خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در برخی ادارات حقوق قانونی مردم به آن‌ها فروخته می‌شود

جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری عدم آشنایی مردم با حقوق شهروندی خودشان را یکی از مشکلات در زمینه حقوق شهروندی دانست و گفت: بسیاری از مردم زمانی که حق خود را دریافت می‌کنند منت کشی و قدردانی می‌کنند، در برخی از ادارات نیز حقوق قانونی مردم به آن‌ها فروخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، انصاری در شورای اداری استان آذربایجان شرقی با رویکرد حقوق شهروندی، با اشاره به سالروز صدور منشور حقوق شهروندی، اظهار کرد: آنچه که به عنوان منشور حقوق شهروندی از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده، هر بند آن بر مبنای قوانین موضوعی کشور است و در یک مجموعه واحد با هدف مشخص گرد هم آمده است.

وی ادامه داد: در تدوین این منشور دقت بر اصل قانونمداری بوده و هیچ سخنی خارج از مبنای قانون گفته نشده است،  تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی یکی از اقدامات دولت در این زمینه است که لایحه آن به مجلس تقدیم شده و همچنین لایحه شفاف سازی در نظام اداری و مبارزه با فساد اداری در آینده‌ی نزدیک تحویل مجلس شورای اسلامی می‌شود.

انصاری تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی  با کار مدیران در دستگاه‌های اجرایی ارتباط بیشتری دارد، ما زمانی که از حکمرانی خوب سخن می‌گوییم، تعاریف و تعابیر مختلفی برای آن بیان می‌شود، در تعبیر ساده حکمرانی خوب یعنی اداره‌ی امور با سه ضلع حاکمیت، دولت، مردم و بخش خصوصی یعنی تشکل‌های سازمان یافته اقتصادی و نهادهای مدنی و برآمده از جامعه مدنی است.

وی افزود: حکمرانی خوب زمانی محقق می‌شود که توازن بین اختیارات و عملکرد این سه رکن ایجاد شود و این گونه نباشد که دولت با اختیارات حجیم داشته و نهادهای مدنی فاقد اختیارات باشند بلکه هر دو آن‌ها باید جایگاه و تاثیرگذاری مختص خود را در امور  اداری کشور داشته باشند.

انصاری افزود: مهم‌ترین وظیفه‌ی دولت، استقرار حاکمیت ملی و تامین امنیت است تا جامعه و مردم بتوانند با امنیت زندگی‌مطلوبی داشته باشند، در همین راستا نیز نهادهایی مانند نیروهای مسلح، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه مسئولیت برقراری امنیت را برعهده دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که تامین و ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه را برای انجام فعالیت‌های مردم و بخش خصوصی فراهم می‌کند، افزود: مردم با بهره‌مندی از زیرساخت‌ها، می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی را انجام داده و ثروت تولید کنند.

وی ایجاد ارتباط تنگاتنگ با حقوق مردم و شهروندی را از وظایف دولت و حاکمیت عنوان کرد و گفت: در تمامی حوزه‌ها دولت با حقوق شهروندان ارتباط مستقیم دارد، در جایی که امنیت برقرار نشود یا این‌که به بهانه تامین امنیت، آزادی‌های مشروع مردم را نادیده گرفته شود، حقوق مردم مخدوش می‌شود.

وی با بیان این‌که مجموعه وظایف دولت توسط کارکنان انجام می‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی وظایف متعددی برعهده دارند، همه باید بر اساس حقوق شهروندی عمل کنند تا حقی از حق شهروندان را از بین نرود.

انصاری با بیان این‌که برخی از کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت آشنایی کاملی با حقوق شهروندی نداشته و وظایف خود را در رابطه با حقوق شهروندی درک نکردند، گفت: آموزش کارکنان با حقوق شهروندی باید جزوی از اقدامات مهم مدیران باشد.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها در راستای آشنایی مردم با حقوق شهروندی تلاش کنند، بیان کرد: مردم باید مطالبه گری کرده و مدیران ملزم به برآورده کردن خواسته‌ها و پاسخگویی به مردم هستند و معتقدم این گام بسیار کوچکی در ارتقای حقوق شهروندی در کشور است.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ یک  از استان‌ها نهادهایی به عنوان نمایندگان مردم جهت سوال و جواب از مدیران دستگاها تشکیل نیافته و این‌ اقدام مورد غفلت واقع شده است که امیدوارم چنین نهادی در آذربایجان شرقی تشکیل یافته و مابقی استان‌ها نیز با الگوگیری از این استان استفاده کنند.

وی با اشاره به تقویت اختیار استان‌ها و تفویض امور به ادارات و تمرکز دایی، گفت: استان‌های ما مشکل کمبود اختیار ندارند بلکه مشکل اصلی جسارت اعمال اختیار است، هیچ اختیاری نیست که استان‌ها برای پیشبرد امور مردم در دست نداشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا