خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خدای رنگین کمان»، نوعی کنشگری بی سابقه زنان

یک نویسنده، محسن حیدری، در یادداشتی «به نام خدای رنگین کمان» که از سوی یکی از منتخبان جدید مجلس استفاده شده را نوعی کنشگری بی سابقه ی زنان خواند.

به گزارش انصاف نیوز، یادداشت این نویسنده که در کانال نشر تمتی منتشر شده در پی می آید:

خانم سکینه الماسی نماینده جدید استان بوشهر در مجلس دهم، سخنرانی رسمی اش را با این شعر آغاز کرد که: “به نام خداوند رنگین کمان”.
رئیس مجلس که اتفاقا دکترای الهیات دارد، پوزخند زد و رسانه هایی بر این بانو شوریدند که این زن آداب سخن گفتن در پارلمان را نمی داند و الخ.

من به عنوان یک نویسنده که در حال نگارش کتاب جدیدم با عنوان “افسانه ی تمتی؛ نگاهی نمادشناسانه به کنشگری زنان در ایران” هستم و مشغول مطالعه و تبیین زوایای مختلف این افسانه ی مهم زنانه در استانهای بوشهر، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس هستم، اتفاقا بر خود لازم می دانم از خانم سکینه الماسی برای یادآوری این شعر زیبا (سروده ی ساده و صمیمی ی محمود پوروهاب) سپاسگزاری کنم.

بی شک آغاز سخنرانی رسمی یک نماینده ی زن با این شعر در تریبون مجلس، نوعی رسمیت زدایی از خطاب غالب، نوعی دعوت به تکثر در برداشتهای هستی شناسیک و نوعی رنگ پاشیدن بر الهیات سیاه و سفید و دعوت به تغییر در نگاه هستی شناسی خشک و سیاسی است که چند دهه بر فضای عمومی کشور حاکم است و تاثیرات مهلکی بر جامعه داشته که بخشی از این پیامدهای ناخوشایند را با نام پدیده ی دین گریزی می نامند.

اقدام این بانوی نماینده را نه تنها نشانه ی ناآشنایی وی با آداب پارلمان نمی دانم بلکه آن را نوعی کنشگری بی سابقه ی زنان برای تغییر در گفتمان غالب کشور (که شدیدا مردانه است) می دانم که در تاریخ مبارزات زنان کشورم ماندگار خواهد شد.

درود بر بانوان ایرانزمین / در پناه خدای رنگین کمان

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا