خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استیضاح، گامی به پیش

صادق صدقگو، كارشناس حوزه برنامه ريزي و توسعه، در یادداشتی برای انصاف نیوز درباره‌ی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نوشت:

استیضاح یکی از ساز و کارهای سیاسی مورد استفاده در سیاست داخلی کشور و به‌ طور مشخص در حوزه مناسبات قوای مقننه و مجریه است. استیضاح همان درخواست توضیح است اما این اصطلاح سیاسی به معنای پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور یا وزراست که بر مبنای اصل هشتاد و نهم از فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند.

طلب توضیح و تشریح مباحث در حوزه عملکرد هر یک از وزرا، صرفاً با هدف روشنگری و در فضایی غیر احساسی و به دور از حاشیه سازی و سیاسی کاری صورت می پذیرد تا ضمن رفع نواقص و یا سو تفاهمات احتمالی، زمینه هایی برای توانمندی و کارآمدی بیشتر فراهم شود.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تنها متولی رسمی در زمینه تضمین امنیت غذایی کشور با شعار محوری حمایت از زنجیره «از مزرعه تا سفره» حوزه عملکرد بسیار متنوع و وسیعی دارد. حوزه ای که علی رغم برنامه ریزی های کارشناسی و سیاستگذاری های دقیق، گستردگی و پراکندگی جامعه هدف و بهره برداران از یک سو و وسعت و تنوع خدمات از سوی دیگر، مشکلات و معضلاتی را در حوزه اجرا و نظارت پدید می آورد. مشکلاتی که بخش قابل توجهی از آن نیز به دلیل برخی کاستی در حوزه منابع (مالی و نیروی انسانی) است و بخشی دیگر نیز نه تنها از حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی که حتی از حوزه اختیارات دولت خارج است.

دستاوردهای وزارت جهادکشاورزی طی 5 سال اخیر، کم نبوده و نیست. این سخن، ادعای نگارنده یا مدیران و رسانه های وابسته به این وزارت نیست بلکه با بررسی مباحث مطرح شده در سایر رسانه ها و یا تحلیل برایند اخبار منتشر شده در نشریات، روزنامه ها و خبرگزاری های دولتی و غیر دولتی طی سالهای اخیر، می توان این مهم را دریافت.

از افزایش 3 برابری درآمد کشاورزان خصوصاً گندمکاران طی دوران وزارت مهندس حجتی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی خصوصاً فراورده های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی طی سالهای گذشته و خصوصاً سالجاری و یا کاهش واردات محصولات اساسی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک تا تثبیت اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در بخش کشاورزی (علی رغم مخاطرت جوی خصوصاً بحران خشکسالی و سرمازدگی) و بهبود بیش از 4میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی و رشد 2برابری کشت گلخانه ای و 2برابری سامانه های نوین آبیاری و 3برابری سطح زیرکشت دانه های روغنی و 2.5برابری تولید میگوی کشور و… صرفاً بخشی از عملکرد وزارت جهاد طی دو سال اخیر است که در حافظه تاریخی رسانه های دوست و موافق تا منتقد و مخالف این کشور باقی مانده است.

دعوت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی جهت ارائه پاره ای از توضیحات در قالب استیضاح را می توان، از منظری یک گام به جلو و تصمیمی در راستای تقویت وزارت جهاد کشاورزی دانست.

اطلاع رسانی و تشریح اقدامات، دفاع از خدمات و فعالیتهای وزارتی که بر خلاف برخی دستگاههای دیگر، تک بعدی و تک محصولی نیست، نیاز به مستندات، آمار و اطلاعات و نمودار ندارد. چرا که این تلاشها با توجه به وسعت کاری و تنوع آن در قالب یک پارگراف، یک صفحه، یک یادداشت و یک سخنرانی قابل تشریح نیست، باید به جای شنیدن؛ دید، تامل کرد و اندیشید.

بیایید حافظه خود را به آرشیو رسانه های کشور پیوند بزنیم و آمار و حتی اخبار 5 سال گذشته با امروز را مقایسه کنیم. بضاعت، مشکلات، کاستی ها و بحرانها در یک کفه ترازو و دستاوردها، خدمات و افتخارات را در سویی دیگر بگذاریم. فراموش نکنیم که حجتی در دورانی تصدی گری این وزارتخانه را پذیرفت که کشور ما وارد کننده ساده ترین و در عین حال اساسی ترین محصولات کشاورزی بود . او توانست با دستانی بسته و تنها با تکیه بر مدیریت جهادی و فعالیت های شبانه روی همکارانش در دریای مواجی شنا کند که شاید غرق شدن در آن و ایجاد وقفه در تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی و نهایتاً بروز نارضایتی عمومی بسیار محتمل تر بود تا موفقیت در کنترل شرایط به منظور رسیدن به ساحلی امن.

این استیضاح باید ظرفیتی باشد برای سنجش این توانمندی و کارآمدی و نهایتاً شناسایی کاستی ها در حوزه منابع مالی و نیروی انسانی. ظرفیتی محسوب شود تا بر اساس سنجش داده و ستاده و یا مقایسه برون داد بر اساس درون داد، مهندس حجتی بیش از پیش تقویت و حمایت شود.

فراموش نکنیم که علی رغم تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای ناخواسته و تحمیلی (از محدودیتهای بودجه و ارزی تا بحران آب و مخاطرات جوی) حفظ امنیت غذایی کشور و تنظیم بازار توأم با تقویت اقتصاد روستاییان و خانوارهای بخش کشاورزی، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال پایدار و مولد و نهایتاً توسعه پایدار مناطق روستایی، ثمره تلاشهای وی و همکاران اوست.

تقویت بخش کشاورزی نمادی برای تلاش جهت حفظ استقلال کشور و به عنوان یکی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر ثابت کرده است که می تواند نقطه اتکا و مرکز ثقلی برای نیل به این اهداف باشد . امید که نمایندگان این ملت، در شرایط خطیر کنونی با تصمیمی صحیح و به دور از هرگونه حاشیه محوری و سیاست زدگی، مقدمه ای برای توسعه پایدار کشور و مقومه ای بر تولید داخلی و اشتغال مولد در بخش کشاورزی باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا