خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد روزنامه دولت از آزادی اکبر طبری

روزنامه‌ی دولتی «ایران»، در گزارشی انتقادی به آزادی اکبر طبری با تیتر «چالش عدالت و بازی «رفقا»» نوشت:

«طبری نه عفو خورده، نه مرخصی رفته و نه در زندان است»؛ غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها با حضور در برنامه «صف اول»، وقتی با سوالات مجری این برنامه در مورد سه زندانی معروف روبه رو شد، پاسخی در مورد یکی از آنان داد که با هیچ ماده حقوقی قابل انطباق نیست. وی در بیان دلایل خود برای در زندان نبودن اکبر طبری هم، آن را تصمیم مرجع قضایی عنوان کرد و پای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری را به میان آورد، البته آن هم نه به طور متقن. او گفت: «ممکن است کسی درخواست اعمال ماده 477 کند و در فرایند رسیدگی به این ماده به طور موقت اجرای حکم متوقف شود، وی از زندان آزاد و دوباره پرونده اش رسیدگی می شود؛ اگر در فرایند رسیدگی کاشف به عمل آمد که باید در زندان باشد، یا رای صادر یا به مجازات او تخفیف داده می شود و ممکن است به زندان هم برگردد.»

اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، در 23 تیر 1398 بازداشت شد. نزدیک به یک سال بعد، جلسات دادگاه وی در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی آغاز شد و در شهریور 99 به واسطه هشت عنوان اتهامی -که دو مورد از مهمترین آن ارتشا و پولشویی بود- به 58 سال و 9 ماه و 20 روز حبس محکوم شد که مجازات اشد (31 سال حبس) پس از قطعیت حکم قرار بود اجرا شود. طبری همچنین به پرداخت هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت و علاوه بر آن به حدود 179 میلیارد ریال جزای ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشا اخذ کرده، محکوم شد. اما حالا به صورت رسمی اعلام شده است که اکبر طبری از سوی همان رفقایی که در زمان محاکمه از آنان به نیکی یاد می کرد و می گفت که اگر بخواهد کل لواسان را هم به نامش خواهند کرد، با وثیقه 300 میلیارد تومانی آزاد شده و خارج از زندان به سر می برد.ادعای وکیل سابق طبری؛آزادی فردمحکوم از اوایل مهر 1401

صحبت های فعلی رئیس سازمان زندان ها که حکایت از آزاد بودن طبری دارد، تایید شایعات مطرح شده در مهرماه پارسال با وجود تکذیب های پی در پی است. آنچنانکه محمدعلی داداشی وکیل سابق اکبر طبری در یادداشتی که به سایت انصاف نیوز ارسال کرده، بر این موضوع تاکید کرد و زمان آزادی طبری را مهرماه پارسال دانست. او در توضیحات خود نوشت: آزادی اکبر طبری از زندان، از اوایل مهر1401 در قبال 300 میلیارد تومان وثیقه، با واسطه مصطفی نیازآذری (مجرم متواری به کانادا) توسط […] بوده است. او در ادامه یادداشت خود به موارد دیگری هم اشاره می کند. از جمله اینکه طبری با آزادی از زندان مشغول سازماندهی مجدد شبکه باندی سابق بوده است. او نوشت: و اکنون اذعان رئیس سازمان زندان ها در گفت وگوی تلویزیونی صدا و سیما، به آزاد بودن اکبر طبری از زندان، اتفاقی و ناخواسته و به سبب شیوه چالشی و غیر منتظره بودن سوال مجری تلویزیون بوده است! درحالی که پیش از آن، موضوع آزادی اکبر طبری برای مردم مکتوم داشته می شد، غافل از اینکه اساسا درگیری و مخالفت های من با ایشان فقط از زمان بعد از آزادی وی از زندان و به سبب کشف اسناد مجرمانه با حجم وسیع به مراتب بیشتر از آنچه که قبلا در پرونده بود و هم به سبب مخالفت هایم با اصرار به ادامه دادن به اعمال مجرمانه جدید از طریق بازسازی و سازماندهی مجدد همان شبکه باندی سابق، بوده است! و اختلاف و درگیری من یا عزل و کناره گیری از 29 ماه وکالت از ایشان، هرگز از بابت حق الوکاله نبوده بلکه به سبب شوکه شدن و وحشت زدگی از ماهیت مجرمانه مافیایی پرونده و مواجه شدن ناگهانی با حجم وسیعی از اسناد مجرمانه مکتوم و کشف میزان گستردگی تحصیل مال از طریق نامشروع معادل ارزش بیش از 15 هزار میلیارد تومان در کشور، که البته ارزش آن هم اکنون چند برابر می باشد، بوده است!»اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضائیه

رئیس سازمان زندان ها با روایتی که از وضعیت اکبر طبری داشته، انتقادات زیادی را به سوی قوه قضائیه روانه کرد. حال مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه ای با توضیح مقدماتی «در پی انتشار مطالبی در مورد وضعیت مبهم آزادی برخی از محکومان [ازجمله خبر آزادی طبری] و برداشت های غیر صحیح و غیر دقیق از سخنان رئیس سازمان زندان ها در این زمینه»، مطالبی را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: محکوم علیه اکبر اتباعی طبری، دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به 45 ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکومیت به صورت کامل خاتمه یافته است.وی در دوران محکومیت نیز از هیچ مرخصی طویل المدتی استفاده نکرده است. در خصوص سایر عناوین اتهامی اکبر طبری نیز حکم بر محکومیت صادر، لیکن به دلیل اعتراض و واخواهی او و وکلایش، طبق قانون مراتب در دیوان عالی کشور در حال بررسی مجدد می باشد. طبری همچنین جریمه های نقدی را که به آن محکوم شده بود پرداخت کرده است. نامبرده بعد از تحمل 45 ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه سیصد میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضایی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود.اعاده دادرسی و توقف حکم حبس طبری؟

در این میان، تنها یک چیز می تواند بنا به گفته رئیس سازمان زندان ها، آزادی طبری را توجیه کند و آن پذیرش اعاده دادرسی وی از سوی دیوان عالی کشور است.این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری در حالی گفته می شود که شامل حال محکوم شده که پیشتر از آن، یعنی خردادماه پارسال روابط عمومی دیوان عالی کشور درباره نقض حکم محکومیت اکبر طبری در اطلاعیه ای اعلام کرد: درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی فقط در 2 مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشا) بدون اینکه رای دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد داده است. دادگاه بعدی پس از رسیدگی مطابق ماده 480 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، می تواند آن بخش که مورد اعاده قرار گرفته را نقض و رای جدید صادر کند.حالا معلوم نیست که آیا به این پرونده در دادگاه رسیدگی شده یا خیر! اما هرچه باشد تجویز اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور تنها در دو مورد از 8 مورد اتهامی طبری آن هم بدون نقض رای دادگاه صادر شده است و معلوم نیست که آزادی طبری به چه معناست!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا