولت نیستم. دوم این که من صدای مردم هستم و حرف مردم را می‌زنم. سوم این که می‌گوید اگر خواستید، شما را هم دعوت می‌کنیم تا پاسخ دهید. چهارم می‌گوید سه برابر این به شما تریبون دادیم. می‌خواستید جواب دهید. نوع سخنی که بسته بندی شده برای این فضای خبری، ممکن است آن را دوست نداشته باشید، اما یک منطق توجیهی نسبتا مناسبی دارد. آیا با این ادبیات می‌توانیم با دولت، با قوه قضائیه، با نهادهای دیگر صحبت کنیم یا نمی‌توانیم؟

**دیدگاه رییس جمهوری درباره ایرنا

مشاور رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما به عنوان یک خبرگزاری متولد شدیم تا خدمات یا صدای دولت را به گوش ملت برسانیم؛ گفت: در این کار هم واقعا ایرنا تخصصی‌ترین نهاد خبری کشور است. من حداقل دو بار از شخص رییس جمهوری شنیده‌ام که وقتی ایرنا را نگاه می‌کنم، به واقع حرفه‌ای‌ترین و دقیق‌ترین خبرها درباره دولت از ایرنا منتشر می‌شود. این شهادتی است که من از بیانی که رییس جمهوری در مورد ایرنا کردند، می‌دهم. به هر حال من یک شاهد هستم و شهادت می‌دهد.

آشنا تاکید کرد: آینده خبرگزاری جمهوری اسلامی، وابسته به این است که چقدر می‌تواند صدای مردم را منعکس کند و مردم چقدر خودشان را می‌توانند در آن ببینند. اگر فهم خبری مردم افزایش پیدا کند، مسئولان مجبور هستند سطح خود را بالا آورند. این یک بحث استراتژیک مهم در حوزه خبر است. اگر آلودگی خبری و لودگی خبری، ذهن‌ها و افکار مردم را زیر بار خروارها فیک نیوز دفن کرده است، برای کوتاهی رسانه‌های خبری معتبر است.

**رابطه رسانه و روابط عمومی نهادهای دولتی

مشاور رییس جمهوری درباره تعریف نسبت ایرنا با روابط عمومی‌ها، تاکید کرد: ایرنا با روابط عمومی‌ها حتما باید خیلی فعالانه کار کند. اما روابط عمومی‌ها باید متوجه باشند که سخت‌ترین خبرنگاران برای خرید و فروش در ایرنا هستند. لازم نیست در بی‌اعتبار کردن خودتان برای معتبر شدن کسی که نتیجه‌اش را پیشاپیش می‌دانیم که بی‌اعتباری است، مشارکت کنید. اگر ما بتوانیم اعتبار ایرنا را حفظ کنیم، همه خودشان را با سطح ایرنا تطبیق می‌دهند و تنظیم می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا