خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آشنا: مطالعات مربوط به اسرائیل شناسی در ایران بسیار ضعیف است

حسام‌الدین آشنا در پاسخ به سوالی درباره نقش اسراییل در منطقه و اینکه چرا در مباحث سمینار “صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت” به مساله اسراییل پرداخته نشد گفت: مطالعات مربوط به اسراییل شناسی در ایران بسیار ضعیف است و معتقدم به نسبت احساس تهدیدی که از این رژیم ما داریم، متاسفانه مطالعات خوبی انجام نشده است.  نکته دیگر این است که ما درباره اموری که قبول نداریم، کم حرف می زنیم و فکر می کنیم طرف مقابل هم درباره ما کم حرف می زند. مثل اینکه ما به مساله شراب خواری نپرداختیم، چون حرام است اساسا، اما بعد مواجه می شویم با کشته شدگان مشروبات تقلبی. از این رو درباره موضوع اسراییل هم همین طور است. شاید باید یک بخش کامل این همایش به مساله اسراییل پرداخته شود آن هم از دیدگاه های مطالعاتی و تحقیقاتی.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری طی سخنانی در همایش صلح و ثبات در غرب آسیا با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گفت: نشست امنیتی تهران فرصتی برای باز اندیشی در خانه ی پدری و تامل در این سوال است که آیا فزرندان و و راثان این خانه در حال بازسازی و نوسازی آن هستند یا بر رقابت بر سر میراث ، در حال تخریب وویران سازی خانه خود هستند. ما در اینجا از یک زیستگاه تمدنی سخن می گوییم؛ از غرب آسیا، از شکست ها و پیروزی ها، خطاها و تدبیرها ، سوالات بزرگ و پاسخ‌های سخت از آنچه بوده ، آنچه هستیم و آنچه می توانیم باشیم .

وی افزود: بگذارید از موفقیت ها و پیروزی ها ، از نیمه پر لیوان آغاز کنیم. همانطور که می دانید برجام امروز بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پاینبدی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند اما هر اتفاقی که بیفتد برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته ای را از پیشانی ایران بردارد.

آشنا ادامه داد: امروز به رغم خروج امریکا از برجام کسی از امریکا حمایت نمی کند و کسی نگران فعالیت‌های هسته ای ایران نیست و چه برجامی و طرفدار برجام باشیم وچه مخالف و منتقد آن می توانیم شاهد باشیم که اکنون برجام سرمایه ارزشمند برای صلح و آرامش در منطقه است. صلح سازی ایران به برجام محدود نیست .

رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: ما با کمک روسیه و حمایت از ارتش سوریه مانع فروپاشی وتجزیه سوریه شدیم که می توانست سرآغازی برای مداخله و تهاجات دیگر باشد پاسخ مثبت ما به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن کشور در برابر توطئه های خارجی مبتنی بر یکی اصول اساسی سیاست منطقه ای ایران است.

وی اظهار کرد: ایرن براندازی نظام ها سیاسی مستقر در منطقه به روش شورشهای مسلحانه، مداخله خارجی وشیوه های غیر دموکراتیک و بیرون از صندوقهای رای را  برنمی تابد؛ نه تنها در سوریه، بلکه نسبت به همه کشورهای منطقه هم همین اصل را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: اصل دوم سیاست منطقه ای ما مخالف با سرکوب داخلی و مواجه خشونت بار با اعتراضات مردمی است که می خواهند سهمی عادلانه در تعیین سرنوشتشان داشته باشند فارغ از اینکه چه کسانی اعتراض  و چه کسانی سرکوب میکنند سرکوب گران مورد انتقاد ما هستند چنان که سرکوب معترضان بحرینی و یمنی مورد تایید ما نبوده و اگر چنین رفتارهایی در سوریه، عربستان وعراق هم صورت بگیرد نباید مورد تایید ما باشد.

رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: شکست نظامی خلافت خون وجنون پیروزی دیگری ما است. بدون جان فشانی کهنه سرداران و جوانمردان این پیروزی به دست نمی آمد این فقط ما نیستم که مدیون رشادت‌ها و شهادت‌های این دلاوران هستیم تمام منطقه مدیون همت والای این اسوه های شرف و غیرت وشجاعت است.

وی افزود: مدافعان حرم نه تنها از حرم زینب کبری که از حریم امت اسلام دفاع کردند  آنها نه برای دفاع از یک نظام سیاسی، بلکه برای دفاع از حرمت زنان  و دختران به اسارت رفته، آشیانه های ویران شده و کودکان آواره جنگیدند. آنها اجازه ندادند مسجد  دمشق به مسجد موصل دیگری تبدیل شود.

وی تصریح کرد: به همین ترتیب می توانیم  از موفقیت ها در افغانستان و عراق بگویم و یا از توسعه همسایگی از حاشیه دریای خزر تا کرانه های خلیج فارس جایی که جمهوری اسلامی در تشویق به گفت وگو  برای حل اختلافات نقش سازنده ای داشت.

آشنا با بیان اینکه  اما داستان این خانه پدری یک نیمه تاریک هم دارد، اظهار کرد: اگر به منطقه و اطراف‌مان نگاه کنیم باتلاق جنگ فقر و آوراگی‌ ها و خرابی‌های بیشماری را خواهیم دید، اگر به سرشت سرایت پذیر جنگ‌های منطقه توجه کنیم در خواهیم یافت که هیچ جزیره ثباتی ایمن از تهاجم امواج کینه و نفرت وجود ندارد.

ویادامه داد:اگر بر فراز گسل‌هایی که در پیامد مداخلات برون منطقه ای و جنگ های فرقه ای، قومی وملی ایجاد شده، پل‌های آشتی و دوستی را بنا نکنیم دیر یا زود ترک‌های آن از میان خانه ها و محله‌های ما عبور خواهد کرد. آنجا که به گزارش سازمان ملل بیش از 500 هزار نفر در سوریه کشته و نیمی از ملت آواره شده اند و در یمن بیماری و گرسنگی جان انسان ها را می گیرد و در عراق رسوبات سال‌های تاریک به شکل شکاف سنی و شیعه حتی در غیاب داعش بر قلب‌ها و ذهن ها بر جای مانده ، از هیچ فتح الفتوحی نمی توان سخن گفت.

رئیس مرکز برسی استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه گفت: در این نیمه تاریک چطور می توان رژیم صهیونیستی را ندید که سرخوش تر از همیشه ، بر بام اختلاف‌ها و رقابت‌های درون تمدن اسلامی، جشن گرفته بود. رژیم ا شغالگر قدس که در استمرار جنگهای منطقه ، خود را تنها برنده نهایی منازعات می‌دانست اکنون نمی تواند سوز و گذار شیطانی و جنگ افروزان خودرا پنهان کند. و آشکارتر از هر زمان دیگر در راس تجزیه طلبان تمامیت ارضی سوریه و عراق ایستاد ه است.

آشنا افزود: سوال این است که چگونه می توانیم این معادله شوم را وارونه کنیم؟ چگونه می  توان بر دشمن شناسی انحرافی و تکفیری که می گوید “ایران دشمن نزدیک” است و “اسرائیل دشمن دور” غلبه کرد؟

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا گفته اید که اگر آمریکا نبود ظرف یک هفته در عربستان سعودی به فارسی سخن می گفتند. دروغ می گویید! برادران عرب ما را تحقیر نکنید آنها را از برادران مسلمان ایرانی خود نترسانید! ما ملتهای منطقه زبان تفاهم با یکدیگر را به خوبی بلدیم، البته اگر آمریکا مداخله نمی کرد ملتهای ما به هم نزدیکتر بودند و دولت هایمان  همکاری بیشتری با هم داشتند این توطئه گران چنان ما را به خلسه کشاندند که از یاد بردیم، منطقه ما در هم تنید ه تر از آنها است که بتوان منطقه را دور زد یا از فراز منطقه راهی میانبر برای تعامل سازنده با جهان یافت.

آشنا همچنین اظهارکرد: باید صلح سازی را از خویشتن و خوشیتن سازی را از خویشتن داری آغاز کنیم پیش از آنکه منطقه را بسازیم باید منطقی بسازیم از جنس یک هویت ودغدغه که درون هرکدام از خویشتن‌های فردی وجمعی ما لانه کرده باشند.

آشنا ادامه داد: ما گام برداشتن در این مسیر را آغاز کرده‌ایم. ما ملتی هستیم که در انتخابات خود به آزادی و امنیت رای داده‌ایم و در امتداد همین مطالبه داخلی می‌توانیم همسو با جامعه جهانی در کنار مردم جنگ زده منطقه بایستیم و آنچنان که شایسته نمایندگی یک ملت متمدن است از فرآیند اعتدال گرایی منطقه‌ای تا رسیدن به صلح دفاع کنیم.

وی افزود: اعتدال گرایی و صلح طلبی منطقه‌ای ما برخاسته از یک فرآیند عمیقا مردم سالارانه در داخل است و به آن وابسته خواهد ماند. ملت ما در انتخابات خود به برنامه‌ای رای داد که گسترش و تقویت بیشتر نهادهای مدنی مردمی به عنوان بازوی توسعه سیاسی و جلب مشارکت مردم در اداره کشور، احترام به حقوق و آزادی‌های قانونی در سایه اجرای منشور حقوق شهروندی و تقویت کیفی احزاب سیاسی را سرلوحه خود قرار داده است. بر بنیاد همین مشی داخلی است که در منطقه نیز از پیوند میان صلح و صندوق انتخابات سخن می‌گوییم.

آشنا در ادامه اظهار کرد: بیایید به جای رقابت‌های فرساینده بر سر قدرت اول منطقه شدن و حذف دیگران به خود منطقه فکر کنیم. به بقای این جغرافیا و به احیای این منطقه که روزگاری مهد تمدن‌های بزرگ بوده فکر کنیم. فراخوان منطقه قوی‌تر در حقیقت چیزی جز این فراخوان قرآنی نیست که می‌فرماید: فاستبق الخیرات، در امر خیر مسابقه دهید و چه چیزی بالاتر از صلح و ثبات و امنیت و پیشرفت. بیایید به جای مسابقه بر سر تخریب، عرصه بازسازی سوریه، عراق و یمن را به میدان مسابقه منطقه‌ای تبدیل کنیم و هر یک از بازیگران منطقه سهم خود را برای التیام زخم جنگ‌های خانگی به نمایش بگذارد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: تشبیه منطقه به «کیک» و اینکه چه کسی سهم بیشتری از این کیک باید به خود اختصاص دهد تشبیه گمراه کننده‌ای است. در حقیقت کیکی در کار نیست. چگونه می‌توان آنجا که از آسمان بر سر کودکان یمن بمب می‌بارد و آنها بر روی زمین بر اثر گرسنگی و بیماری می‌میرند سخن از سهمیه بندی و رقابت بر سر کیک منطقه‌ای گفت؟ منظره شهرهای ویران سوریه چگونه می‌تواند به کمک واژه کیک توصیف شود.

آشنا در ادامه اظهار کرد: در میان این معرکه فاجعه بار سهل‌ترین راه تامین امنیت منطقه، خویشتنداری توام با تلاش برای قانومند کردن رقابت‌ها، کاهش هزینه برای امنیت و افزایش هزینه برای حل خشونت آمیز اختلافات است. توسعه مردم سالاری شیوه ارزانتری را برای میل به امنیت عرضه می‌کند. بخش بسیار اندکی از بودجه‌ای که صرف امور نظامی می‌شود می‌تواند رفاه کشورهای منطقه ما را دگرگون کند و مانع سقوط حکومت‌های ملت پایه به آستانه ورشکستگی شود که به نوبه خود زمینه ساز موج تازه‌ای از افراطی گری و تروریسم خواهد شد.

وی تصریح کرد: من امیدوارم همانطور که مردم سالاری و اعتدال ایرانی برخاسته از ما راهنمای ما در رسیدن به خودشناسی، خویشتنداری و صلح خواهی است، همسایگان ما هم در توسعه سیاسی و اقتصادی خود به موفقیت برسند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان اظهار کرد:‌ کنفرانس امنیتی تهران، فرصتی ارزشمند است که بتواند محفلی برای پرسیدن سوال‌های بزرگ باشد و جستجویی برای پاسخ‌های سخت. باید مجمعی باشد برای ارزیابی سرچشمه موفقیت‌ها و شناخت ریشه شکست‌ها؛ باید مجالی باشد برای دیدن هر دو نیمه روشن و تاریک. اینکه هر کشور چگونه می‌تواند با بالا رفتن از گرده دیگران به قله موفقیت‌های زودگذر برسد، سخت نیست. خلاقانه‌تر این است که چگونه می‌توانیم با همراهی کشورهای یک منطقه به توسعه، قدرت و پیشرفت دسته جمعی و پایدار برسیم.

آشنا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش اسراییل در منطقه و اینکه چرا در مباحث این سمینار به مساله اسراییل پرداخته نشد گفت: مطالعات مربوط به اسراییل شناسی در ایران بسیار ضعیف است و معتقدم به نسبت احساس تهدیدی که از این رژیم ما داریم، متاسفانه مطالعات خوبی انجام نشده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما درباره اموری که قبول نداریم، کم حرف می زنیم و فکر می کنیم طرف مقابل هم درباره ما کم حرف می زند. مثل اینکه ما به مساله شراب خواری نپرداختیم، چون حرام است اساسا، اما بعد مواجه می شویم با کشته شدگان مشروبات تقلبی. از این رو درباره موضوع اسراییل هم همین طور است. شاید باید یک بخش کامل این همایش به مساله اسراییل پرداخته شود آن هم از دیدگاه های مطالعاتی و تحقیقاتی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا