خرید تور تابستان ایران بوم گردی

340 شهر ایران با “تنش آبی” درگیر هستند

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب می‌گوید: تابستان امسال 340 شهر با تنش آبی مواجه بودند و پیش بینی می شود تابستان آینده نیز همین تعداد شهر در سطح کشور گرفتار تنش و بحران کم آبی باشند.

حمیدرضا کشفی روز پنجشنبه در حاشیه نخستین نشست کارگروه ملی شبکه های توزیع آب طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: با توجه به بارش های امسال بطور متوسط 15 درصد حجم ذخایر پشت سدها نسبت به پارسال افزایش یافته ولی به دلیل تداوم طولانی مدت پدیده خشکسالی و افت شدید منابع آب سطحی و زیرسطحی همچنان در ایران با تنش آبی مواجهیم.

وی ادامه داد: با کمک مردم و مدیریت مصرف می توان از بحران کم آبی سال آتی عبور کرد اما پیش بینی می شود در برخی شهرهای واقع در جنوب و جنوب شرق کشور و نیز شهرهایی در استانهای هرمزگان و خوزستان مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: برای رسیدن به پایداری خدمات آب در شهرهای واقع در معرض تنش و انجام تمهیدات لازم، لایحه ای برای تصویب در دولت و مجلس در دست پیگیری است تا بتوان از محل اعتبارات مجلس و دولت پایداری خدمات آب را افزایش داد و پروژه های برنامه ریزی شده برای گذر از بحران را به سرانجام رساند.

* انتقال آب از دریای عمان

وی همچنین به موضوع طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره و بیان کرد: برای شهرهای استانهای جنوبی کشور در حاشیه 100 کیلومتری دریای عمان و خلیج فارس نظیر خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر چاره ای جز تامین آب از دریا نداریم لذا راه اندازی آب شیرین کنها برای این مناطق در دستور کار است.

کشفی افزود: وزارت نیرو برای مقابله با تنش آبی بسته ای تهیه کرده که بر اساس آن با اجرای تمهیدات خاص در سه سال آینده و در سال 1400 با کمترین بحران آبی مواجه باشیم.

وی ادامه داد: در این بسته برنامه ریزیهایی صورت گرفته که از طریق اخذ اعتبارات دولتی و مجلس برخی سامانه های مرتبط با تامین و توزیع آب بازسازی شده و ارتقاء یابند.

معاون بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: باید با ‘مدیریت منابع، اولویت بندی و مدیریت مصرف’ شرایط را برای عبور از تنش و بحران کم آبی مساعدتر کرد.

نخستین نشست کارگروه ملی شبکه توزیع آب با حضور مدیران شبکه توزیع آب کلانشهرهای سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا