خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت ساماندهی منطقی سگ های ولگرد

ستاره لطفی در روزنامه همدلی نوشت: این روزها از حمله سگ‌های بی‌صاحب به برخی از مردم ازجمله کودکان زیاد شنیده می‌شود، جوری که در برخی از مناطق مردم با کابوس حمله این سگ‌ها زندگی می‌کنند. سگ‌های ولگرد عمدتاً در دسته‌های چندتایی هستند، این موضوع سبب شده هم ترسناک‌تر جلوه ‌کنند و هم احتمال حمله آنان بیشتر شود. جوری که هر از چند گاهی حمله گروهی سگ‌های ولگرد به شهروندان در نقاط مختلف کشور خبرساز می‌شود.
همین سه روز پیش در یکی از مناطق حاشیه‌ای قم سگ‌ها گلوی یک پسربچه چهارساله را دریدند و باعث مرگ او شدند. این حادثه ظهر روز دوشنبه هفته گذشته در منطقه دامشهر در حوالی قم اتفاق افتاد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این پسر چهارساله همراه با چند کودک دیگر در نزدیکی خانه‌شان مشغول بازی بودند که ناگهان چندین سگ ولگرد به او حمله کردند. پسربچه توان دفاع از خودش یا فرار را نداشت و سگ‌ها او را به‌شدت مجروح کردند، جوری که بخشی از مجاری تنفسی کودک پاره شده بود، نهایتا این کودک در همان شب دوشنبه در بیمارستان قم جان سپرد.
آن حادثه تلخ در شرایطی اتفاق افتاد که در روزهای گذشته سگ‌های ولگرد دست‌کم به سه کودک دیگر نیز در همان منطقه دامشهر قم حمله کرده بودند. یکی از اعضای کادر پزشکی بیمارستان شهدای قم دراین‌باره به رسانه‎ها گفته: «فوت پسر چهارساله به دلیل حمله سگ‌های ولگرد نخستین حادثه‌ای نیست که در این منطقه اتفاق افتاده است. پیش از آن نیز سگ‌ها به سه کودک شامل دو پسربچه و یک دختر حمله کرده و آن‌ها را به‌شدت مجروح کرده بودند؛ اما خوشبختانه آن‌ها در بیمارستان مداوا شدند و نجات پیدا کردند.»
 جولان سگ‌های ولگرد در اغلب شهرهای کشور
فقط قم و مراکز حاشیه‌ای آن نیست که به جولانگاه سگ‌های بی‌صاحب تبدیل‌شده است، اغلب شهرهای ایران با این پدیده مواجه هستند. اواخر اردیبهشت همین امسال حمله گله سگ‌های ولگرد به زنی جوان و دختر سه‌ساله‌ او در کرج، حادثه تلخی را رقم زد و دختر خردسال را تا یک‌قدمی مرگ پیش برد. ماجرا ازاین‌قرار بود که یک زن جوان همراه با دختر سه‌ساله خود به نام «ماهور» از خانه یکی از اقوامشان بیرون آمده بودند که ناگهان یک سگ ولگرد به دختربچه حمله کرد و او را از دست مادرش قاپید.
زن جوان همین‌که خواست دخترش را از چنگ سگ ولگرد نجات دهد، سگ دختر را چندم‌تری با خودش کشید و هم‌زمان چند سگ دیگر سر رسیدند و صحنه هولناکی رقم خورد. ماهورِ سه‌ساله در میان چنگ و دندان سگ‌ها بی‌دفاع مانده بود و هر کدام از آن‌ها چنگی بر بدن نحیف او می‌زدند. کاری از مادر جوان ساخته نبود و او فقط توانست فریاد بکشد و از مردم طلب کند، از قضا چند نفر هم با دیدن هجوم سگ‌ها به دختربچه سر رسیدند، اما تنها کارشان نگاه کردن به این صحنه دل‌خراش بود.
نهایتاً راننده یک پژو پرشیا وقتی ضجه‌های مادر ماهور را دید از خودرو خود پیاده شد تا دختربچه را از چنگال سگ‌ها نجات دهد. او با استفاده از قفل فرمان به سگ‌ها حمله کرد و درحالی‌که آن‌ها همچنان برای آسیب زدن به دختربچه سماجت می‌کردند، توانست ماهور را نجات دهد. بدن دختربچه غرق در خون بود و سگ‌ها جراحات زیادی بر بدن او ایجاد کرده بودند. ماهور بعد از انتقال به بیمارستان مداوا شد. در این شرایط بود که او به بیمارستانی در کرج منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. ازاین‌دست اتفاقات هولناک در آرشیو خاک گرفته روزنامه‌ها کم نیست. مواردی که از مرگ کودک یا حتی بزرگ‌سالی به دست سگ‌های ولگرد حکایت دارد. به‌عنوان‌مثال اردیبهشت سال گذشته، مردی 33ساله‌ای در حاشیه شهر شاهین‌شهر اصفهان براثر حمله دسته‌جمعی سگ‌های ولگرد به‌شدت مصدوم شد و در دم جان باخت. آبان 97 دختربچه میبدی قربانی حمله حیوان درنده‌ای شد و جانش را از دست داد. سال 96 نیز در قزوین دختربچه دوساله که در کوچه محل سکونتش بازی می‌کرد موردحمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت و جان خود را از دست داد. به گفته شاهدان عینی، سگ‌ها قسمت‌هایی از گردن، صورت و دست این کودک را دریده بودند.  جولان سگ‌های ولگرد در برخی از شهرهای کشور نه‌تنها سبب سلب آرامش و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می‌شود، بلکه با خطراتی دور از تصور برای شهروندان همراه شده است. علاوه بر مشکلات بهداشتی که ازلحاظ سلامتی عوارض جبران‌ناپذیری برای انسان به همراه دارند، خطر حمله این حیوانات به انسان در هرلحظه ممکن است به واقعیت تبدیل شود.
برخی افزایش تعداد سگ‌ها در مناطق حاشیه‌ای و حتی مراکز شهر و سکونت‌گاه‌های انسانی را به دفع نامناسب زباله‌های انسانی گره می‌زنند و معتقدند: در دسترس بودن غذای کافی برای سگ‌های ولگرد،
 ضرورت حل معضل سگ‌های ولگرد
معضل سگ‌های بی‌صاحب و به‌اصطلاح ولگرد همیشه وجود داشته است. در گذشته یکی از روش‌های کنترل جمعیت این سگ‌ها صید و شکار این حیوانات به‌وسیله اسلحه گرم بود. این شیوه بعدها به خاطر فعالیت مدافعان حقوق حیوانات به‌ویژه در فضای مجازی و بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به حقوق حیوانات، مورد اعتراض جدی شهروندان و گروه‌های مدافع حقوق حیوانات قرار گرفت. بر همین اساس و با تغییر دیدگاه عامه مردم و مسئولان، رویکرد سازمان‌های مربوطه نیز تا حدودی تغییر کرد و زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب جای خود را به کشتن سگ‌ها عوض کرد؛ اما با توجه به‌وفور سگ‌های ولگرد در بسیاری از شهرها، این‌گونه به نظر می‌رسد که گویا زنده‌گیری سگ‌های ولگرد جای خود را به رهاسازی آنان عوض کرده است.
فعالان حقوق حیوانات بر این باورند که کشتن سگ‌ها با اسلحه گرم، سم‌های خوراکی و … چاره‌ساز مشکلات پیش‌آمده ناشی از افزایش جمعیت سگ‌ها نیست، آن‌ها معتقدند به جهت پیشگیری از بروز هر گونه حادثه‌ای برای شهروندان به‌جای تقابل با سگ‌ها یا برخوردهای خشونت‌بار با آنان نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد بدون کوچک‌ترین آسیب به آنان اقدام کنند.
در این میان برخی عقیم کردن سگ‌های بی‌صاحب را چاره کار می‌دانند و می‌گویند با عقیم کردن سگ‌های ولگرد از افزایش جمعیت آنان و خطرات احتمالی ناشی از ازدیاد آنان جلوگیری می‌شود.
بر همگان روشن است حل معضل مدیریت سگ‌های ولگرد باید با هماهنگی و همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادهای مردمی و اجتماعی صورت پذیرد. بدون تردید حذف کامل سگ‌ها از چرخه طبیعی یک شهر به‌هیچ‌وجه منطقی و صحیح نبوده و موجب بر هم خوردن تعادل اکولوژی محیط ازجمله ازدیاد سایر حیوانات مزاحم می‌شود که قطعاً تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد، علاوه بر این رهاسازی سگ‌ها و آسیب به شهروندان نیز منطقی و پذیرفتنی نیست و این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که هم شهروندان در امان باشند و هم سگ‌ها آسیب نبینند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا