خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیسبوک، توییتر و امثال آن قانونمند می شوند

تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی با هدف ساماندهی استفاده کاربران از این شبکه های مجازی در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت.
به گزارش مهر، شورایعالی فضای مجازی به عنوان نهاد تصمیم گیر در حوزه سایبر در آخرین جلسه رسمی خود، موضوع تنظیم مقررات شبکه های مجازی را با هدف ساماندهی شبکه های اجتماعی به مرکز ملی فضای مجازی سپرد تا تصمیم گیری در مورد استفاده از این شبکه ها روال منطقی تری به خود گیرد.
سعید مهدیون – معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه های اجتماعی هم اکنون در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته است.
وی افزود: شورایعالی فضای مجازی تکلیف کرده که مرکز ملی فضای مجازی روی این موضوع کار کند.
مهدیون با بیان اینکه این موضوع هم اکنون در حوزه معاونت ارتقای فضای مجازی مرکز ملی قرار گرفته است، ادامه داد: پس از آماده شدن طرح اولیه، تنظیم مقررات با هدف ساماندهی موضوعات مربوط به شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی در معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نهایی می شود و برای تصویب در شورایعالی فضای مجازی بررسی خواهد شد.
پیش از این نیز محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی تجربه عضویت و برقراری ارتباط وزیر ارتباطات را با شبکه های اجتماعی داخلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به زودی طرحی برای ساماندهی شبکه های اجتماعی داخلی ارائه خواهیم کرد.
چند اظهار نظر اخیر درباره شبکه های اجتماعی

اظهارنظرهای متفاوت از سوی مسئولان در مورد شبکه های اجتماعی طی ماههای گذشته موجب شده است که تصمیم های متفاوتی درباره شبکه های اجتماعی مانند وی چت و اینستاگرام اخذ شود که این مساله نشان می دهد باید یک راهکار مشخص برای کاربران این شبکه ها ارائه شود.
مهر گزارش داد، استفاده از شبکه های اجتماعی از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون از جمله سوژه‌هایی است که مسئولان، کاربران اینترنت و رسانه‌ها روی آن تمرکز کرده و آن را از ابعاد مختلف زیر بوته نقد می‌برند.
آنچه که هنوز به صورت مشخص از سوی نهادهای تصمیم گیر در زمینه این شبکه های مجازی اعلام نشده سیاست یکپارچه برای استفاده از این شبکه ها است به نحوی که مسئولان مختلف در این خصوص اظهارنظرهای متفاوتی عنوان می‌کنند و نهادهای تصمیم گیر نیز سیاستهای مختلفی را برای دسترسی و عدم دسترسی این شبکه ها به کار گرفته اند.
علاوه بر اظهارنظرهای متفاوتی که از سوی مسئولان در مورد شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک طی ماههای گذشته شنیده شده تصمیم گیریهای مختلفی نیز در مورد شبکه های اجتماعی مانند وی چت و اینستاگرام در هفته های اخیر اتفاق افتاده است.
وزارت ارتباطات: نقشی در فیلتر نداریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم اظهارات بسیاری در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی داشته و معتقد است که بسیاری از افراد جامعه استفاده صحیحی از شبکه های اجتماعی دارند؛ با این حال وی گفته که وزارت ارتباطات نقشی در فیلترینگ ندارد.
محمود واعظی در مورد فیلتر شدن وی چت نیز تاکید کرد که آنچه در کمیته تعیین مصادیق باعث شد وی چت فیلتر شود این است که بخشی از این شبکه اجتماعی باعث وارد شدن به حریم خصوصی دیگران می شود. در واقع فیلتر شدن وی چت ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و حتی ما اعلام کرده ایم که حاضریم بخشی از این شبکه اجتماعی که مورد اشکال کمیته تعیین مصادیق است را حذف کنیم چه بسا افرادی از جامعه استفاده صحیحی از این شبکه اجتماعی دارند. این وزارتخانه وی چت را فیلتر نکرده، از نظر ما برخورد با این مسائل این چنین نباید باشد بلکه باید در کشور از لحاظ فرهنگی کار کنیم و از حیث فناوری نیز خود را تقویت کنیم.
در همین حال وی گفت: فیلتر این شبکه اجتماعی هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارد و یک درصد کاربران وی چت در جهان را ایرانی ها تشکیل می دهند.
وزارت ارتباطات در مورد عدم دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام هم با اطلاعیه ای اعلام کرد: شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تصویر با استفاده از تلفن همراه فیلتر نشده است.
این شرکت تاکید کرده که بزرگترین شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس جهان، فیلتر نشده است؛ این وب سایت یکی از حلقه های رابط شبکه‌های اجتماعی است که در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد.
وزارت ارشاد: وی چت یک وسیله ارتباطی مناسب است
به گزارش مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در موضع گیری خود در خصوص شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و وی چت گفته است: دولت در خصوص بحث وی چت نظر خاصی مطرح نکرده اما برخی از وزرای دولت معتقد بودند که می‌توان بخش‌های مضر وی چت را فیلتر کرد چرا که وی چت یک وسیله ارتباطی بسیار مناسب است.
وی درباره رفع فیلتر از وی چت نیز گفت: این مسئله برعهده کمیته تعیین مصادیق است که ما باید آن را زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی ببریم و در آنجا در این باره تصمیم‌گیری دوباره شود.
علی جنتی پیش از این نیز در مورد فیس بوک گفته بود: به نظر من فیس‌بوک از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که عضو آن هستند، ارتباطات سالم و درستی دارند. نه تنها فیس‌‌بوک باید قابل دسترسی باشد بلکه قید “غیرقانونی” برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز باید برداشته شود.
کارگروه تعیین مصادیق: فیلتر تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار قرار دارد
این در حالی است که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که تقریبا نیمی از اعضای هیات دولت در آن عضو هستند در آخرین موضع گیری خود پس از فیلتر کردن وی چت اعلام کرد:  تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار کارگروه قرار دارد.
عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: برای فیلتر دامنه اصلی اینستاگرام هیچ دستوری صادر نشده است، البته این در حالی است که قبلا دستور فیلتر چندین صفحه مجرمانه از این سایت توسط کارگروه صادر و اجرا شده است.
وی درباره فیلتر شدن سایر نرم‌افزارهای خارجی  شبیه We chat نیز گفت: فیلتر شدن نرم‌افزارهای خارجی مشابه WE chat هم در دستور کار کارگروه است، فیلتر شدن نرم‌افزارهای ( Tango، viber، Coco، Whats app ) تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کارگروه بوده و هنوز هم از دستور خارج نشده‌اند.
خرم‌آبادی تصریح کرد: استنباط من به عنوان دبیر کارگروه این است اگر کارگروه به این نتیجه برسد که نرم افزارهای داخلی مشابه وی چت می توانند نیاز ارتباطی صوتی و تصویری کاربران را برآورده کند کارگروه دستور فیلتر آنها را هم صادر می‌کند؛ البته این بستگی به نظر اعضای کارگروه دارد و همه اعضای کارگروه باید در این خصوص اظهار نظر کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا