خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای دوپینگ اسکی‌باز ایران در المپیک زمستانی

فارس نوشت: «روز چهارشنبه هفته گذشته بود که آژانس بین‌المللی تست از مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در خارج از مسابقه المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خبر داد و اهالی این رشته را در شوک بزرگی فرو برد.

  • منفی شدن تست دوپینگ در آزمایش اولیه

بعد از این اتفاق وی درخواست آزمایش نمونه B را داد که این نمونه هم مثبت شد تا ساوه شمشکی بازی‌های المپیک را از دست بدهد اما نکته اینجاست که فدراسیون پزشکی ورزشی ۱۴ دی ماه از همه اسکی‌بازان و همین‌طور حسین ساوه‌شمشکی تست دوپینگ گرفت و با ارسال آن به آزمایشگاه کلن درخواست کرد به خاطر بازی‌های المپیک جواب نمونه‌ها به سرعت اعلام شود که نمونه تمامی اسکی بازان منفی شد.

غلام‌رضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی – ورزشی با اعلام این خبر، گفت: ما ۱۴ دی ماه نمونه‌ها را گرفتیم یعنی تا آن لحظه که نتیجه تست مشخص شد، ورزشکار پاک بوده است. کارهایی که باید انجام می‌دادیم، انجام شد و حالا در مسیر بعد از این پروسه اتفاقی افتاده که مسئولیت آن برعهده ورزشکار است.

وی در پاسخ به این سوال که ماده استروئید آنابولیک چگونه وارد بدن می‌شود، گفت: قرص، آمپول، مواد غذایی آلوده یا مکمل آلوده منتقل شود. ما تاکند»یی که بتوانیم آموزش می‌دهیم و بعد تست می‌گیریم. کارمان را هم در خصوص اسکی انجام داده‌ایم. در خصوص این اتفاق مسئولیت اصلی متوجه ورزشکار است حالا اگر این ورزشکار مدارکی دارد که ممکن است کسی در تست دوپینگش دخیل بوده باشد می‌تواند مدارک لازم را ارائه دهد.

  • مسئولیتی که اسکی‌باز ایران برعهده گرفت

بعد از صحبت‌های مطرح شده در خصوص دوپینگ، حسین ساوه‌شمشکی در ویدئویی که در پیج شخصی خود منتشر کرده بود، درباره اتفاقات اخیر و مثبت شدن تست دوپینگش، عنوان کرد: ۱۴ دی ماه در حالی که ۸۰ – ۹۰ درصد مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشته بودیم، تست دوپینگ دادیم که منفی بود. بعد از آن هم دلیل و انگیزه‌ای وجود نداشت که دست به چنین کاری بزنم.

این اسکی‌باز با بیان اینکه عامدانه دوپینگ نکرده، تصریح کرد: از آنجایی که هر ورزشکاری در مورد موادی که به صورت غذا، مکمل یا هر شکلی دیگری وارد بدنش می‌شود، مسئولیت دارد، من هم این مسئولیت را قبول دارم و بابت این سهل‌انگاری از تمام مردم ایران عذرخواهی می‌کنم، چرا که باعث ناراحتی و رنجش‌ آنها شدم.

به شدت پیگیر این موضوع هستم چون حتما باید مطلع شوم، به همین دلیل از تمام کسانی که می‌توانستم کمک گرفتم تا در چارچوب اختیاراتی که برای بررسی این موضوع داریم، استفاده کنم و بدانم از کجا و چگونه ماده نیروزا وارد بدن من شده است.

  • چه کسی مقصر دوپینگ است؟

فدراسیون‌های مربوطه و فدراسیون پزشکی ورزشی معمولاً قبل از اعزام‌ها و رویدادهای مهم از ورزشکاران تست می‌گیرند اما به گفته رئیس فدراسیون پزشکی – ورزشی و با اعلام آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، مسئولیت دوپینگ با ورزشکار است.

با توجه به اینکه در خصوص اسکی نمونه‌گیری‌ها طبق برنامه انجام شده بنابراین فدراسیون اسکی و پزشکی ورزشی مسئولیتی در این خصوص ندارند و مقصر نیستند، بنابراین با توجه به اینکه نمونه‌ها ۱۴ دی ماه اخذ شده، این احتمال وجود دارد که حسین ساوه‌شمشکی از این تاریخ به بعد به دوپینگ آلوده شده باشد. شایعاتی مطرح شده مبنی براینکه دست‌های پشت پرده در مثبت شدن نمونه دخیل بوده‌اند، در این صورت اسکی‌باز کشورمان با ارائه اسناد و مدارک می‌تواند خود را تبرئه کند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا