خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: طالقانی، بازرگان و مطهری طلایه‌دار وحدت حوزه و دانشگاه بودند

علی مطهری -نایب رییس مجلس شورای اسلامی- شرط نقش آفرینی توامان حوزه و دانشگاه را ارتباط صمیمی بین این دو نهاد و همچنین نداشتن رویکرد سیاسی و امنیتی عنوان کرد و گفت که مطهری، طالقانی و بازرگان طلایه‌داران وحدت حوزه و دانشگاه بودند.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت الله مفتح که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد؛ گفت: شاید بتوان شهید مطهری، شهید طالقانی و مهندس بازرگان را طلایه‌داران وحدت حوزه و دانشگاه دانست و البته در دوره‌های بعد شهید مفتح، شهید باهنر، شهید بهشتی و دکتر شریعتی چنین نقشی داشته‌اند. اگرچه دکتر شریعتی در این زمینه هم نقش مثبت داشته یعنی گاهی روحانیت و دانشگاه را پیوند داده و گاهی هم نقش منفی داشته و ایجاد فراق کرده است.

وی با اشاره به علاقه شهید مطهری به شهید مفتح اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اساتید پیش شهید مطهری آمده‌اند و از ایشان خواستند ریاست دانشکده الهیات را به عهده بگیرد و ایشان هم شهید مفتح را به این منظور معرفی کردند. علاوه بر این شهید مطهری، شهید مفتح را برای اداره  مسجد قبا معرفی کرد و البته هر دو در دانشکده الهیات در گروه فلسفه بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فلسفی نیست یادآور شد: وحدت هدف در اینجا ملاک است البته شأن دانشگاه بیشتر شأن علوم تجربی است و شأن حوزه بیان دین، اخلاق و ایدئولوژی است. در واقع دانشگاه در جهت رفاه مادی ابزارساز است و حوزه پاسدار ایدئولوژی و راه و رسم زندگی است، اما دشواری این مئسولیت در همه دوره‌ها یکسان نیست.

مطهری با بیان اینکه دانشکده الهیات هم شأن دانشگاه و هم شأن حوزه را دارد افزود: دانشکده الهیات می تواند حلقه وصل خوبی بین حوزه و دانشگاه باشد و از این جهت رسالت مهمی به دوش دارد. اگر دانشجو و طلبه متحد نباشند هیچ تحول اجتماعی رخ نمی دهد؛ مثل 15 خرداد که قشر دانشگاهی وارد میدان نشد و آن قیام به راحتی سرکوب شد. اما در سال 57 قیام به سرعت پیروز شد و یک علت آن ورود قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی بود.

نایب رییس مجلس در ادامه گفت: اولین شرط نقش آفرینی توامان حوزه و دانشگاه ارتباط صمیمی فیمابین، از خود گذشتگی و نداشتن رویکرد سیاسی و امنیتی است. در واقع هیچ کدام نباید از موضع برتر برخورد کنند و این ارتباط هم باید مستمر باشد.

وی با بیان اینکه هر علمی که نیازی از جامعه را برطرف کند علم اسلامی است تاکید کرد: آنچه به عنوان علم اسلامی مصطلح است فقه و کلام است، اما نمی‌توان گفت پزشکی و مهندسی علوم اسلامی نیست. همانطور که پیشرفت اروپا در اثر برخورد با تمدن اسلامی حاصل شد ما هم نباید برای پیشرفت اسلامی از علومی مثل رواشناسی و جامعه‌شناسی غفلت کنیم.

مطهری همچنین با گرامیداشت شهادت شهید مفتح اظهار کرد: گروه فرقان کینه شدیدی از شهید مطهری داشت. آنها مدت کوتاهی در مسجد قبا لانه کرده بودند و بعد از اینکه شهید مطهری این موضوع را به شهید مفتح گفت شهید مفتح آنها را از آنجا بیرون کرد و از آنجا آنها کینه شهید مفتح را به دل گرفتند و در واقع شهید مفتح قربانی دشمنی گروه فرقان با شهید مطهری شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا