خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“خود ائمه هم انتظار این میزان از غم که در جامعه ما است را ندارند”

احمد حاتمیان، مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خیلی از دوستان با نادانی خود باعث بزرگ‌ترین ضربه‌ها به دین و مذهب می‌شوند و خود خبر ندارند. خود ائمه اطهار (ع) هم اینقدر که ما مراسم می‌گیریم و مدام فضا را غم‌آلود می‌کنیم توقع ندارند. دین ما دین حزن، غم و اندوه نیست. باید راه و روش بزرگان و اهل بیت (ع) را دنبال کنیم. با گریه و زاری و برگزاری مراسم‌ بدعتی در دین و مذهب، جامعه درست نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان شامگاه چهارشنبه (۱۲ دی‌ماه) در مسجد تاریخی محله بازار آران و بیدگل در حاشیه کارگاه آموزشی مقابله با بدعت و خرافات در آیین‌های دینی اظهار کرد: عده‌ای از مشکلات اجتماعی مردم از قبیل بیکاری و نبود سرگرمی‌های سالم سوء استفاده می‌کنند و با برپایی مراسمی که رنگ و بوی دینی دارند ولی هیچ کجا به آن اشاره‌ای نشده باعث بدعت در آیین‌های اسلامی جامعه می‌شوند.

وی ادامه داد: جامعه ما به خاطر ارادت خاصی که به اهل بیت (ع) و ائمه (ع) دارد، مستعد انواع برنامه‌های خرافاتی و بدعت‌گذار در دین و آیین‌های اسلامی است و به همین دلیل، برخی رسوم به جهل مقدس تبدیل شده و مانع رشد و شکوفایی جامعه اسلامی می‌شود.

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: فردی است که خیلی از نزدیکان و مردم از او پول طلب دارند ولی بدون اعتنا به این بدهی‌ها با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) در اربعین می‌رود؛ در حالی که امام حسین (ع) شهید شد تا این چیزها را جمع کند. ایشان در روزهای قبل از جنگ تاسوعا و عاشورا بارها اعلام کرد هرکس ذره‌ای بدهکاری دارد برود ادای حق کند، اینجا نماند که مدیون از دنیا خواهد رفت.

حاتمیان گفت: خیلی از دوستان با نادانی خود باعث بزرگ‌ترین ضربه‌ها به دین و مذهب می‌شوند و خود خبر ندارند. خود ائمه اطهار (ع) هم اینقدر که ما مراسم می‌گیریم و مدام فضا را غم‌آلود می‌کنیم توقع ندارند. دین ما دین حزن، غم و اندوه نیست. باید راه و روش بزرگان و اهل بیت (ع) را دنبال کنیم. با گریه و زاری و برگزاری مراسم‌ بدعتی در دین و مذهب، جامعه درست نمی‌شود. باید سیره علمی و عملی اهل بیت (ع) در جامعه تبیین شود تا جامعه درست شود.

وی ادامه داد: وضعیت به گونه‌ای شده است که از همه جا بریده و به هیچ‌جا رسیده‌ایم. نه طبق سنت جدید رفتار می‌کنیم و نه آداب و رسوم قدیم را به طور کامل رعایت می‌کنیم. لازمه پیشرفت، استفاده درست از علوم و سنن قدیم و جدید است. باید فرهنگ خود را درست کنیم و مقداری از عقل خود در مسیر گرایش‌های جدید دینی استفاده کنیم تا مورد سوء استفاده خواص بی‌بصیرت دینی قرار نگیریم.

مدیرکل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: نتیجه توهین شیعه به مقدسات اهل تسنن و برعکس، چیزی جز نابودی جامعه اسلامی نیست. بر هر دو گروه لازم است بر پایه مشترکات خود به اتحاد دست پیدا کنند تا بتوانند ضمن رشد و شکوفایی به ترویج مکتب اسلام که بر پایه صلح، صفا و دوستی بین تمام ادیان و اهل کتاب است، دست پیدا کنیم. حتی پیامبر خدا (ص) اجازه توهین و جسارت به دیگر فرق اسلامی و اهل کتاب را نمی‌دادند و همیشه به مراعات حال پیروان دیگر ادیان توصیه می‌فرمودند.

حاتمیان گفت: ما داریم از تندروی‌ها ضربه می‌خوریم و اسلام با تندروی‌ها به جایی نمی‌رسد. این گونه است که شیعه انگلیسی، وهابی و طالبان رشد می‌کنند و به نام دین و اسلام به ریشه اسلام ضربه می‌زنند. در حالیکه اسلام با اساس این تفکرات مخالف و در تضاد است. وقتی دو طرف شیعه و سنی به مقدسات یکدیگر احترام نگذاشتند و با هم نزاع پیدا کردند، گروه‌های تکفیری و ضد اسلامی با لباس دین به جنگ هر دو می‌آید و ضربه اصلی را در این تقابل دین اسلام می‌خورد.

وی افزود: توهین و لعن به مقدسات اهل تشیع و تسنن نوعی دهن‌کجی به پیامبر اسلام (ص) و خداست. باید دو طرف برای رشد جامعه اسلامی احترام همدیگر را نگه دارند. این بیشتر بر دوش خواص فرهنگی و دینی است که با بصیرت‌افزایی مردم از بروز جهل مقدس در جامعه جلوگیری کنند و نقش روشنگری اسلامی را در حوزه مقدسات اسلامی به صورت شفاف و کامل انجام دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از مشاهده این گونه رویکرد در مسئولین نهادهای دینی و فرهنگی به خود میبالم و خوشحال از اینکه دین اسلام و مکتب تشیع چیزی جز داعش و وهابیگریست، افراط در عزا و غم همان قدر مذموم است که تفریط، پس هوشیار باشیم که در زمین تندروها بازی نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا