خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهدید آمریکا به توقف همکاری در بندر حیفا اسرائیل

ناوگان ششم دریایی آمریکا اعلام کرد در صورتی که چین تا دو سال آینده نیز نظارت بر بندر حیفا اسرائیل را برعهده داشته باشد، احتمالا عملیات خود را در این بندر متوقف می‌کند.

به گزارش ایسنا،  روزنامه اورشلیم پست اسرائیل اعلام کرد: این موضع نیروی دریایی آمریکا کابینه امنیتی را وادار به بازنگری در همکاری با شرکت چینی مسئول اداره بندر کرده است.

بندر حیفا به شکل دوره‌ای میزبان رزمایش‌های مشترک میان اسرائیل و آمریکا است و کشتی‌های نظامی آمریکا از جمله ناو هواپیمابر جورج بوش به صورت منظم در این بندر توقف می‌کنند. سال 2015 وزارت حمل ونقل اسرائیل و مجموعه بین المللی بنادر شانگ‌های توافقی را برای اداره بندر حیفا امضا کردند. مدت این توافقنامه به 25 سال می‌رسد و شرکت چینی دو میلیارد دلار برای این پروژه که از طریق آن برای توسعه بندر تلاش می‌کند، اختصاص داده است.

در همین راستا کایل رینز، نماینده ناوگان ششم آمریکا که در دریای مدیترانه فعالیت می‌کند، گفت: شراکت دریایی با اسرائیل همچنان ثابت است. در زمان کنونی هیچ تغییراتی در عملیات ما در اسرائیل رخ نداده است من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که 2021 چه اتفاقی خواهد افتاد.

منابع آگاه اسرائیلی اعلام کردند، مسوولان نظامی آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود نگرانی‌شان نسبت به حضور چین در این بندر را اعلام کرده‌اند و همین مسئله باعث شده دولت اسرائیل به دنبال بازنگری در توافق با چین باشد.

به گفته این منابع تعدادی از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل نگران این توافق به ویژه در مسئله زیر ساخت‌ها هستند که گفته می‌شود اسرائیل در جریان امضای این توافقنامه به شکل مناسب به آن نپرداخته است.

یک افسر ارشد در ارتش اسرائیل گفت: بازنگری در توافق در حال انجام است اما هنوز مشخص نیست که اسرائیل راهی برای رفع نگرانی واشنگتن درباره این معامله دارد یا خیر.

آساف اوریون، کارشناس روابط چین و اسرائیل می‌گوید: اسرائیل اگر از توانایی‌های چین در پیشبرد اقتصاد اسرائیل بگذرد یا اینکه این کار را انجام بدهد و چشمش را به روی واقعیت ببندد، در هر دو صورت اشتباه کرده است ما باید چشمانمان را باز نگه داریم و خطرات و تاثیر احتمالی آن بر روابط آمریکا و اسرائیل را درک کنیم.

مسولان امنیتی و نظامی سابق در اسرائیل و آمریکا پیشتر نیز این پرونده را مطرح و تاکید کرده بودند که اداره این بندر توسط چین احتمالا عملیات ناوگان دریایی آمریکا در آن منطقه را در معرض خطر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا