خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جای خالی بحث‌های داغ درباره‌ی سیاستهای کلی نظام!

شهاب الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «جای خالی بحث‌های داغ درباره‌ی سیاستهای کلی نظام!» نوشت:

آیا سیاست‌های کلی نظام نظیر کیفیت حضور طیف‌های سیاسی در عرصه قدرت، اصل حضور نظامی و کیفیت آن در خارج مرزها مثل سوریه و یمن، اصل و کیفیت حضور نظامیان در اقتصاد و… در جایی مورد مداقه و نقد و نظر قرار می‌گیرد؟

اگر مردم دریابند نمایندگان افکار و نظرگاه‌های مختلف در رابطه با سیاست‌های کلی نظام در جایی به بحث و چالش می‌پردازند و بازخورد و نتیجه‌ی آن نقد و نظرها می‌شود سیاست‌های کلی نظام، این به اطمینان بخشی و آرامش فکری ایشان خصوصا طیف نخبه بسیار کمک می‌کند.

در قانون اساسی آمده رهبر پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت، سیاست‌های کلی نظام را تعیین می‌نماید اما آنچه عملا اتفاق افتاده بحث و نظر در زمینه‌های خاصی غیر از سیاست‌های چالش برانگیزِ در حال اجراست.

بعلاوه عدم پخش مباحث مطروحه در مجمع، خصوصیت اطمینان بخشی فوق را به کلی زایل کرده است.

در خلاءِ نبود یا عدم انعکاس بحث‌های چالشی در خصوص سیاست‌های کلی نظام، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به جایی جهت نقد و زیر سوال بردن آن تبدیل می‌شوند. در این میان حس اعتماد و آرامش نسبت به جهت گیری‌های کلی نظام است که به مخاطره می‌افتد.

چند پیشنهاد

1) مجمع ولو در زیر مجموعه‌های خود با دعوت از مخالفین و موافقین سیاستهای کلیِ چالش برانگیر نظام بحث و جستجوی جدی برای صحت سنجی این سیاستها را در دستور کار قرار دهد.

«مشکل اصلی مملکت ما عدم تکیه بر خرد جمعی و تکیه بر فهم خود است. بایست پس از 40 سال از انقلاب و افت و خیز و تجربه و خطا با هزینه‌ی بسیار به بلوغ ترجیح فهم نخبگان بر خود رسیده باشیم».

2) جلسات فوق به مانند جلسات مجلس شورا مستقیم یا پس از ضبط و با کمترین سانسور در یک شبکه‌ی رادیویی پخش شود.

«باور به اینکه مردم صاحبان مملکت‌اند مسوولین را به ارائه‌ی گزارش و محرم دانستن ایشان وادار می‌کند. اگر واقعا مردم همه کاره‌اند چرا اینهمه عدم شفافیت»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اگر کسی قبول کند که مردم صاحبان اصلی نظام هستند هم ، باز تصمیم گیری با قیم است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا