خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ساماندهی آبشار پیران اعتبار می‌خواهد»

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای تکمیل بازسازی راه دسترسی به آبشار پیران و آماده سازی آن برای نوروز اعتباری در اختیار نداریم.

سایت افق کرمانشاه نوشت: مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مشکلاتی که آبشار پیران طی سالهای گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده، اظهارکرد: وقوع زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ تمام زیرساخت های گردشگری و مسیر دسترسی به این آبشار را از بین برد.

سید محمدامین حسینی افزود: تا پیش از وقوع این زلزله، آبشار پیران در ایران به آبشار سه طبقه‌ای مشهور بود، اما در هنگام زلزله به علت ریزش سنگهای بزرگ چشمه خروجی یکی از طبقات مدفون شد و عملا اکنون آبشاری دو طبقه است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه به علت کم توجهی به این جاذبه گردشگری تا چندسال بعد از وقوع زلزله کماکان راه دسترسی به آن بسته بود و گردشگرانی که می خواستند از آن دیدن کنند باید به سختی و با قبول خطرات احتمالی خودشان را به پای آبشار می‌رساندند و یا از طریق روستای ژالگه به بالا دست آبشار می رفتند و تنها از این منظره می توانستند آن را ببینند.

او تاکید کرد: در نهایت از چندسال پیش اعتباراتی برای بازسازی راه دسترسی و احیاء پارکینگ و دیگر زیرساخت های گردشگری آن اختصاص یافت و عملیات اجرایی شروع شد.

حسینی یادآور شد: از محل پارکینگ تا پای آبشار حدود یک کیلومتر مسیر است که با اعتباراتی که در چندسال گذشته گرفتیم توانستیم علاوه بر بازگشایی و پاکسازی راه دسترسی از صخره ها، سنگ های بزرگ و خاک انباشته شده، بخشی را هم سنگفرش کنیم.

او ادامه داد: برای اینکه آبشار پیران دوباره احیاء شود، اواخر سال گذشته حدود سه میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان اعتبار گرفتیم تا به صورت کامل مسیر دسترسی به آبشار را بازگشایی کرده و زیرساخت های گردشگری همچون آلاچیق، سکوها و سرویس های بهداشتی را بازسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه اضافه کرد: متاسفانه بارش های سیل آسای ابتدای امسال مجددا باعث ریزش کوه و مسدود شدن مسیر دسترسی و پارکینگ آبشار پیران شد، لذا بخش قابل توجهی از اعتباراتی که برای مجموعه گرفته بودیم، دوباره صرف بازگشایی مسیر دسترسی و ایمن سازی نسبی آن شد.

او افزود: در حال حاضر از مسیر یک کیلومتری تا آبشار حدود ۶۵۰ متر آن را سنگفرش جدید کرده ایم و حدود ۳۵۰ متر دیگر باقی مانده که برای تکمیل آن و ایمن سازی این مسیر هم به حدود سه تا چهار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

حسینی تاکید کرد: هرچند که در طول مسیر سنگفرش شده هم سکوی نشستن، سطل های زباله و باربیکیو احداث کرده ایم، اما هنوز زیرساخت های این مجموعه کامل نشده و اعتبار می خواهد.

او با بیان اینکه برای سال آینده هم اعتباراتی برای بازسازی پیران اختصاص یافته، عنوان کرد: کل مبلغی که برای سال آینده این جاذبه گردشگری در نظر گرفته شده حدود دو میلیارد تومان است که میزان تخصیص آن هم قطعا کمتر خواهد بود، بنابراین با این میزان اعتبار هم نمی‌توان اقدام مهمی را در این مجموعه انجام دهیم و عملا سال آینده گردشگران برای دسترسی آسان به این جاذبه بی نظیر باز هم محروم خواهند ماند.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان عنوان کرد: باتوجه به اینکه اعتبار کافی در اختیار نداریم، برای انجام تحولات در آبشار پیران در آستانه تعطیلات نوروز دستمان بسته است.

او یادآور شد: هرچند راه دسترسی به آبشار پیران برای گردشگران باز است و ۷۰۰ متر ابتدای مسیر هم بصورت مطلوب بازسازی و سنگفرش شده، اما به علت اینکه بخشی از مسیر هنوز ایمن سازی نشده، توصیه می کنیم گردشگران فعلا از مسیر پایین دست برای بازدید آبشار اقدام نکنند.

حسینی در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید براینکه ظرفیت های بالای گردشگری در آبشار پیران تا حدودی مغفول مانده، اظهار کرد: زیبای هایی خود آبشار پیران، نزدیکی آن به آثار تاریخی همچون زیج منیژه و تاق گرا، منطقه چشم نواز ریژاو و سراب ریژاو ، روستای دیدنی ژالگه و دره اژدها از جمله جاذبه های کم نظیر اطراف آبشار است که می توان با استفاده از آنها یک محور گردشگری منحصربفرد ایجاد کرد.

او افزود: اگر یک بخش خصوصی قدرتمند پای کار بیاید، می تواند با سرمایه گذاری در این محدوده آن را به یک قطب گردشگری در استان تبدیل کند.

به گفته این مسئول، آبشار پیران ظرفیت راه اندازی پروژه های گردشگری همچون زیب لاین، پل معلق، مسیر دره نوردی و… را دارد و حتی می توان با احداث مسیر ارتباطی با وسایل روز دنیا یا حتی یک پلکان از پائین دست به بالا دست آن را به ژالگه که منطقه ای بکر و جذاب است متصل کرد تا زیبایی‌های این جاذبه طبیعی بیشتر جلوه کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا