خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا قاضی زاده هاشمی «جاخالی» داد؟

/ پزشکیان یک سال قبل: این راه رفتنی نیست /

حسن قاضی زاده هاشمی به بهانه‌ی میزان بودجه‌ی طرح تحول سلامت از وزارت بهداشت استعفا داده است؛ طرحی که از ابتدا شکست آن پیش بینی شده بود.

مسعود پزشکیان، نایب رییس فعلی مجلس که در زمان دولت اصلاحات وزیر بهداشت بود، یکی از منتقدان اصلی رویکرد قاضی زاده در نحوه‌ی اجرای این طرح بود.

او سال پیش تصریح کرده بود: «مکانیزمی که دولت در نظام پرداختی به پزشکان و خدمات رسانی به بیماران در پیش گرفته، غلط است و این راهی که دولت در آن گام بر می دارد، اساساً رفتنی نیست».

نایب رییس مجلس، مردادماه سال گذشته که زمزمه‌ی عقب نشینی قاضی زاده هاشمی از همراهی دولت دوم روحانی شنیده می‌شد، برای جلوگیری از عقب نشینی او گفته بود: «دکتر هاشمی تنها کسی است که می‌تواند برنامه‌های وزارت بهداشت را به جلو ببرد. من معتقدم ادامه‌ی کاری که دکتر هاشمی شروع کرده، با وجود همه‌ی چالش‌های موجود فقط از عهده خودش برمی آید وهیچ کس نمی‌تواند بسادگی این کاررا بسامان برساند».

پزشکیان در سال 1394 در اوایل اجرای این طرح که حامیان زیادی در آن تاریخ داشت، گفته بود:

«دولت در خصوص اجرایی شدن طرح تحول سلامت سنگ تمام گذاشته و اگر بودجه بخش های دیگر تامین نشده، بودجه این طرح به موقع در اختیار بخش درمان قرار گرفته است اما مشکلی که وجود دارد، بی پولی نیست بلکه بی عدالتی است.بارها ثابت شده است که پول هزینه شده توسط دولت به نفع اقشار پردرآمد بوده است و در این میان قشر محروم مثل اینکه هیچ جایگاهی ندارند.»

او سال 96 هم گفت:

«من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است». «پزشکی هست که ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و در مقابل پزشکی در ماه دو میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. من پس از دوره وزارت بهداشت می خواستم برای پزشک خانواده‌ کمک کنم، اما راهم ندادند. بنابراین به تخصص خودم که جراحی است پرداختم و همان دولت در عرض سه سال به اندازه ۳۰ سال پول به حسابم واریز کرد. من با خواندن یک عکس ۵۰۰ تومان پول به حسابم وارد می‌شود. البته هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، اما من معتقدم که با بی عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد. ما باید مکانیسم‌های پرداخت را اصلاح کنیم و این کار نیاز به جراحی دارد و کار ساده‌ای نیست.»

«قبل از اجرای طرح تحول سلامت، من به مسوولان وزارت بهداشت و دولت با سند و مدرک و استناد به پژوهش های خارجی گفتم این کار را نکنید و این روشی که شما می خواهید در پیش بگیرید، غلط است؛ اما کسی به من گوش نداد. حتی من به تجربه های شکست خورده چند کشور خارجی اشاره کردم، ولی آنها اصرار داشتند که راه خودشان را بروند و معتقد بودند، می توان با این روش کیفیت خدمات رسانی را افزایش داد.

آن موقع تن مسوولان دولت گرم بود. الان به جایی رسیده اند که می بینند گیر افتادند و به بیمارستان ها بدهکار هستند. من هنوز هم تأکید دارم راهی که وزارت بهداشت و دولت در مورد طرح تحول رفت، اشتباه است و تنها راه حل این مشکل بازگشت آنها به عقب و اصلاح رویه های غلط است.

مشکلات و معوقه‌های مالی اکنون دولت به وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها در ادامه نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه افزایش می‌یابد. مکانیزمی که دولت در نظام پرداختی به پزشکان و خدمات رسانی به بیماران در پیش گرفته، غلط است و این راهی که دولت در آن گام بر می دارد، اساساً رفتنی نیست».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا