خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو پیشنهاد وزیر خاتمی برای اصلاحات اقتصادی

علی عبدالعلی‎‌زاده، وزیر دولت اصلاحات، در یادداشتی تلگرامی در پیشنهادی به دولت روحانی برای دو سال باقی مانده نوشت:

سلام، چند روز است که فکر می‌کنم دولت روحانى با کارنامه‌ی منفى ٦ ساله در دو سال باقیمانده چگونه می‌تواند با کارهاى کم هزینه نمره‌هاى خوب بگیرد و با بهبود کارنامه ٨ سال را پایان بدهد؟

به نظرم دو کار مهم و کم هزینه وجود دارد که دو سال براى انجام آن زمان کمى نیست.

١- بازسازى نظام بانکى کشور و رساندن نرخ بهره به زیر ٦٪؜ این کار نیازمند پژوهش است و باید با بررسى پیشینه‌ی چند کشور که این کار را در گذشته انجام داده‌اند روشى براى ایران بومى سازى و اجرا شود. اما چند شرط لازم است:

الف- در تیم پژوهش نباید از کارشناسان محترم بانک مرکزى یا بانک‌ها استفاده کرد زیرا اینها با همین روش بد که ایران را فداى بانک‌ها می‌کنند خو گرفته و اینها هستند که کشور را به اینجا رسانده و آن را ادامه می‌دهند. پیشنهاد من تشکیل کارگروه پژوهش با دانشجویان دکترا و ارشد اقتصاد و علوم بانکى و IT است. جوانان به وضع موجود نه بدهکارند و نه وابسته. بلکه انتقاد دارند و آن را نمى‌پذیرند و آماده نوآورى هستند.

ب- اصل باید نجات ایران از اختاپوس بهره و تنزیل باشد، نظام بانکى موجود با بهره بالاى ٢٥٪؜ از یک سو واحدهاى تولیدى را نابود و از سوى دیگر با خلق پول، از ریشه‌هاى اصلى تورم و تضعیف ارزش پول ملى هستند، بنابراین باید پذیرفت در انقلاب بانکى کشور باید بانک‌هاى پوشالى و بى‌اعتبار وابسته به نهادهاى قدرت و… حذف و شفاف و قانونى رفتار کردن أساس ادامه‌ی کار بانک‌ها باشد. اعلام ورشکستگى چند بانک براى ایران خطرى ندارد ولى ورشکستگى  ایرن براى همه زیانبار و تلخ است.

٢- دومین کار مهم اصلاح نظام مالیاتى کشور است.

مالیات باید حامى تولید داخلى و اصلاح اقتصاد کشور باشد. امروزه مالیات به سیستم فساد گرفتار شده و فساد سیستمى را در کشور گسترش می‌دهد.

در کارگروه پژوهش باید از دانشجویان ارشد و دکترا بهره برد و از امید بستن به کسانى که با فرایند موجود کار کرده‌اند دورى کرد. در فرایند جدید باید IT چنان بکار گرفته شود که نیازى به ممیز و مراجعه‌ی مالیات دهنده به اداره‌ها نباشد. (آنچه در کشورهاى دیگر شده).

اگر چنین شود دولت روحانى می‌تواند به کارنامه‌ی دو سال آخر ببالد. انشاالله

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بازسازی نظام بانکی کشور و رساندن نرخ بهره به 6 در صد !!
    وزیر خاتمی بوده یا احمدی نژاد ؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا