خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله محقق داماد: بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست

اقتصادنیوز نوشت: رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در خصوص اهمیت توجه به این‌که فلسفه و الهیات سرآمد دانش‌ها است، اظهار کرد: ما در ایران بدبخت‌شده جهل دینی هستیم و واقعاً بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست. اگر جهل سبقه دینی داشته باشد، بلایی به سر می‌آید که الان در ایران شاهد هستیم. حتی اگر کسی می‌خواهد بی‌دین نیز شود، باید الهیات بداند.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه حاکمیت موفق بر مبنای علم است، گفت: الان مشاهده می‌کنیم که گرانی دلار به عرش برین رسیده و دو سوم ثروت ما معلمان پوچ شده است. این به این علت است که مدیریت علمی وجود ندارد و مشکل کار این است.

دکتر سید مصطفی محقق داماد در نشست علمی با موضوع «سرآمدی علمی و چالش‌های احراز آن در نظامات سنجش و ارزیابی علم» که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با مطرح کردن یک سوال گفت: در این سخنرانی سرآمدی دانشمندان و دانشگاه‌ها مطرح شد؛ ولی چه نوع دانشی از بین دانش‌های متفاوت سرآمد است؟

وی با بیان اینکه در فلسفه یکی از بحث‌های مهم، موضوع تقسیم‌بندی علوم است، گفت: فرانسیس بیکن نوعی تقسیم‌بندی کرده ولی در علم اصول ما نیز این مورد بحث شده است. باید پاسخ داد که چه دانشی از همه دانش‌ها سرآمدتر و بالاتر است؟ حکمای ما حکمت و فلسفه را سرآمد دانش می‌دانستند.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اظهار کرد: در تاریخ بشر با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر عملاً به آرامش نرسیده و گرفتار جنگ بیشتر، خون‌ریزی بیشتر شده و حمام خون با دانش ایجاد کرده است. این نشان می‌دهد که در این بین مشکلی وجود دارد. بنابراین باید توجه کنیم که معیاری نیز برای سنجش دانش سرآمد در نظر بگیریم.

وی پیشنهاد داد: ما باید دانش سرآمد را دانشی معرفی کنیم که بشر را به صلح بیشتر، آرامش، انسانیت، احترام به حقوق دیگری و زندگی بهتر برساند.

محقق داماد در خصوص کلام امام علی (ع) که علم سلطان است، گفت: مفهوم این کلام این است که اگر کسی علم را بیاید، می‌تواند حکومت کند و اگر نیابد، بر او حکومت می‌کنند. فرانسیس بیکن تعبیر دیگری داشته و گفته که علم قدرت است.

وی ادامه داد: از نظر من مولا علی با کلام علم سلطان است، گفته هر کسی که می‌خواهد حاکمیت کند، باید مدیریت علمی بلد باشد. حاکمیت موفق بر مبنای علمی است. یعنی «بایستی» از این حرف برداشت می‌شود، این حرف توصیفی و descriptive نیست. یعنی این طور باید باشد و علم باید سلطان جامعه باشد

این عضو فرهنگستان علوم با اشاره به وضعیت فعلی جامعه گفت: الان مشاهده می‌کنیم که گرانی دلار به عرش برین رسیده و دو سوم ثروت ما معلمان پوچ شده است. این به این علت است که مدیریت علمی وجود ندارد و مشکل کار این است.

وی در خصوص اهمیت توجه به این‌که فلسفه و الهیات سرآمد دانش‌ها است، اظهار کرد: ما در ایران بدبخت‌شده جهل دینی هستیم و واقعاً بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست. اگر جهل سبقه دینی داشته باشد، بلایی به سر می‌آید که الان در ایران شاهد هستیم. حتی اگر کسی می‌خواهد بی‌دین نیز شود، باید الهیات بداند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا