خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد توسلی: تهران حداکثر با 20 هزار نفر اداره می‌شود

اولین شهردار تهران بعد از انقلاب با بیان اینکه امروز شهر تهران می‌تواند حداقل با 10 تا حداکثر 20 هزار نفر به صورت کارآمد اداره ‌شود، گفت: بنابراین این ارقامی که امروز از تعداد پرسنل شهرداری تهران گفته می‌شود، با جمعیت تهران تناسب ندارد. من با برخی از سازمان‌ها که ارتباط کاری دارم می‌بینم که حجم بسیاری از پرسنل  عملا کاری برای انجام دادن ندارند، سر ماه هم حقوقشان را می‌گیرند.

محمد توسلی، شهردار اسبق تهران و دبیرکل نهضت آزادی ایران، در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: در دورانی که شهرداری عملا بودجه‌ی عمرانی ندارد که بخواهد پروژ‌ه‌ای را تعریف کند تا بر آن نظارت کند، پرسنل‌اش بیکار هستند و اصلا کاری متناسب با این ظرفیت ندارند.

او افزود: در دو سال اول انقلاب که جمعیت تهران حدود چهار و نیم میلیون نفر بود، کل کارکنان شهرداری 5 هزار نفر بودند. البته کارگران شهرداری که جزو پرسنل شهرداری بودند، امروز در خدمت شرکت‌های وابسته بخش خصوصی هستند. در آن زمان شهر تهران با مشارکت 5 هزار نفر اداره می‌شد. امروز که جمعیت شهر تهران حدود 8 میلیون نفر است و دوبرابر شده است آماری که از مجموعه‌ی پرسنل داده می‌شود  حدود 80 هزار نفر است! بنابراین این تعداد پرسنل با شهر تهران تناسبی ندارد.

توسلی گفت: مثلا اگر جمعیت دوبرابر شده است باید حداکثر تعداد پرسنل دوبرابر شود؛ با توجه به چارت سازمانی که شهرداری دارد، اگر بخواهد تمام پست‌هایش را پرکند، به چند نفر نیاز دارد؟ تصور نمی‌کنم خود چارت سازمانی هم این تعداد را نیاز داشته باشد.

او اضافه کرد: در کشور ما بعد از انقلاب که نگاه چپ مارکسیستی و چپ مذهبی مطرح بود و آنها می‌خواستند همه‌ی کارها در اختیار دولت قرار گیرد، نتیجه‌اش این شد که حجم پرسنل دولت بسیار گسترده شده است. این وضعیت حتی قابل مقایسه با کشورهای در حال توسعه نیست. شما این حجم از پرسنل را در دولت هیچ کشوری نمی‌بینید، به این دلیل که  بسیاری از کسانی که در بخش خصوصی بیکار می‌شوند نیز به نوعی پرسنل بخش دولتی و یا عمومی می‌شوند.

شهردار اسبق تهران گفت: برای اینکه دولت بتواند برنامه‌ی توسعه را پیش ببرد ضرورت اصلاح ساختاری حس می‌شود. تا اصلاح ساختاری در مدیریت شهر تهران آغاز نشود و شهرداری تهران در جایگاه مدیریت اجرایی قرار نگیرد، این مشکل حل نمی‌شود. این بحثی است که در همان ابتدای انقلاب در اسفند 57 برای اصلاح ساختاری مدیریت شهر تهران برنامه‌ریزی  شد. باید مدیریت اقتدارگرایی که در دوران قبل از انقلاب وجود داشته است، اصلاح شود و کار اداره‌ی شهر تهران به خود مردم سپرده شود.

از چپ: مهندس محمد توسلی، مهندس بازرگان، دکتر سحابی

او ادامه داد: طبیعتا خدمات باید به بخش خصوصی واگذار شود. این چنین تحول ساختاری در شهر تهران اگر به وجود بیاید مردم خودشان شهر را ارزان اداره می‌کنند و مدیریت‌ها توانمند و چابک خواهند بود.

بنابراین راهکار واقع بینانه این است که برای اینکه مشکل تمرکز پرسنل در شهرداری را حل کنیم ساختار مدیریت شهر تهران را اصلاح کنیم. این نگاه راهبردی است. همه‌ی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هم چنین روندی را طی کرده‌اند و توانسته‌اند شهر خود را ارزان اداره کنند.

او در پایان گفت: یکی از راهبردهای ضروری دکتر حناچی و شورای شهر پنجم همین است؛ اگر بخواهند کار راهبردی و مفیدی انجام دهند باید نگاه خود را بر اصلاح ساختاری مدیریت شهری متمرکر کنند. در دوسال اول انقلاب کوشش شد زمینه های برنامه های راهبردی برای اصلاح ساختاری مدیریت شهری فراهم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا